Aantal voedingen verlagen dmv verhogen productie? Hoe? Tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bananarama, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bananarama

    bananarama Actief lid

    16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

    Hopelijk heeft iemand hier goede tips voor mij. Ik geef op dit moment volledige bv, ongeveer 12 keer per dag. Deze voedingen zijn allemaal lange voedingen, dus geen snelle slokjes tussendoor. Voedingen duren minimaal een half uur, vaak toch wel 45 minuten en soms wel dik een uur. Je kunt je voorstellen dat hier dus behoorlijk wat tijd in zit, elke dag weer. Vorige week heb ik het een dag bij gehouden en was ik in totaal 8,5 uur kwijt aan voeden alleen.

    Even voorop gesteld: ik wil niet stoppen met bv, maar elke dag zo ontzettend lang bezig zijn met het voeden begint me nu, na 4 maanden, toch wel een beetje op te breken.

    Ik zou graag het aantal voedingen ietsjes willen gaan beperken - terugbrengen naar een stuk of 9 - zonder dat mijn zoontje tekorten krijgt.

    Ik heb overleg gepleegd met de huisarts en zij vertelde me dat het in principe te doen is, mits ik mijn productie verhoog zodat mijn zoontje per voeding meer kan drinken.

    Zoals zij het uitlegde is dat mijn zoontjes drinkgedrag (dus veel kleine maaltijden) ervoor zorgt dat mijn borsten ook steeds maar een beperkte hoeveelheid melk aanmaken (want er wordt niet zo heel veel van ze gevraagd). Doordat er maar een beperkte hoeveelheid melk klaarstaat voor hem, kan hij ook niet (makkelijk) meer drinken per maaltijd.

    Zij stelde dus dat het van belang is dat de productie omhoog gaat, voordat de tijd tussen voedingen langer kan worden. Dmv kolven krijg ik dit niet voor elkaar, dus heb ik inmiddels Domperidon gekregen om het vergroten van de productie te steunen.

    Heeft dit enig kans van slagen? Hebben jullie nog tips om dit voor elkaar te krijgen?
     
  2. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Meld je kindje zich dan geen twaalf keer voor een voeding?
    Als je er nu eerst 2,5-3u er tussen gaat laten zijn je borsten ook weer meer gevuld en zou je geen domperidon hoeven te gebruiken. Misschien is BV thee al voldoende en/of boezemvriendjes?
    Maar dat moet je zelf weten natuurlijk...

    Over het algemeen past je productie zich vanzelf wel weer aan.
     
  3. roomsoesje27

    roomsoesje27 Bekend lid

    28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik zou een lactatiekundige inschakelen, op deze leeftijd zou hij al veel effectiever moeten drinken. Zijn het tongriempje en de lipbandjes al eens gecontroleerd?
    Oh en voel/weet je of je ook een toeschietreflex hebt?
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Zet je vraag ook eens bij de LK op het forum.
    Best een lastige vraag, ik weet niet of het ook echt zo
    werkt, als de HA het uitlegt. Dus wellicht iets voor een professional
    om duidelijkheid over te geven :)
     
  5. Maedra

    Maedra Fanatiek lid

    29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Hier sluit ik me helemaal bij aan! Echt een lk inschakelen. Ik zat bij mijn oudste met drie maanden ook op deze aantallen/tijdsduren, behoorlijk intensief! Ik voedde toen met een tepelhoedje en in één consult heeft ze me daar vanaf geholpen en laten zien hoe ik haar beter kon aanleggen en ze effectiever kon drinken, het werkte meteen :). Vaak ligt het niet aan de productie maar aan de drinktechniek.
     
  6. bananarama

    bananarama Actief lid

    16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

    Dank jullie wel voor de antwoorden. Tongriempje en lipbandje zijn beide al 2 maal gekliefd en we hebben inmiddels al 4 consulten met lactatiekundigen achter de rug. Financieel gezien zijn we daar dus wel een beetje klaar mee, want de bedragen die voor een consult gevraagd worden..

    Even in het 'kort': na een zeer slecht begeleidde start in het ziekenhuis na een spoed sectio is mijn zoontjes tongriempje gekliefd na een week, zijn lipbandje twee weken later. Aanleggen was een ramp (van mijn kant) want in de kraamweek heeft niemand mij echt geholpen zelf aan te leggen (hij werd steeds bij me neer gelegd, feitelijk - hoe ik dat nou precies zelf moest gaan doen met al die kussens en hulpmiddelen, dat bleef in het midden). Op een gegeven moment ben ik fulltime gaan kolven omdat de pijn te heftig bleef. Zo'n goede anderhalve maand na zijn geboorte ben ik terug begonnen met aanleggen omdat ik merkte dat ik er met kolven niet zou komen. Het bleef pijnlijk en een vrijwilligster van VBN heeft haar vraagtekens gezet bij hoe ver het lipbandje gekliefd was, dus na een consult bij een arts wederom laten klieven - het tongriempje ook nogmaals, want dan wisten we zeker dat het goed was.

    Sindsdien is de pijn weg, maar helaas heeft het niet geleid tot minder voedingen. Wel ietsje (ik zat op een gegeven moment op 15+ voedingen per dag, regelmatig een stuk of 18) maar het blijft dus een beetje steken op een stuk of 12. Een paar weken geleden hebben wij het laatste consult met een verloskundige gehad, maar helaas heeft zij niet veel voor ons kunnen doen omdat mijn zoontje op dat moment dusdanig overprikkeld was dat we dat uur meer bezig geweest zijn met troosten en hem kalmeren dan wat anders. Zij heeft nog wel naar mijn borsten gekeken en wat tips gegeven - maar wederom hebben we dus niet kunnen oefenen.

    Zij vond echter (ook) dat de voedingen te lang duren en dat het er vrij veel zijn


    Nu terug naar de dag van vandaag: ik ben blij dat hij überhaupt bij mij drinkt, want hij is begonnen met meer kv dan bv/mm. Ik weet dat hij geen goede techniek heeft, want hij heeft dit niet goed kunnen leren. Ook mijn aanlegkunde zal ongetwijfeld te wensen over laten. Toch voelen mijn borsten redelijk leeg als hij gedronken heeft. Niet helemaal, maar toch een stuk leger dan voor het drinken. Mede hierdoor heb ik dus echt het idee dat er gewoon niet zo heel veel in zit.

    Ik weet dat je niet zomaar meer tijd ertussen kunt laten (bovendien gaat hij dan natuurlijk huilen) dus mijn beredenering zou zijn dat wanneer mijn productie iets omhoog gaat, hij steeds een klein beetje meer binnen krijgt en dus beetje bij beetje er meer tijd tussen gaat laten (uit zichzelf dus).
     
  7. Spathiphyllum

    Spathiphyllum Bekend lid

    3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    8,5 uur voeden op een dag, respect hoor dat je dat volhoudt! Lijkt me heel lastig.

    Mijn dochtertje drinkt juist heel erg snel, maar heeft ook een periode gehad dat ze steeds minder tijd tussen de voedingen liet. Melk had ik meer dan genoeg, dus het was echt haar ritme wat niet goed liep op dat moment. Bij ons was het een spiraal van: klein beetje drinken, even kort slapen maar heel snel weer wakker worden, weer een klein beetje drinken, weer even een kort dutje, etc. Toen er nog maar 1,5 uur tussen de voedingen zat ben ik die tijd gaan rekken. Er zit namelijk nog veel tussen bij elke kik meteen voeden en precies volgens schema de klok aanhouden. Als ze vroeg om een voeding ging ik haar eerst uitgebreid verschonen, even met haar op de arm rondwandelen, even in het badje, eigenlijk van alles om haar even af te leiden en tijd te rekken. Na een paar dagen was haar ritme compleet veranderd en voedde ik weer op haar verzoek, wat ongeveer elke drie uur was.

    Mijn logica was dat als je zelf de hele dag maar snackt je ook niet een hele maaltijd weg krijgt en dat je heel snel weer een beetje trek hebt en dus weer gaat snacken. Even langer wachten betekende hier net wat meer honger (en natuurlijk iets vollere borsten), dus meer drinken en het langer volhouden tot de volgende voeding.

    Natuurlijk speelt er bij jullie meer dan bij ons, zeker wat betreft drinktechniek en moeilijke start. Toch kan ik me voorstellen dat ook bij je zoontje meespeelt dat hij nu in een ritme van heel vaak drinken zit. Als je een flesje gekolfde melk geeft, komt hij dan ook weer zo snel voor een voeding? En drinkt hij dan veel of ook maar een klein beetje?
     
  8. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Als de voedingen kort waren, zou ik zeggen dat je zoontje een "snacker" is (ze bestaan, kindjes die liever vaak kleine maaltijden drinken!) maar de lengte van de voedingen doet anders vermoeden.

    Kijk anders eens naar deze filmpjes: Video - Breastfeeding Help Videos - nbci. Weliswaar allemaal in het Engels, maar het wordt goed uitgelegd allemaal. Natuurlijk is jouw kindje al 4 maanden en is dit misschien allemaal al gesneden koek voor je, maar misschien helpt het toch om er de vinger op te leggen wat er precies gebeurt.

    Begint hij al gauw te sabbelen? Probeer dan eens borstcompressie. In 1 van de filmpjes wordt trouwens borstcompressie uitgelegd en toegepast. Verder zou ik hem bij te klein aanhappen consequent loskoppelen en opnieuw beginnen (en zeggen "groooooote hap" bij het aanleggen). Zo leer je een betere drinktechniek aan.
     
  9. Staffie84

    Staffie84 Fanatiek lid

    10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland

Deel Deze Pagina