Hallo, Ik ben er gister achter gekomen dat ik zwanger ben. Ik ben zeer bewust zwanger geworden, maar nu ik weet dat ik het echt ben snap ik opeens niet meer hoe ik dacht om mijn studie en werk voort te zetten! Ik ga 1 dag per week naar school en werk 4 halve dagen (middagen, tot 6 uur). Ik denk dat mijn vermoedelijke bevallingsdatum rond begin oktober ligt, waardoor ik het begin van het 2e jaar al zal missen. Ik kan geen 4 dagen blijven werken, maar dan blijven er wel bar weinig uren over op halve dagen. Ook is mijn opleiding gekoppeld aan mijn werk, ik heb een soort duaal contract, ben eigenlijk nog niet bevoegd om dit werk te doen. Als ik dus bijvoorbeeld een jaar met mijn opleiding zou stoppen kan ik denk ik ook niet op mijn huidige werk blijven werken. Ik zie er opeens echt geen oplossing voor! Mijn vriend zegt (na een aantal vreselijke jankbuien gisteren) steeds dat we het eerst even moeten laten bezinken en dan pas aan de praktische zaken moeten gaan denken, maar het is het enige waar ik aan kan denken. Heb vannacht geen oog dicht gedaan.. Ik hoop dat er misschien iemand is die dit herkent of anders tips of idee"en heeft?! Alvast superbedankt.
Hoi, Ten eerste: gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik herken wel een beetje je verhaal, want ik werk en studeer ook. Alleen ben ik nog niet zwanger (wel hard mee bezig ). Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat het het verstandigst is om het probleem in de eerste instantie voor te leggen bij je opleiding. Maar dan pas als de eerste 3 maanden om zijn, dan weet je in ieder geval zeker dat het een en ander geregeld moet worden, er zit nog een zomerperiode tussen, dus tijd zat lijkt mij? Op je opleiding kunnen ze je vast wel adviseren hoe je hiermee om kunt gaan, je zult vast niet de eerste zwangere student zijn (eigenlijk weet ik dat wel zeker)! Als je niet zo lang kunt wachten is er op je opleiding vast een persoon aanwezig die je in vertrouwen kunt nemen. Misschien is het zelfs mogelijk om na je zwangerschapsverlof gewoon weer verder te gaan met je studie en de vakken die je gemist hebt later in te halen? Dan doe je misschien wat langer over je studie, maar ja, je hebt dan ook een mooi cadeau tussendoor gekregen! Nou meid, heel veel sterkte met alles op een rijtje zetten. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.
Hoi Jip, Dank je wel voor je reactie. Altijd fijn om te weten dat er meer mensen zijn die met hetzelfde zitten. Ik moet idd eerst gewoon maar eens gaan praten met iemand op school en op mijn werk. Ik zit er nu zelfs aan te denken om er een jaartje mee te stoppen. Eerst mijn propedeuse halen, dan een jaar alle aandacht voor mijn kindje en daarna weer verder. Voor nu eerst laten bezinken, het grote nieuws, en dan gaan we wel verder kijken. Ik realiseerde me net dat ik nog nauwelijks echt heel blij ben geweest, maar dat ik opeens alleen maar beren op de weg aan het zoeken ben! En das zonde natuurlijk. Jij heel veel succes met zwanger worden, ik zal voor je duimen! Hoe lang ben je al bezig?
@Lein: hier vlak voor de start van mijn studie (die bij mijn baan hoort) zwanger geworden. Slapeloze nachten en: gewoon nu starten met de studie, de baan kon ik met gemak behouden, want ze wilden me niet kwijt En ik maar stressen! Ga even kletsen met je opleiding over een paar weken. Kijk het eerst even aan. En dan gá je ertussenuit, so what? Misschien wil je dat dan ook wel. Haal je P en zie dan verder. Komt allemaal goed uiteindelijk. Tip van de zondag: geniet van je zwangerschap, gefeliciteerd met dit wondertje
Hoi Lein, Ik ben blij voor je dat de beren inmiddels het bos weer hebben gevonden En natuurlijk heerlijk als je een jaartje kunt genieten van alles. Wij zijn nu 5 maanden bezig met zwanger worden en ik denk dat ik nog ca. een jaar met mijn studie bezig ben én vanaf februari een nieuwe baan. Maar ja, we zien wel. Je kan niet je hele leven stop zetten omdat je een kindje wil, want wie weet hoe lang het nog gaat duren voordat dat gebeurd. Geniet er van!
Hoi, Jullie hebben ook helemaal gelijk, het komt allemaal wel goed! Mijn zus heeft er 4 jaar over gedaan om zwanger te worden, dus voor hetzelfde geld had ik die studie al helemaal af en werd ik dan pas zwanger.. Je kan het ook niet allemaal van tevoren weten. (een paar nachten in bed liggen piekeren en nadenken doen toch wel wonderen )
Hoi Lein, ik ga in juni voor de 2e keer tijdens mijn opleiding met zwangerschapsverlof. Ook mijn uren op mijn werk zijn aan mijn opleiding gekoppeld. Wel iets anders dan bij jou, maar toch. Ik heb in mijn vorige zwangerschap tot 2 weken voor mijn bevalling de theorielessen gewoon gevolgd en vanaf ca. 4 weken na de bevalling weer. Aangezien de kerst daar tussen zat heb ik slechts 3 lesdagen gemist. Met mijn praktijkuren ben ik gewoon na mijn zwangerschapsverlof verder gegaan en die lopen dan uit. En nu nog verder...Ik zou eigenlijk in augustus klaar zijn met mijn opleiding, maar nu ga ik in juni dus weer met verlof...In overleg is vaak veel mogelijk en als je theorie en praktijk apart beoordeeld worden kan er vaak wel een mouw aan gepast worden. Succes met je zwangerschap en geniet er lekker van! Overigens vond ik het best lekker om tijdens mijn verlof nog lessen te volgen, zat ik ook niet te wachten op de bevalling...
Hallo! Hier ook een (hoog) zwangere met een deeltijdstudie (1 dag in de week) en 32 uur werken daarnaast.. (morgen met verlof hoor..) Op mijn werk was het geen probleem, omdat ik aangenomen ben met een ander diploma. Studie ook geen probleem, ook al is dit mijn afstudeerjaar.. Gewoon voorleggen aan je slb'er/mentor en dan samen een plan maken. Ik probeer zoveel mogelijk dagen/delen van dagen naar de opleiding te gaan.. Lukt het dan is het prima, lukt het niet, dan is t ook goed. Ik heb voor 1 practicum alvast een uitzondering gevraagd ivm de aanwezigheidsplicht, maar verder had ik geen aanpassingen nodig, doordat ik een project moet doen waar ik nu al mee bezig ben en een scriptie meot schrijven (dat kan thuis ook..) Meid, voor alles is een oplossing, dus komt echt wel goed! Succes!
Hier nog een studerende werkende zwangere...En ook ik weet nog niet hoe het allemaal moet gaan passen. Maar daar kan ik op dit moment ook nog geen oplossing voor bedenken. Ik kan wel verzinnen hoe het allemaal moet passen, maar het moet ook maar werken in de praktijk. Met andere woorden, ik zie wel. Ik beval ook net als het nieuwe schooljaar begint....waarschijnlijk mis ik dan het eerste trimester, och ik zie wel. In het ergste geval zal ik een jaartje langer doen over mijn studie, en misschien ook niet Niet te veel plannen, het komt wel allemaal op zijn pootjes terecht hoor
Werk/studeer je in het onderwijs? Als dat zo is, is er vast wat te regelen. Je kunt misschien tijdelijk de opleiding even stil zetten en wel doorgaan met werken. Er werken veel onbevoegde docenten op scholen, in afwachting van hun diploma. De meeste scholen doen daar niet moeilijk over. Er zit wel wat verschil in po en vo (ik werk zelf binnen het vo). Maar... misschien doe je wel heel wat anders... Ik zou het hoe dan ook even met je werkgever bespreken. Het zal misschien best mogelijk zijn om je opleiding even een jaartje stil te zetten.
Ik zit ook nog 1 dag op school via mijn baas,en de overige 4 dagen werk ik gewoon,bij mij waren ze er vrij nuchter over en probeerde naar oplossingen te zoeken,ze waren zelfs heel blij voor me. Zelf wil ik hem gewoon afmaken dus waarschijnlijk ga ik gewoon door totdat ik het niet meer aankan en hoop er dan ong. totaal 4 weekies tussenuit tezijn en dat kon.Ze hebben me ook aangeboden om de opleiding versneld te doen of juist te verlengen.Ze boden genoeg opties aan.hoop dat het bij jou ook zo zal zijn,succes!