Ze willen de kinderopvangtoeslag afhankelijk maken van uitsluitend het inkomen van de meest verdienende partner in plaats van het verzamelinkomen van het hele huishouden.
@ Fem, wij doen het echt precies hetzelfde als jullie. Alleen ben ik de dinsdag vrij. Mijn man is de vrijdag ook vrij. Nu begin ik om 07 uur met werken en ben ik dus om 16 uur weer thuis. Mijn man begint om 08 uur en is rond 15 uur alweer thuis (hij heeft het zo slecht ) We werken dus allebei 32 uur, en het bevalt mij prima. Ik heb het eerste jaar thuis kunnen zitten en ook dat beviel mij goed. Maar nu moet er toch echt weer gewerkt worden
daar zou ik van de overheid graag een rekenvoorbeeld van willen zien, want ik ben er nog niet van overtuigd dat dat voor mij voordelig zou zijn als ik weer aan het werk ga. moet trouwens zeggen dat als ik weer ga werken ik echt niet werk voor het kdv hoor, wij houden er ruimschoots aan over en werken kan voor mij echt wel uit. maar idd, geen verlenging omdat ik zwanger was (overheid blij emt het kind, maar ik heb geen baan meer), geen nieuwe baan omdat ik een bolle buik heb en ik moet na mijn verlof maar zien war ik een parttime baan vind waar men mij goed genoeg voor vind en dan maar hopen dat ik dan, na anderhalf jaar wachten eíndelijk een plekje op het kdv heb. als ik geen plek op het kdv heb hoef ik ook niet te gaan werken; mijn moeder woont buiten de stad en ik zou 2 tot 3 uur per dag kwijt zijn aan halen en brengen en genoeg brandstof kwijt zijn. dán kan het dus niet meer uit om te gaan werken?! laat de overheid eerst maar eens met practische oplossingen komen, voor ze dingen gaan 'eisen'. wat betreft de quality time; ik durf toch echt wel te beweren dat ik meer quality time met mijn kind doorbreng dan ouders die 4 dagen in de week werken. ik doe het huishouden ook als mijn uk op bed ligt, dus de tijd daar omheen krijgt hij alle aandacht. hij gaat idd wel eens meee met boodschappen doen, maar dat vindt hij alleen maar fantastisch, vooral de markt is hij helemaal weg van, omdat hij dan allemaal mensen ziet, hondjes mag aaien en rozijntjes van de groenteboer krijgt. dat is dus net zoveel quality time als samen met duplo bouwen.
hey meiden! Ik heb een 20 uurs contract met flexibele uren,iedere week een ander rooster dus we zijn 80 tot 120 % inzetbaar ( dus ik zit tussen de 16 en 24 uur) meestal ben ik wel aan het 120 plussen in de week,maarja als ik een avond dienst heb en dan om 19:00 naar huis ga of tot sluit werk,mn meiden liggen dan toch al in bed De ene week werk ik 3 dagen,de andere week wel eens 5,maar ze houden er wel rekening mee ,ondaks dat het een mega bedrijf is, dat áls ik de ene week 5 dagen heb gewerkt dat ik de andere week soms maar 2 "lange"dagen werk en de rest vrij ben \/,maar ik ben er helemaal tevreden mee Ik werk overigens ook om het wat breder te hebben in de maand,met 1 "normaal" loon vnd ik het tegenwoordig allemaal zeer krapjes! liefs Mama Nona
ben nog even aan het bijlezen en wij hebben die luxe helaas ook niet,maar ik vind het ook fijn om er even uit te zijn ,even mezelf te zijn en niet mama ,wat ik overigens SUPER vind hoor! hahaha maar dat moet ook wel in een samengesteld gezin met 4 kids
ik heb een flex contract ( flexibel inzetbaar) krijg mn rooster o ongeveer 4 weken van te voren en gelukkig is mn werkgever ook niet al te moeilijk
Deze organisaties bieden inderdaad voor moeders aardig wat meer mogelijkheden dan in het bedrijfsleven. Ik heb bij een van deze ziekenhuizen gewerkt en ook als kantoorpersoneel heb je ook nog wel het e.e.a. in te brengen op dat vlak, prima! Dit zijn ook echter ziekenhuizen waar flink veel overheidsgeld ingepompt zit, het geld niet op kan en er in veel gevallen gewoon inefficient met zowel geld als personeel wordt omgegaan. Ik me ergerde me hier destijds kapot aan. Daar mag echt wel eens flink een bezem door worden gehaald. Zo is er ook duidelijk een verschil tussen commercieel en (semi)overheid als het om (parttime) werkende moeders gaat. Met een kind en eentje op komst hoef ik als werkzoekende nu echt niet meer bij de meeste commerciele bedrijven aan te komen. Nog iets waar ik tegenaan liep, toen ik werkte. Hier in mijn woonplaats is weinig werk te vinden, dus je bent al snel op een grote stad hier in de omgeving aangewezen. Ondanks dat het een stukje van niets is (qua afstand dan), stond ik altijd in de file, dus deed ik er gerust een uur over om naar mijn werk te komen. Ik kon ook buiten de files om werken, maar dan was de parkeergarage vol. Openbaar vervoer was verre van ideaal, met zoveel keer overstappen. Ik nam sowieso allerlei sluiproutes, waardoor ik wel omreed, maar sneller thuis was dan dat ik de snelweg zou nemen. Maar dat wordt niet in je km-vergoeding meegenomen. Als ik dus een halve dag extra ga werken, zou ik de helft van mijn werktijd al kwijt zijn aan reistijd, vervolgens maak ik reiskosten voor die paar uurtjes, dat is het mij niet waard. En ik ken er genoeg die in die situatie zitten. Langer doorwerken, dan is het kdv al gesloten, vroeger beginnen, dan is het kdv nog dicht. Werkt geweldig toch .
Ja ik denk ook inderdaad dat het hier niet om commerciele bedrijven gaat. Die moeten wat dat betreft nog echt een cultuuromslag maken.
Die werken ook anders, meestal stukken efficienter en er wordt over het algemeen meer op het geld gelet. Zeker als het om personeel gaat. Als zij het kleinste vermoeden al hebben dat iemand geld kan gaan kosten (zwangerschapsverlof, uitzendkracht zoeken, moeders die thuis blijven om voor hun zieke kinderen te zorgen), zullen ze diegene niet snel aannemen, maar gaat de voorkeur uit naar iemand die minder 'risico' voor hun bedrijf en geld is. Helaas is er dus vaak een vooroordeel over werkende moeders, want het meerendeel doet het prima en zet zich voor de volle 100% in. Overheidsinstellingen zijn weer het andere uiterste. Daar nemen ze veel makkelijker personeel aan, vaak te makkelijk. En waarom? Omdat het geld toch wel binnenkomt, of ze er nou wat voor doen of niet. Het is een mentaliteit die er ingebakken zit. Ik heb voor beide soorten organisaties gewerkt en het is een wereld van verschil. Natuurlijk zijn er uitzonderingen aan beide kanten. Misschien wat zwart-wit gezien, maar in de praktijk werkt het vaak wel zo.
Ja zo zijn mijn ervaringen ook. Mijn moeder is een op en top ambtenaar. Ze is aangenomen toen was ze 36, alleenstaand ( weduwe) en had kleine kinderen. Geen enkel punt en vrij nemen kon altijd. Ik heb even bij de PTT gewerkt ( pakketten toen nog, ouderwets, ). Het callcenter werd commercieel (CENDRIS) En ineens werden vrouwen ( alleenstaand vaak) die dingen met roosters hadden geregeld, in verband met hun kinderen, gevraagd om flexibeler te worden of ontslag te nemen. Heel erg eigenlijk, want ze hadden het ooit onderhands geregeld en hadden dus geen poot om op te staan.
En ach, als je een 'lastige' werkneemster bent die flexibel wilt werken gedurende 4 dagen en af en toe thuis moet werken ivm ziek kind, wat doe je dan als werkgever? Juist, dan ontsla je die werknemer toch gewoon? Zoals mij vandaag dus is overkomen ach, ik vind wel weer wat anders... Soms zit het mee.... Fijn weekend allemaal. xxx
leuk onderwerp, en fijn dat er een keer op een normale manier met elkaar gesproken kan worden. Even voorstellen, mijn man en ik werken beide 32 uur. elk een dag thuis met de meiden en de meiden gaan 3 dgn naar het kdv. Gelukkig kon ik het eerste jaar thuis blijven en maakt dit een stuk makkelijker. nu kunnen de meiden zelf spelen. natuurlijk zijn ze het liefst bij papa en mama, maar ik geloof oprecht dat leren omgaan met andere kinderen en spelen met andere kinderen leerzaam en leuk is. Waarom werk ik, omdat we het geld nodig hebben.en ik het fijn vind om te werken. (mag wel een dagje minder) Mijn vriend werkt wisseldiensten in de zorg en met veel moeite kon hij een 'vaste papa dag' krijgen. absurd dat het zo moeilijk word gemaakt. Ik werk 32 uur omdat er voor 24 uur of minder weinig, 'goede'functies zijn te vinden. Leuk dat er over ambtenaren wordt gesproken. Ik kom uit het bedrijfsleven en heb gekozen om terug te keren als ambtenaar. en JA wereld, nee universum van verschil. Ideaal voor mij. even lullig gezegd. als ik hard wil werken op een dag kan dit, maar hoeft niet . Ik kan om 5 uur naar huis, kan bij ziekte altijd vrij nemen (neem wel nooit zorgverlof maar vrije uren op) mijn meiden zijn vaak ziek en hoef ook nooit over te werken. dit is mijn afweging geweest om wel 32 uur te werken. ik had een aanbod van het bedrijfsleven, maar deze afgeslagen omdat ik weet dat deze (voornamelijk) mannen het naar 3x een ziek kind te hebben zich zouden gaan ergeren. klokslag 5 uur weg te gaan om optijd op de creche te zijn dit niet zouden waarderen en ik hier in mijn functioneren op afgerekend zou worden. Al zou ik hard werken, geen rookpauzes, altijd optijd zijn etc. je bent toch "die"moeder die nooit kan overwerken.. Bij mijn sollicitatie werd er al verbaasd gereageerd dat ik mijn meiden een week of 2 rustig aan het kdv wou laten wennen. zij gingen er blind van uit dat ik ze best meteen kon dumpen en morgen al aan de slag kon, terwijl ze een jaar thuis zijn geweest. (dit waren jonge mannen met ook zelf enkele maanden oude baby's) Een heel verhaal, maar waar het op neer komt is dat ik heb ervaren dat het onmogelijk is om altijd maar in die spagaat te zitten. eerst maar eens bedrijfsculturen veranderen. creche tijden aanpassen (bij mij van 8-tot 6 open) dan word het ook leuk om te werken en zit je niet constant in angst dat je het thuis niet goed doet. op je werk niet goed doet etc. wel ben ik zeker voor een langer zwangerschapsverlof. die hele kleintjes van 10 wkn in de creche vind ik sneu. Als ik een 3e zou krijgen zou ik hier denk ik ook aan moeten geloven, maar het is voor mama's veel makkelijker om iets later aan de slag te gaan, dan zitten ze ook lekkerder op hun werk
MJ24, Jij bent dus het voorbeeld van een moeder die het beide doet. Een carriere en een gezin in balans. Knap. @Bij mijn sollicitatie werd er al verbaasd gereageerd dat ik mijn meiden een week of 2 rustig aan het kdv wou laten wennen. zij gingen er blind van uit dat ik ze best meteen kon dumpen en morgen al aan de slag kon, terwijl ze een jaar thuis zijn geweest. , ja dat zou wel heel makkelijk zijn. Maar een langer verlof zou inderdaad voor veel mensen een uitkomst zijn. Ik zou dan ook pleiten voor een bonus voor mensen die een kind krijgen en met dat geld of langer verlof kunnen aanvragen ( onbetaald verlof) of het in een studiefonds weg zetten. ( dan kunnen mensen zich dus ook niet blindstaren op geld en dan daarom kinderen krijgen, , zie topic: kinderbijslag)
Economische omstandigheden, ik werkte er ook nog niet zolang hoor, dus dit konden ze makkelijk 'maken', mijn contract loopt over een tijdje af en vandaag is mede gedeeld dat deze niet verlengd wordt...
bosi thx. nog even over thuis werken. Ik kan echt niet thuis werken met twee van die schatten om mij heen, die moeten dan alsnog naar de kdv