Deeltijdwerken/ parttime/thuiswerken?

Discussie in 'De lounge' gestart door bosi333, 6 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

sociale wetenschappen, utrecht.
    dan bekijk je het wel vanuit een ander oogpunt dus.
    wel leuk! vind het een heel interessant onderwerp, kan me voorstellen dat de overheid erop aanstuurt, maar voor ons is het niet leuk.

maar goed, dat was even off topic ;)

2. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik werk 20 uur omdat ik zoveel mogelijk van m'n dochter wil genieten.
    Het gaat allemaal al zo onwijs snel, voor je het weet zijn ze groot...

Ik moet er zelf niet aan denken om 36 uur te werken, Blehhh... krijg dan zo'n gehaast gevoel.
    Dan ben ik echt niet gezellig meer denk ik. :(

Helemaal stoppen zou ik ook nooit doen, af en toe andere praat is ook heerlijk.

Maar het ligt ook aan mijn job hoor, ik werk in de zorg en als je dan 36 uur gaat werken kun je mij opvegen einde van de week.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Het is inderdaad een sturingsprobleem, ;)

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    ja de zorg is inderdaad zwaar.

5. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    ik werk 24 uur pw en vind dit meer als genoeg, maar ook voor mij geld: je zou mijn geen fulltime huismama moeten maken.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.423
    36.296
    113
    @bosi: tja, ze kunnen hier proberen wat ze willen om me meer aan het werk te krijgen, maar dat heeft geen zin, want 24 uur is het maximale. Ik heb geen kind gekregen om het elke dag naar de creche te brengen. Vind 3 dagen meer dan genoeg.

7. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Bosi: waarom wil de overheid dat moeders meer fulltime gaan werken?

Wij hebben heel bewust de keuze gemaakt dat ik "maar" 18 uur ga werken. Ik ben dan ook niet van plan meer te gaan werken.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.423
    36.296
    113
    @nynke: ik denk om de economie te stimuleren.

Weet je wat het probleem een beetje is naar mijn idee?

De overheid wil heel veel":
    -moeders moeten zo lang mogelijk bv geven
    -vaders en moeders allebei zo veel mogelijk aan het werk
    -de jeugd van tegenwoordig moet beter worden opgevoed met normen en waarden (door de ouders)

Dat kan gewoon niet allemaal.

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik werk op vrijwillige basis en als de kleine een half jaar of ouder is wil ik 16 uur gaan werken wij redden het goed van 1 loon en hebben geen toeslagen en dergelijke aan gevraagd lees hier ook net dat er een toeslag voor thuisblijvende vrouwen heb ik nooit geweten. dat hele zorg huur etc toeslag doe ik niet aan mee eigenlijk waarom weet ik niet.

10. dianne

dianne Fanatiek lid

10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    haha, ja lekker is dat, werken en tegelijk bv geven. hoe wil dat doen, gaat je indergeval zelf niet lukken om het recht streeks uit de borst te geven als je werkt. (als je op een andere locatie werk dan thuis he?)

11. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik ga parttime werken omdat ik zoveel mogelijk van mijn kleine meisje wil genieten. En buiten dat vind ik full time werken niet leuk (wel altijd gedaan), maar full time thuis zijn ook niet. Dus dit is een mooie tussenweg.

12. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik werk thuis omdat ik zoveel mogelijk tijd met Milan door wil brengen, en hem liever nu nog niet naar een kdv, gastouder of opa en oma breng.
    En ik werk deeltijd omdat ik ook nog twee studies volg (ook vanuit huis).

Ik ben dus wel de hele dag bij Milan, maar als hij slaapt of als m'n vriend thuis is ga ik werken / studeren. (Niet de hele tijd natuurlijk, ik breng ook nog wel gewoon tijd met m'n vriend door ;)).

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    In het kort:

Nederland vergrijst. Vanaf 2010 gaan de meeste babyboomers met pensioen en zal de vraag naar arbeidskrachten toenemen. Vooral in de sector zorg en welzijn (onderwijs ook maar net iets minder).

Er zullen meer mensen aan het werk moeten ( waaronder vrouwen, allochtonen en ouderen) om de sociale voorzieningen betaalbaar te houden, de economie draaiende te houden en de dienstverlening op een goed niveau te houden ( zorg, welzijn en onderwijs)

Kijk hier maar eens op: http://www.taskforce-deeltijdplus.nl/

14. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ondanks dat ik 'fulltime' werk geniet ik wel met volle teugen van onze dochter moet ik zeggen :) (Maar ik kan wel jaloers zijn op thuisblijfmama's ;))

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    mijn man en ik werken allebei 4 dagen, maar wel bijna fulltime banen. Wij vinden dat we samen verantwoordelijk zijn en delen dus ook precies de tijd thuis.
    Ik weet nog niet goed wat ik wil, ik heb een goede baan hoor, maar misschien wil ik wel hogerop. Mijn man is nog aan het studeren, dus ik laat het een beetje van hem afhangen. Hij zal straks een nieuwe baan gaan zoeken, of niet.
    Ik ben wel veel thuis, ik ga 's middags vroeger naar huis en doe dan 's avonds nog wat werk.

16. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Toen mijn zussen en ik nog kinderen waren, was mijn moeder altijd thuis. Dat was voor ons heel normaal. Wij hebben daar ook alle vier erg van genoten.
    Toen ik zwanger was van Arend wist ik meteen dat ik, net als mijn moeder, zoveel mogelijk thuis wilde zijn. Je hebt toch ook je huishouden om bij te houden. Wanneer doe je dat als je veel werkt?
    Ik werk nu twee dagen in de week en Arend is daarvan 1 dag bij opa en oma en de andere dag is mijn man thuis. Ik vind werken heerlijk en ben daarom ook niet helemaal gestopt, maar straks als baby 2 er is heb ik 10 maanden verlof geregeld. (Hoef ik tenminste niet te kolven, want dat vond ik zo'n gedoe de vorige keer. Niet het kolven op het werk hoor, maar het hele weekend zitten kolven, omdat Arend geen bv uit de vriezer lustte en dus alleen verse melk dronk.)
    Voorlopig wil ik ,na mijn ouderschapsaverlof, ook twee dagen blijven werken. Het lijkt me heerlijk om de kinderen naar school te brengen en ze weer op te halen en samen met ze te eten en te spelen. Zo denkt mijn man er ook over, we hebben bewust voor kinderen gekozen en willen dus ook zo veel mogelijk tijd met hen doorbrengen. Komt gewoon door onze eigen ervaringen.

17. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Cookie; Wij hebben het als volgt geregeld; mijn man brengt haar op maandag en donderdagochtend naar het kdv, ik haal haar op deze dagen op. Op de dag dat ik vrij ben (woensdag) doe ik de boodschappen, die doen we ook met zn drietjes op zaterdag. Op woensdag doe ik alle was en het huishouden -tussen de bedrijven door, want ik speel ook veel met onze dochter-, mijn man doet op vrijdag ook veel in het huishouden.

Elke avond kook ik, we eten om maximaal half 7, om acht uur gaat one dochter naar bed, elke dag heb ik tijd voor haar, spelen we samen en ze gaat maar twee dagen naar het KDV :).

Hier is het dus prima te doen!

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Hoe jij het doet Fem, zo ziet de overheid het nu het liefste.

19. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Ik werk 3,5 dag en mn man 4 dagen. Nu hebben wij het geluk dat ik later begin (ik werk in mn woonplaats) en dat mn man juist vroeg vrij is. Ze wordt dus 2 dagen om 8 uur weggebracht en we halen haar om 5 uur weer op. Op mijn halve dag is dat al om half 1.

Zag trouwens iemand reageren over borstvoeding geven als je werkt: dat lukt mij al ruim 8 maanden ;). Daarvoor zijn nu juist de regels omtrent kolven op het werk ingesteld (dat is een recht dat je hebt tot je kindje 9 maanden is). Oké het vergt wel inzet van jezelf maar het kan dus wél!

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Cookie ik ben dat het tegenovergestelde van jou denk ik...

Ik (en mijn man, dus wij) vinden het belangrijk dat onze dochter ziet dat je door te werken, een bijdrage levert aan de maatschappij. Dat je samen verantwoordelijk bent voor je leven en het gezin, dus dat je de dingen samen doet. Ik klaag genoeg over het aandeel van mijn man in het huishouden hoor, dus no perfect life hier, maar ik wil niet hoofdverantwoordelijk zijn voor het huishouden en niet voor de zorg.
    Ymke krijgt het beste van 2 werelden, ze is met mij thuis, dus lekker tutten en een beetje winkelen, en ze is een dag met haar vader alleen thuis. Dus lekker wilde spelletjes doen en veel lachen.
    Op de dagen dat wij werken wordt ze door mijn moeder en het KDV opgevangen. Bij mijn ouders lekker op de boerderij van het buitenleven genieten en op het KDV met andere kindjes "spelen".

Ik heb veel vakanties, dus ik ben om de 8 weken met haar thuis, waar ik echt van geniet.
    Maar altijd thuis zou ik niet willen zijn. Misschien ga ik in de toekomst minder werken, maar dat zou dan zijn omdat mijn man meer gaat werken. En misschien gaat het wel andersom.

Niet bedoeld als discussie hoor, maar ik vind het mooi om te zien hoe divers de samenleving is, en dat ik op mijn manier, op een heel andere manier heel gelukkig ben. En ook wij hebben heel bewust voor onze dochter gekozen ;)

Deel Deze Pagina