Verhuizen naar vreemde stad

Discussie in 'De lounge' gestart door pregnantje, 8 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Mijn man en ik zijn artiest en werken als zelfstandigen. Omdat er in onze woonomgeving cultureel niet zo veel te beleven is, willen we naar Rotterdam verhuizen, waar mijn man al werkt. Het is zelfs zo dat mijn man nu op weg is om een tijdelijk huurcontract te tekenen.

Nu vind ik het natuurlijk erg spannend, zeker aangezien we een kleine hebben van krap drie maanden oud en ik helemaal niks of niemand ken in Rotterdam.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn hier op het forum die ook zoiets ondernomen hebben en wat hun ervaringen zijn. Hoe ontmoette je andere moeders? Hoe vond je een goede crèche/school? Was het moeilijk om nieuwe vrienden te maken? Enz.

Misschien maakt het de stap iets minder eng dat te weten :)

2. minon

minon Niet meer actief

Wij zijn allebei 100 km van onze geboorteplaats vandaan gaan wonen. Inmiddels via ons werk, de buren etc veel leuke nieuwe mensen leren kennen maar dat duurde wel even.
    Met onze buren zijn we super bevriend geraakt. Gaan ook met elkaar op vakantie etc.
    Gastouder hebben wij gevonden via het gastouderbureau. Zij kwamen bij ons langs en stelden allerlei vragen hoe jij je opvoeding ziet en welke leefomgeving je wilt in huis van de gastouder. Daar kwam onze huidige gastouder uit en onze dochter vindt het helemaal geweldig daar. Verder is er veel op internet op te zoeken. Wij zijn naar een kleine stad gegaan maar ik denk dat je in Rotterdam meer in de massa opgaat als hier zegmaar. Dat het dus ook aan jezelf ligt hoe jij er in staat. Als het niet klopt dan heb ik niks gezegd maar in Rotterdam ben je volgens mij veel anoniemer als persoon dan in een kleine plaats.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wat kom je vandaan en waar in Rotterdam ga je naartoe? Mag ook in een bptje hoor. Ik woon vlak bij Rotterdam misschien kan ik je wat opweg helpen.

4. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Geen kinderen, maar bij het samenwonen zijn mijn man en ik allebei een aardig eind verhuisd. Hij woonde namelijk helemaal in het noorden van het land, en ik in het zuiden (of eigenlijk op kamers in het midden, maar dat zag ik nooit als thuisbasis). Dat compromis hebben we dus gezocht.
    Eerst leerden we buren kennen door het klussen, praatjes op straat, even kennis maken etc. Daarna hebben we allebei een sportclub opgezocht, en daar hebben we meer mensen leren kennen. Zo kom je via-via aan heel wat kennissen. De club goede vrienden is wel hetzelfde gebleven, daarmee overbruggen we gewoon de afstand (geen punt, want een ander deel van de bende is naar Duitsland verhuisd, we zijn dus niet de enigen). En dat gaat best prima zo.

5. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    @Nijntje1990:
    ja, het ligt natuurlijk ook aan je eigen instelling. Gisteren was ik nog in Rotterdam en toen viel het me ook op dat mensen je niet toeknikken o.i.d. op straat. Even wennen, hoor!
    Wat betreft oppas vindt ik het lastig. Eigenlijk wilden we oppas aan huis, maar een gastouder die aan huis komt is te duur voor ons. Tot nu toe had ik geen goed gevoel bij het wegbrengen van ons kindje naar een gastouder. Ik vind 1-op-1-aandacht zo belangrijk! Maar ja, geen connecties.. en misschien denkt een gastouderbureau daar ook in mee....?

@twinkle star:
    pb!

@Mystiek:
    wat fijn dat jullie zo'n goede contacten hebben! Ik blijf ook altijd naar mijn geboorteplaats gaan, dus mijn beste vrienden zal ik ook wel behouden, dat scheelt.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik ben verhuisd naar Rotterdam. Heb altijd in Friesland gewoond.
    Je moet hier wel echt je best doen hoor, om een nieuwe sociale kring op te bouwen. Mij is het wel gelukt maar ben wel heel actief zelf contacten gaan zoeken, mensen uitnodigen, naar feestjes waar ik in eerste instantie niemand kende etc etc...
    Ik vond het in het begin hier maar niks, mede door de mentaliteit (je wordt hier idd niet vriendelijk toegeknikt haha) maar nu ik mijn weg hier heb gevonden zou ik echt niet meer weg willen. Rotterdam is echt geweldig!

7. DenDQT

DenDQT Actief lid

29 jul 2013
    129
    0
    0
    ik woon ook in de buurt van Rotterdam :)

8. minon

minon Niet meer actief

Hier dacht het gastouderbureau daar idd in mee. Eerst een kennismakingsgesprek met de gastouder en als dat klikt daarna een middag oppassen waar jij bij bent om te kijken hoe je kindje het vind.
    Zo hadden wij er eerst een waar we gelijk allebei zoiets hadden van NEE!!!! De vrouw in kwestie wilde wel maar deed heel opdringerig. Gelukkig koppel je je feedback hier altijd terug aan het bureau dus niet aan de gastouder zelf, en konden we dat rustig bespreken.

9. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Is emigreren ook goed? :cool:

Tsja, wat contacten leggen betreft weet ik het niet zo goed, daar ben ik nooit goed in geweest.. Ik wil wel naar een cursus met betrekking tot de zwangerschap, en hoop daar wat aanspraak op te doen..

10. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik wist dat jij in dit topic zou reageren! :D

On topic:
    Ik ben 400+ km verderop gaan wonen. Het is moeilijk, dat wel.
    Waar mensen zijn kun je vrienden maken! :)

11. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Hahaha :p

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Ik heb nooit in Rotterdam gewoond, maar ben ondertussen wel 9 x verhuisd ofzo in mijn leven, ook in grote steden gewoond en zelfs in het buitenland.
    Het verschilt erg per plaats hoeveel moeite je moet doen om weer sociale contacten op te doen.
    Ruim een half jaar geleden ben ik weer naar een andere plaats verhuisd. Ik werk af en toe als invalkracht in de omgeving, ben op zoek naar vaster werk, maar er is niet veel.
    Ik volg een cursus bij de volksuniversiteit, waarbij ik bijv. ook weer een buurvrouw heb leren kennen, geef me op als begeleiding voor schoolactiviteiten of hulp (niet dat ik dat op zo leuk vind, eerlijk gezegd vind ik er vaak weinig aan :), maar ik heb wel op die manier veel andere ouders leren kennen), ik heb me aangesloten bij een lokale club van moeders die dingen met en zonder de kinderen samen ondernemen, ik maak nog wel eens een praatje met de buren of drink soms koffie ermee.
    Toen ze klein waren bijv. babymassage gedaan, toen leerde ik ook wat moeders kennen. Verder tijdens de zwemlessen etc.
    Je zou aan buren met kleine kinderen kunnen vragen wat voor ervaringen zij hebben met kinderopvang, huisartsen, tandartsen etc. Vaak vertellen mensen graag hun ervaringen en wie weet leer je zo ook je buren gelijk wat beter kennen.
    Hopelijk doe je zo wat ideetjes op. En je zult merken, je bent niet de enige die ergens nieuw is en wat nieuwe contacten op wilt doen.

13. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Ik ben naar een andere stad verhuisd. En ik vond het vreselijk moeilijk nieuwe contacten te leggen. Helemaal in de flat waar wij eerst woonde. In ons nieuwe huis ging het al beter, hele leuke buren waar mee ik samen ben gaan sporten. Daar ken ik inmiddels ook aardig wat mensen. Ik ben in de buurt gaan werken (kon intern een andere functie krijgen) en daar ken ik nu natuurlijk ook aardig wat mensen.
    Wij hadden toen nog geen kinderen. Nu gaan we weer verhuizen (huisje is te klein voor 4 personen) en ik ga daar een zwangerschapscursus doen om mensen te leren kennen. En weer een leuke sportschool opzoeken natuurlijk.

14. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    @Chiggy:
    dat is goed om te horen! Ik zal ook wel mijn best doen om sociale contacten op te doen. Gaat me niet altijd natuurlijk af.

@DenDQT:
    en ben jij ook zo enthousiast over Rotterdam? :)

@Nijntje1990:
    dat is wel mooi, als je mee kunt kijken! Misschien moet ik toch eens op zoek naar gastouderbureaus in Rotterdam dan!

@Micchan:
    haha, ja emigreren ook. Van waar naar waar ben je geëmigreerd?

@ShampooL:
    dat is een mooie manier om het te bekijken!

@Jo79:
    dat zijn wel goede manieren om mensen te ontmoeten. Dan hoef je jezelf ook niet op te dringen. En inderdaad, ik ben straks vast niet de enige die zijn weg moet vinden! Dat is wel bemoedigend.

Het fijne is dat ik altijd mijn man, ons zoontje en ons hondje heb! Met een hond/kind heb je sowieso al iets meer aanspraak, merk ik.

15. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Van Oudenbosch (Noord-Brabant, niet zo'n grote plaats), naar Wenen (Oostenrijk, hoofdstad en dus enooorm). Is wel even een omslag, haha :D

16. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    @Luna28:
    dat is een goed idee! Ik heb ook een zwangerschapscursus gedaan en vond het erg leuk om met andere aanstaande moeders te kletsen. Mocht op een gegeven moment met iemand meerijden en wat was het leuk om te kletsen met een lotgenoot :)

17. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    @Micchan:
    wauw, Wenen! Wat gaaf! Ben er een week op vakantie geweest. Daar zou ik ook wel willen wonen ;) was het ook voor werk?

18. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Als je kindjes krijgt of al hebt scheelt dat enorm in contacten leggen. Dan heb je toch al gelijk een heel leuk onderwerp om over te kletsen :D hier in de straat krijgen we om de beurt kindjes lijkt t wel, en t wordt steeds leuker met alle mama's bij elkaar. Ik vind t ook erg jammer dat we weg gaan. Al blijven we nu wel in deze stad, wel een andere wijk.

19. minon

minon Niet meer actief

Was oudenbosch toen ook al zo (hoe zal ik het netjes zeggen) lastig in de haven??
    Wij en huurders van ons hebben daar keer in de haven gelegen maar was drama met hangjeugd die leuk vinden om snachts als je slaapt boten los te gooien enzo. Politie reed ook ieder kwartier ongeveer langs.
    Wenen is wel een super mooie stad!

20. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Ik was 2 weken geleden nog in Wenen :D mooie stad! Bij de dierentuin geweest en t paleis van Sissi. (Ze was niet thuis :p)

Deel Deze Pagina