Deeltijdwerken/ parttime/thuiswerken?

Discussion in 'De lounge' started by bosi333, Jan 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    @Fem: gooi het er maar uit meid. ;)

Jammer dat je werkgever zo star is. Juist als ze wat flexibeler zou zijn zou jij tot meer bereid zijn. Binnen de grezen natuurlijk. Een beetje geven en nemen zal al een wereld van verschil maken.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,269
    6,800
    113
    Limmeke, dat is nou precies wat ik ook dacht. Het botst met elkaar. Aan de ene kant moeten we gaan baren als gekken om weer wat kinderen te krijgen en aan de andere kant moeten we ook gaan werken.

Misschien is het wat als vrouwen boven de 40 fulltime gaan werken en vrouwen onder de 23 ( tja geef daar maar eens een grens aan) en iedereen daartussen mag deeltijd werken en kinderen baren, ;)

3. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik denk ook dat er veel te verwijten is aan de werkgevers, nog steeds is het zo dat mannen, in dezelfde functie, vele malen beter betaald worden als vrouwen en hoeveel vrouwelijke managers zijn er nu eigenlijk? Juist omdat werkgevers hierin star zijn kan ik best voorstellen dat veel vrouwen denken; 'ja doei, laat dan maar, ik ga lekker thuis zitten' (afgezien van het feit dat de belangrijkste reden nog steeds is dat zij bij hun kindje willen zijn, want ik snap wel dat dit de belangrijkste reden is).

Werkgevers doen over het algemeen moeilijk als een man minder wilt gaan werken met als gevolg dat de man fulltime blijft werken en wij als vrouw wel minder moeten gaan werken (in verband met combinatie werk en privé) of helemaal moeten stoppen met werken.

IK wordt erop aangekeken omdat ik als mama 4 dagen werk (niet hier op het forum, maar in de 'buitenwereld') terwijl men hard staat te juichen dat mijn man 4 dagen werkt en een hele dag bij zijn dochter is, ik doe toch precies hetzelfde?

Er is gewoon iets mis met de verwachtingen in dit land, vrouwen doen steeds vaker een hogere opleiding als mannen, sterker nog, het percentage vrouwen die een hogere opleiding volgt is hoger dan het aantal mannen, maar de mogelijkheden om flexibel of in deeltijd te werken zijn gewoon nihil en zeker op management niveau.

Ik ben dus van mening dat het met name aan de werknemers ligt en of de overheid hier iets aan kan doen? Ik betwijfel het...

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,269
    6,800
    113
    Ja dat zou wel eens goed kunnen zijn.

Ik heb een enquete onder vrouwen gehouden ( heel veel dames ook van hier) en daarop kwam veel respons.

Ook onder werkgevers heb ik een enquete gehouden, maar daar kwam bijna geen respons op. Van de 300 die ik heb aangeschreven slechts 25 reacties.

Mijn oom heeft 3 zaken en hij zegt eerlijk dat hij nooit een vrouw aan zal nemen. Veel te lastig zegt hij ( hoezo ouderwets, en hij is nog maar 45)

5. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Volgens mij heb ik hier ook aan meegedaan (weet het niet meer zeker).

En idd, ik denk dat jouw oom een reeële afspiegeling geeft van de Nederlandse werkgever, ik vraag me alleen af wat hij met 'lastig' bedoeld?

Onze dochter heeft nu de waterpokken en mijn man heeft voor morgen (normaal gaat ze naar het kdv) zorgverlof aangevraagd en zijn werkgever doet ook moeilijk hoor. De ideale werknemer is blijkbaar nog steeds een robot; iemand die niet slaapt, 24/7 beschikbaar is en geen kosten heeft.... Jammer hoor :)

(Ok, ik generaliseer nu heel erg, ik weet het)

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,269
    6,800
    113
    Lastig vindt hij dat ze 4 of minder dagen willen werken. Ze naar huis meten voor kinderen( ziekte etc.)

Tja...

Een werkgever wil natuurlijk zoveel mogelijk goede krachten waarmee het bedrijf goed draait en meer. Liever een werknemer die nooit iets vraagt en inderdaad 40 uur slooft, dan een werknemer die privé ook belangrijk vindt en dus iets minder werkt.

Maar goed, ook werkgevers moeten er aan geloven. Straks kunnen ze niet meer zo arrogant zijn, want doordat er te weinig werknemers zijn kunnen ze weleens zonder komen te zitten met zo'n houding.

7. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,682
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik heb geen tijd om fulltime te werken! :eek:
    Ben nu helemaal gestopt ivm aankomende emigratie.

8. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    jij bent financieel voor de rest van je leven binnen als je die oplossing vind denk ik ;) haha

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,269
    6,800
    113
    :)

Nee hoor, niemand betaalt daarvoor.

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat dat betreft is mijn instelling op de goede weg... Onze veel te dure interim mananger gaat eruit per 1 februari (wel jammer, want hij is echt heel goed in zijn werk en ook nog aardig en belangstellend) en daar komt iemand voor in de plaats de 3x zo weinig verdient. (en dus gewoon een normaal salaris krijgt voor wat hij/zij doet) Het geld dat over is word besteed aan nieuw personeel voor de zorg... Zo kan het dus ook!

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    daar ben ik het volledig mee eens. ik vind dat bonussen en topsalarissen in dit soort sectoren ueberhaupt niet moeten kunnen. iedereen moet inleveren en de baas rijdt nog steeds in een peperdure wagen rond. nee, dat mag er meteen af. maar dan nog denk ik dat er een hoop punten verbeterd kunnen worden wat betreft de arbeidsomstandigheden binnen de zorg.

@fem, wat betreft de houding van de maatschappij ben ik het geheel met je eens. Dat mannen fulltime werken is algemeen geaccepteert, maar als een vrouw dat doet dan is dat opeens sneu voor je kind. toevallig bevalt de verdeling mijn man werken, ik bij de kinderen hier heel goed, maar mijn man heeft ook genoten van zijn ouderschapsverlof en ik wil straks best graag weer een parttime baan.

moet wel zeggen, mijn man heeft een topwerkgever. heel flexibel en een gezin is ook daar belangrijk. laatst was mijn zoontje ziek terwijl ik gewoon thuis was. toch door mijn zware zwangerschap trok ik het niet meer en zat ik te janken aan de telefoon toen mijn man belde. zegt z'n leidinggevende heel simpel: ga maar naar huis, dat is nu even belangrijker en als je morgen ook thuis nodig bent, lekker blijven. En dan ben je thuis juist weer er geneigd om je best te doen het werk weer gewoon door te laten gaan.

bij zijn vorige werkgever was niks mogelijk en had men nergens begrip voor en dus is de loyaliteit naar zo'n werkgever nihil.

12. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    moet je beetje handig doorspelen naar meneertje Bos. heb je ook zo'n dikke auto en een goede bonus haha

13. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    ehm bosi... ik ben bijna 40 als mijn kindje geboren word.. en ik ga niet 40 uur werken :p

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    tssss.... sja, met zo'n houding gaat het helemaal mis inderdaad met deze maatschappij. heb je het al!

;) :p :)

15. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,269
    6,800
    113
    Nou ik hoef geen geld voor dit, ;) Ik geef daar niks om. Gewoon salaris is al voldoende.

Limmeke, het was maar een voorbeeld. ;)

16. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    hehehe tja.. kan er ook niets aan doen dat de pappa van nr 3 zo lang op zich heeft laten wachten tot die mijn voordeurtje vond :)

@bosi: i know :p

17. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    daar heeft onze overheid niks mee te maken hoor. hihihi mss moeten we daar ook een subsidie voor ontwerpen, een soort dating subsidie, zodat je zeker weet dat je voor je 25ste getrouwd bent en klaar betn voor kinderen. wel na een topstudie natuurlijk, zodat je direct fulltime en flexibel op de arbeidsmarkt ingezet kan worden ;)

18. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
  19. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik werk parttime omdat ik gedeeltelijk (50%) afgekeurd ben, omdat ik zo eigenwijs was om wel steeds teveel te blijven werken, ik heb nu een uren limiet opgelegd gekregen van de verzekeringsarts, ik werd zieker van de druk die me opgelegd werd om maar door te blijven gaan dan van mijn chronische ziekte.....

20. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    pffffffff..... en dat met een ks! na 5 dagen kon ik nog niet eens alleen een bed in en uit komen! jeetje. sja, je moet maar werkverslaafd zijn haha

Share This Page