Na mijn bevallingsverlof heb ik mij, op aanraden van mijn baas, ziekgemeld (zeer bewogen start na de bevalling, dochter 3 weken op IC). Ik heb 3 weken extra thuis gezeten. Nu ben ik weer langzaamaan begonnen met werken. Mijn baas heeft mij in een integratie-traject gezet en eigenlijk kijk ik hier nogal van op. Buiten mijn normale verlof heb ik maar 3 weken thuis gezeten. Na 3 weken ziekte wordt toch normaal gesproken geen reintegratie-traject gestart? Is het normaal dat zo'n traject start na bevallingsverlof? Ik voel me een beetje als een klein kind behandeld en wil eigenlijk gewoon weer aan het werk.
Beste Merah, Vanaf het moment dat je je ziekmeldt, moeten jij en je werkgever zich samen inspannen voor de re-integratie. Hier zijn wel specifieke richtlijnen voor. Zo moet je uiterlijk na 6 weken met de bedrijfs- of arbo-arts een probleemanalyse maken. En uiterlijk in de 8e week van ziekte moeten jullie plan van aanpak voor de re-integratie maken. Ik weet niet wat de reden is dat hij dit al na 3 weken doet. Dat zou je aan hem zelf moeten vragen. Wel geef je aan dat je eigenlijk gewoon weer aan het werk wilt. Bedoel je hiermee dat je weer volledig wilt en kunt werken, terwijl je werkgever je in de ziektewet houdt? Geef dat dan duidelijk aan bij je werkgever. Als jullie echt van mening blijven verschillen over de vraag of je weer volledig kunt werken, dan kun je hierover een deskundigenoordeel aanvragen. Onze verzekeringsarts zal dan een second opinion geven over je mogelijkheden om weer te werken. Op onze website vind je actuele informatie over re-integratie bij ziekte en over het deskundigenoordeel. Ik hoop dat jullie er samen snel uitkomen. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare