Deeltijdwerken/ parttime/thuiswerken?

Discussie in 'De lounge' gestart door bosi333, 6 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Idd, Mj. Ik vraag me ook altijd af hoe mensen dat doen met thuis werken.. Ik stel me dan toch zo voor dat je uiteindelijk het meeste toch doet in de avonduren of als je kindje slaapt, omdat je overdag weinig kunt doen. Vooral als je kindjes nog niet naar school gaan. Uiteindelijk kom je dan helemaal niet meer aan je rust toe, omdat je de tijd die je normaal 's avonds lekker op de bank zit, (of aan andere nuttige dingen besteed) nu besteed aan je werk.

Ik werk dan wel niet thuis, maar zodra ik iets probeer te doen op de laptop of wat dan ook, staat Jelle er meteen bij omdat hij "mee wil helpen". :)

Als je je kindjes dan alsnog naar een kdv of oppas moet brengen kun je net zo goed naar je werk gaan, lijkt mij.

2. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Nou, dat mocht ik willen ;)

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Bedoel je waarom deeltijd ipv fulltime of deeltijd ipv thuis bljjvsn?

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Ik heb ook mijn eigen zaakje gehad, praktijk aan huis, maar heb dat nooit met zorgen voor mijn dochtertje kunnen combineren, de eerste tijd oppas geregeld, en mijn man werkt 1 dag thuis, de rest van de uren werkte ik 's avonds. Vanaf een 7 maanden is ze naar de creche gegaan.

Mj24, dit is ook de reden waarom ik de laatste 2 banen bij de overheid heb gewerkt en als ik wil, mag ik daar zo weer aan de slag, maar de reistijd is mij echt te lang.
    Ik vind die mentaliteit echt vreselijk, vooral als je uit het bedrijfsleven komt en keihard hebt gewerkt. Veel mensen die amper werk uit handen kregen, maar wel de hele dag klagen over hoe druk ze toch waren. En allemaal gevalletjes die in het bedrijfsleven al binnen een week ontslagen zouden worden, maar daar al jaren doorsukkelen.
    Toch zitten er net als wat jij zegt grote voordelen aan, overwerken kwam nooit voor, werkdruk was zowat nihil, ze betalen genoeg en ik was er gewoon even uit voor 2 a 3 dagen in de week, even met wat anders bezig dan moeder zijn.
    De druk in het bedrijfsleven is voor een werkende vrouw zonder kinderen al hoog, ik vrat soms ladingen paracetamol, want als ik ziek thuis bleef, was er geen vervanger en als ik terug kwam, mocht ik er nog 3 x zo hard tegenaan. Overwerken komt veel vaker voor, moet je tijdens een vergadering gaan gillen dat je naar huis moet voor het kdv gesloten is, je voelt je gewoon zo bezwaard.
    De gulden middenweg heb ik nog niet kunnen vinden helaas. Nu reageer ik ook nog alleen op vacatures voor overheidsbanen, maak toch geen schijn van kans in het bedrijfsleven, al werk ik daar 10 keer liever.

5. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    jo79, ja ik snap daar niks van, die mensen die roepen hoe druk ze het hebben. ben bijna aan mij zelf gaan twijfelen of ik wat over het hoofd zie. maar verveel me echt vaak op mijn werk, ben ik echt op zoek naar werk. ik mis de drukte van het bedrijfsleven ook hoor, maar voor mijn kinderen is dit wel prettiger. ik wil niet steeds de eerste zijn die zijn computer uitzet.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Mj, dat van die mensen die doen alsof ze het druk hebben heb ik ook meegemaakt bij KPN.
    Ik nam het werk van een collega, die het zoo druk had, over toen hij wegging...(dit naast mijn eigen werk) Iedereen wist ook dat hij het zo druk had..

En ik vraag me serieus af waar hij het druk mee had, want naast mijn eigen werk en zijn werk had ik nog tijd genoeg om dingen te zoeken en vervolgens om te veel te internetten. Vind dat zo irritant!

leek overigens ook wel alsof hij belangrijker gevonden werd als ik, maar ja... hij had het zooo druk en ik had tijd over.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Loeki, ik bedoel parttime in plaats van fulltime.

En thuiswerken kan ik dus ook echt niet als Isabella om me heen loopt. Ik denk dat thuiswerken wel kan met een kind boven de 10.

8. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Vanaf aanstaande maandag hoor ik bij de mama's die 32 uur verdeeld over 4 dagen werken.

Ik wil dit ook zelf heel erg graag. Natuurlijk de financien zijn wel een reden om te werken, maar ik zou geen 4 dagen hoeven te werken dit kan ook wel minder.
    Maar... ik wil graag een baan waar ik geestelijke voldoening uit haal, en die heb ik dan als het goed is ook gevonden, maar die banen voor nog minder dagen die liggen echt niet voor het oprapen. Banen op een redelijk niveau en dan ook nog parttime.. die zijn zeldzaam!

Nu ik een behoorlijke tijd heb thuisgezeten (ivm ziekte en daarna ww) weet ik ook echt dat ik een leukere mama ben als ik werk. Ik ga mijn kinderen dan ook zeker meer waarderen dan ik nu al doe.

Ze gaan hier 3dagen naar het kdv en 1 dag naar oma, ik wil ze niet te veel bij oma hebben omdat ik niet wil dat zij de opvoeding gaat doen. En kdv vinden de meiden super.

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Fem dat meen je toch niet? Wat balen...
    Denk je dat je zo snel iets anders vindt dan? Ik dacht daar ook altijd heel makkelijk over, maar ik heb begrepen dat het in deze tijd niet zo makkelijk gaat..

10. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Mja, ik heb as donderdag een sollicitatie, dus duimen dames ;). Komt vast wel goed :) (ga ik maar vanuit)

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ik duim voor je, :D

12. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    we duimen mee!

13. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Wat lief! :)

Dit is wel erg OT he ;), hihihi. Sorry!

14. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Oh das wel mooi snel! Ik duim ook mee hoor!

15. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik heb dit voor mijn studie ook onderzocht (Personeel en Arbeid). Heel interessant, maar zeer complex,... Ik krijg elke week de intermediair en volgens mij besteden ze daar wekelijks wel aandacht aan!

De overheid verzint wel bepaalde randvoorwaarden om beide ouders te laten werken, maar de werkgevers (nog) niet.
    Er zijn nauwelijks parttime banen voor hoger-opgeleiden van minder dan 32/36 uur. Persoonlijk zie ik het helemaal niet zitten om mijn kindje straks naar het kinderdagverblijf te brengen voor meer dan 3 dagen.

Er wordt veel van vrouwen gevraagd, althans, zo ervaar ik het. Eerst doorstuderen, dan een goede baan, niet te laat kinderen krijgen, maar ook niet te laat carriere maken, want anders maak je helemaal geen carriere meer. En dan ben je 35- 40 en uitgeput?
    Ik heb er geen moeite mee om carriere perspectief anders te formuleren. Waarom die druk als je jong bent. Ik moet nog tot mijn 67ste minimaal. Dus nog tijd zat! ;)

Ik zoek straks als onze dochter geboren is een nieuwe baan dichter bij huis, maar ik betwijfel of ik op hetzelfde niveau als mijn huidge fulltime baan, een parttime baan vind.
    In mijn huidige baan heb ik best veel gereisd naar het buitenland, ook dat zie ik straks niet meer zitten.

Ik hoor hele wisselende verhalen van oud-studiegenoten en collega's. Ik vind dat de overheid nog wel het een en ander kan doen, maar het blijft vaak de keuze van de vrouw of man om parttime of niet te werken, wat ze ook proberen.

Een opvallend verschijnsel is trouwens dat steeds meer vaders parttime gaan werken! Bij mijn vriend op het werk werken alle papa's max 4 dagen en vaak ook nog 1 of 2 dagen thuis. Een goede ontwikkeling!

Zo een heel verhaal,... ik ga dus parttime werken,... :D

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik vidn het ook een mooie ontwikkeling! mijn man werkt nu dan weer fulltime, omdat ik zonder werk zit, maar bleef eerst ook een dag in de week thuis, hartstikke leuk vind hij dat!

weet alleen niet of de overheid dát nou ook echt in gedachten had haha, want soms win je er dus geen extra uren mee ;) als moeder 2 dagen gaat werken en vaders dan 2 dagen thuis blijft hou je netto 1 ft over ;)

ik weet wel dat als ik straks weer ga solliciteren, ik me ga richten op een lekkere saaie ma/vr 9-5 baan. wij hebben altijd zulke diensten gedraaid dat de kleine zo min mogelijk naar de oppas hoefde, maar dat kwam er op neer dat we amperaan tijd met z'n 3tjes hadden. niet 's avonds en niet in het weekend. dat wil ik niet meer.

maar dan hebben wij ook wel de enorme luxe dat Sven een oma (mijn moeder) heeft die heel graag wil oppassen (niet fulltime, maar dat wil ik ook helemaal niet) en waar Sven ook helemaal gek mee is! dat is echt z'n tweede thuis! We staan al een jaar ingeschreven voor een plekje op 't kdv naar onze keuze, maar het is nog altijd niet zeker of de ukkies daar uiteindelijk ook heen gaan ;)

17. dianne

dianne Fanatiek lid

10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    bosi: omg cendris? heb je daar gewerkt? ik wel toen ik 17 was haha. (verdient geen drol trouwens!)

wat betreft die commerciele instellingen, ik ben er aangenomen toen wij familieomstandigheden hadden,(vader hersenbloeding gehad) en zij wisten dat ik regelmatig een keer afwezig zo zijn, tot de dag van vandaag geen problemen,

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Nee ik ben weggegaan toen het Cendris werd. Ik heb dus voor de PTT gewerkt. Dat verdiende wel leuk ( was student, en nog steeds, :) )

Ik onderzoek dit nu voornamelijk omdat nu niet alleen het fenomeen vrouw en werkgever van belang is, maar nu ook een noodzakelijk kwaad door de vergrijzing. Dus vanuit een sturingsprobleem.

Commercieel belang, belang voor de samenleving en het individuele belang.

Ik zou trouwens wel fulltime willen werken, maar alleen als mijn man dan parttime gaat werken of stopt.

19. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Interessant onderwerp.
    Mijn man werkt full time regelmatig (1 keer per twee weken een dag vrij).
    Ik werk 29 uur per week onregelmatig (ook om het weekend dus ongeveer twee dagen per week oppas nodig).
    Ik heb het geluk dat mijn moeder oppast want een flex plek bij een kinderdagverblijf is onbetaalbaar.
    Ik betaal mijn moeder dus zij verdiend er ook lekker wat mee.
    Ik heb hiervoor gekozen omdat ik dan mijn functie kan blijven behouden, ik heb niet het idee dat ik veel van Marin mis, ik werk bijvoorbeeld ook vaak `s avonds en dan ligt zij toch lekker te slapen.
    Dus het bevalt ons eigenlijk super!

Groetjes Senna

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn man is volop carriere aan het maken, ook nog aan het studeren naast het werken.
    Hij werkt nu 4 dagen, maar er komt een punt (over niet al te veel tijd) dat dat niet meer kan.
    Dan ga ik zelf wel 3 dagen werken.
    Ik heb niet superveel ambities meer, zou wel willen leidinggeven in mijn vakgebebied. Dat kan ook niet in 3 dagen, dus hoe het eruit gaat zien in de toekomst...

Deel Deze Pagina