contractverlenging met minder uren tijdens zw-verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Pioenroos92, 28 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pioenroos92

Pioenroos92 Fanatiek lid

28 jul 2014
    1.961
    1.463
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Hallo,

Sinds 5 december 2015 t/m 28 maart 2016 ben ik met zwangerschapsverlof.

Mijn contract verliep 28 februari, ik had een 36 uur contract. Ik heb een vast contract gekregen voor 16 uur, die inging op 1 maart.

Heb ik die laatste maand (maart dus) nu recht op een uitkering van 36 uur of veranderd deze gelijk mee naar 16 uur?

Ik krijg mijn uitkering betaald via mijn werkgever.

Ik hoor het graag!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pioenroos92,

Ten eerste gefeliciteerd met je vast contract. Dat is altijd fijn in een periode als deze.

Je wilt graag weten hoe hoog je uitkering is in de laatste maand van je verlof. De hoogte van je verlof is gebaseerd op de inkomsten die je verdiende een jaar voordat je met verlof ging. Dus de laatste maand zou je qua hoogte hetzelfde loon moeten ontvangen als de rest van je verlof.

Ben je na je verlof beschikbaar voor de uren die je niet meer werkt? Dan is het mogelijk om een WW-uitkering aan te vragen. Informatie hierover vind je hier.

Zie hier de actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering.

Ik zie dat je vandaag weer moet beginnen met werken, succes gewenst!

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

3. Pioenroos92

Pioenroos92 Fanatiek lid

28 jul 2014
    1.961
    1.463
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Beste Mariël,

Bedankt voor uw snelle reactie.

Ik heb mijn verlof gewoon 36 uur per week betaald gekregen tot de datum dat mijn contract afliep.
    Na 1 maart (eerste dag van het vaste contract verlaagd naar 16 uur) heeft mijn werkgever me gewoon 16 uur per week betaald, terwijl mijn verlof tot en met 28 maart doorliep.

Als ik u goed begrijp, dan had ik de periode van 1 maart tot en met 28 maart dus gewoon nog mijn salaris van 36 uur per week moeten ontvangen?

Ik krijg mijn salaris gewoon betaald via mijn werkgever en niet rechtstreeks via het uwv.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Vriendelijke groet,
    Pioenroos

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pioenroos,

In jouw geval zal ik dit wel eerst overleggen met je werkgever. Geef aan dat je over de periode van je verlof wel recht hebt op hetzelfde bedrag als de voorgaande weken in je verlof.
    De werkgever krijgt namelijk ook hetzelfde bedrag gestort van UWV. Het is natuurlijk het fijnst om hier samen met je werkgever uit te komen.

Wil je werkgever hier niet in mee gaan? Geef dan bij de klantenservice aan dat je werkgever je te weinig betaald heeft. Mijn collega's laten je dan even terugbellen door de behandelaar van je uitkering.

Succes gewenst!

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

5. Pioenroos92

Pioenroos92 Fanatiek lid

28 jul 2014
    1.961
    1.463
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Dag Mariël, ik heb met mijn werkgever gesproken.

Zij geeft aan dat bij verlopen van een contract tijdens bevallingsverlof arbeidsvoorwaarden in een nieuw contract aangepast mogen worden. Dit contract ging in op 1-3-2016, dit heb ik ook ondertekend.

Dus wat is nu juist? Had ik zoals voorheen 36 uur betaald moeten krijgen of 16 uur?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Pioenroos92,

Ondank dat je contract is gewijzigd tijdens je verlof blijft de hoogte van de zwangerschapsuitkering hetzelfde. Hier heb jij ook recht op. Neem contact op met de klantenservice zodat mijn collega’s je mee kunnen helpen.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina