Regels BSO?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door debq, 13 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ben benieuwd naar de regels bij andere BSO’s.

M zegt vaak dat ze naar de BSO gaan ‘2 keer naar school moeten’ vindt. Wanneer de kinderen uit school komen moeten ze met z’n alle aan tafel zitten, iets drinken en eten (groenten / fruit). Ze moeten aan tafel blijven zitten totdat iedereen klaar is.
    Verder wordt er met thema’s gewerkt waar activiteiten bij horen die erg gepusht worden om mee te doen (met ophalen krijgen we wel eens te horen dat M ergens geen zin in had maar dat ze dan de enige was die niet mee deed en ze zo hun best hadden gedaan om haar mee te laten doen).

M wil uit school gewoon lekker spelen. Als ze toch niet zo’n honger of dorst heeft het niet op hoeven te eten / drinken en niet erg ‘verplicht’ worden om dingen te doen.

Natuurlijk moeten er regels zijn, begrijp me niet verkeerd.

Bij de BSO waar Q op heeft gezeten kan ik me niks herinneren van dit soort regels.

Hoe gaat dit op andere plaatsen?

2. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Blijven zitten tot je klaar bent met eten lijkt mij heel normaal evenals wat drinken en eten na school.

Verder wordt er op de Bso van zoon van alles aangeboden waar ze zelf uit mogen kiezen. Ook activiteiten maar dat hoeft niet.

Sado, merah en Mapje vinden dit leuk.
  3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Mijn dochter zit op een bso, sport bso en daar is wel de bedoeling dar ze meedoen met de sport blokken. Er is voldoende afwisseling maar ze moeten minimaal 1 sport moment meedoen.

Eten en drinken ook. Iedereen aan tafel totdat iedereen klaar is. Maar heel eerlijk leer ik haar dat thuis ook. Je kunt niet re pas en te onpas van tafel. Dus ik vind het persoonlijk een goede regel

Snap dat ook wel, het is best lastig om voor de leiding als alle kinderen iets anders gaan doen. Dan is het lastig te blijven monitoren.

Dus ja, ik denk dat regels wel nodig zijn.

Mapje vindt dit leuk.
  4. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Niet tot je klaar bent, tot iedereen (zeker 12) kinderen klaar zijn hè.
    Op school heeft ze ook wel ‘geluk’ met een klasje van 11 kinderen. Misschien dat het daarom wel als schools aanvoelt.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Thuis hoeven ze allee ‘s avonds te blijven zitten tot iedereen klaar is. Na school als ze zelf klaar zijn.

6. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Zeker weten, tot iedereen klaar is. Dat duurt echt geen 3 kwartier. Het is ook vanuit het pedagogisch oogpunt. Samen eten=gezellig. De dag bespreken, ect. Lijkt me een prima basis.

merah en Mapje vinden dit leuk.
  7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik heb eigenlijk geen enkel idee hoe dat gaat bij onze bso.

mij weet wel dat er tussen 4 en half 5 altijd nog iets word gegeten.
    Dit kan een koekje zijn, ijsje, fruit, kaas, plakjes kipfilet.
    Dat word meestal uitgedeeld.
    Maar als ze fruit eten doen ze dat wel met zijn alle in een kring en mogen ze allemaal iets vertellen.

ze werken niet met thema’s.
    Kinderen mogen zelf kiezen waar ze mee willen spelen en of ze binnen of buiten aan de gang gaan.
    Als ze merken dat de kinderen allemaal moe worden of het is heel slecht weer zetten ze een film aan.
    Maar ook dan mogen ze zelf kiezen of ze mee kijken of liever iets anders gaan doen.

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee... Bij ons is samen eten samen eten. Dus lunch, avondeten alle momenten dat we samen zijn. Zeker op een bso met nog veel.meer kinderen vind ik het wel een goede regel. als iedereen lekker doet wat hij/zij zelf willen hoe gaat de leiding er dan controle over houden?
    Dat zal wellicht op er kleinschalige bso geen enkel peobleem zijn maar bij de bso van mijn dochter is dat echt onbegonnen werk.

Mapje vindt dit leuk.
  9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Het lijkt mij ook niet nodig om dingen mee te moeten doen op een bso. Ze moeten al zoveel op school. Lekker doen waar je zelf zin in hebt (binnen bepaalde kaders natuurlijk) lijkt me niet meer dan normaal.
    En als ze lekker de hele middag in een hoek wil liggen chillen is dat ook prima.

Met z’n allen wat eten en drinken, als dat niet te lang duurt, lijkt me een prima regel, ook al doe je dat thuis niet.

10. Mapje

Mapje Niet meer actief

Hier komen ze aan op locatie en dan eten en drinken ze ook samen wat. Ik heb niet gehoord dat het heel streng of lang is van blijven zitten dus geen idee. Denk het wel dat de er regels voor hebben.

het is een sportieve bso dus ze bieden hier altijd een uur een sport/spel aan en dan stimuleren ze wel dat je mee doet. Moet niet als ze echt niet willen meer stimuleren het wel. Verder mogen ze doen wat ze willen.

Hier zijn ze juist helemaal enthousiast dat ze “vermaakt” worden haha. Maar zijn ook beweeglijke buitenspeel jongens dus het past ze ook…

11. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen zitten op verschillende locaties van de bdo.
    Gr 1 t/m 4 tegenover de school en 5 t/m 8 in het sportcentrum.

Bij groep 1 t/m 4 eten en drinken ze wat als ze uit school komen. Als iedereen klaar is mogen ze spelen. Vaak maken ze ook gebruik van een gymzaaltje, zetten daar een parcours uit.
    Kinderen mogen zelf kiezen waar ze willen spelen (binnen, buiten of gymzaal). Ook gaan ze soms met een groepje naar het bos.

De oudste kinderen zitten bij het sportcentrum. Daar eten en drinken ze eerst iets een dan mogen ze kiezen. Ze gebruiken de gymzaal, het veld buiten, zo'n skatebaan en binnen is er ook nog ruimte om te relaxen.

Mijn oudste eet en drinkt wat uit school, gaat dan 15 minuutjes lezen om te ontspannen en dan lekker sporten.
    Hier zijn de kinderen ook niet verplicht om mee te doen maar het wordt wel gestimuleerd. Nou kleden ze het altijd wel zo in dat iedereen eigenlijk wel mee wil doen. Scheelt ook dat de leiding erg leuk is denk ik ;)

Mapje vindt dit leuk.
  12. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Op de BSO gaan ze hier ook eerst met z'n allen wat eten en drinken. Ze werken wel met thema's en bieden verschillende activiteiten aan, maar kinderen zijn vrij om te kiezen wat ze willen doen.

13. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Bij mij op de groep eten en drinken wij samen maar hoeven ze niet te wachten tot iedereen klaar is met eten en drinken. Sommige kinderen hebben 20 minuten nodig en sommige 5 minuten. Sommige kinderen hebben behoefte aan een lang tafel moment en de rust die daar bij hoort. Andere kinderen willen liever verder met spelen en dat is ook prima. Wachten op elkaar leren ze ook op andere momenten. Het tafel moment moet vooral ontspannen en gezellig zijn. Geen haast en geen stress. Ik kan je vertellen dat dat een enorme opgave word als de 8 jarige die buiten in de zandbak wil spelen al 10 minuten op de 4 jarige aan het wachten is die nog niet op de helft van haar appel is.

Eten moet niet, minimaal één beker koude thee/thee/water wel. Op warme middagen twee bekers.

We bieden een activiteiten programma aan maar daar hoeven ze niet aan mee te doen. Eigen keuze.

14. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Zo was het bij Q idd ook altijd. M zou dit heerlijk vinden.
    Kan me ook herinneren dat Q zelf ook om extra drinken kon vragen buiten drinkmomenten om.

15. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    #15 Theezeefje, 14 sep 2021
    Laatst bewerkt: 14 sep 2021
    Dat samen eten snap ik wel,doen ze hier ook. En natuurlijk als dat ze samen buiten spelen. Nu haal ik hem eigenlijk nooit meer op ( mijn man doet dat) maar ik zag wel dat iedereen gewoon lekker zijn eigen ding aan het doen was en rond half 5 een cracker krijgt. Maar dan zag ik de helft nog gewoon aan het spelen.
    Vaak gaat mijn mijn 1 middag heen en dan gaat hij lekker met een groepje naar de gymzaal waar een trainer met hun gaat spelen.
    Hij kwam op een gegeven moment wel met het verhaal dat zijn beste vriendje (ook op school) niet mee mocht want die ging op een andere dag ook al. Dat vond mijn zoon niet leuk terwijl ze daar heel goed weten dat het Jut en Jul zijn :D
    Zijn vriendje was zelfs al een keer stiekem meegegaan :roflmao:
    Toen heb ik vriendelijk gevraagd dat als de jongens het zelf graag willen dat ze samen kunnen blijven. Dat was prima,niks geen probleem.
    Want uiteindelijk betaal ik ervoor dat mijn kind het daar leuk heeft is mijn mening.
    Misschien toch maar eens aankaarten dat ze moe is na een schooldag en of het ook mogelijk is dat ze rustig wat voor zichzelf doet? Ik zie bij onze BSO ook wel kinderen die samen rustig in een hoekje zitten en dan samen een filmpje kijken op de tablet.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Hier een beetje hetzelfde, dochter is helemaal in tranen als we dr ophalen en ze nog niet de laatste is (???) of dat het een dag is dat ze GEEN bso heeft (wat ze van tevoren weet). Die vindt t veeeeeels te leuk bij de BSO en zou t liefst alle dagen willen, voelt ook lekker als ouder zijnde zit je met je knutsels en je bakactiviteiten. :roflmao:

debq vindt dit leuk.
  17. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Fijn dat de BSO dat zo goed heeft opgepakt!

Het probleem van M is juist dat ze na school veel energie heeft wat er echt uit moet. Thuis kan ze ook rustig kleuren ofzo, maar na school moet ze echt eerst lekker bewegen.
    Het ‘probleem’ lijkt bij onze BSO dat ze té graag willen ofzo. Dingen zijn heel erg ingekaderd, veel activiteiten zijn gepland enzo. Je merkt dat ze heel erg hun best doen en er echt tijd in steken. Dit maakt wel dat het voor M (en ik hoor het ook van veel andere ouders) voelt als 2 keer school.

Misschien binnenkort toch eens voorzichtig aangeven hoe M het voelt.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is het wel wat vrijer. Ze eten en drinken samen, maar moeten niet blijven zitten tot iedereen klaar is. Er zijn wat thematische activiteiten die ze kunnen doen, maar zeker nu met meer weer speelt de ruime meerderheid buiten - de een gaat voetballen, de ander steppen, er hangen een paar aan de duikelstangen, stoepkrijten, of beetje zitten kletsen ergens etc. Sommige kinderen kunnen zo echt even hun fysieke energie kwijt, en anderen kunnen juist even mentaal bijkomen van een dag school.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Hier was het met eten en drinken op elkaar wachten. En verplicht een van de activiteiten volgen.

Op een andere bso was het enkel met eten en drinken op elkaar wachten (vind ik ook wel normaal), verder mochten ze daar vrij spelen.

Het is dat mijn dochter van de bso af is, maar zij gaf ook aan dat verplichte niet fijn te vinden, anders had ik haar dus misschien laten wisselen van bso.

20. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik heb het vandaag gevraagd maar als ze binnenkomen gaan ze aan tafel zitten voor eten/drinken maar mogen ze weg/van tafel wanneer ze willen of zelfs boterham mee naar buiten nemen. En dan mogen ze zelf besluiten wat ze doen. Buiten, binnen chillen, binnen spelen. Daarna weer fruit momentje (zelfde) en om 1530 tot 16/1630 activiteit. Niet verplicht maar stimuleren ze wel. Oudste zegt dat hij het altijd leuk vindt en mee doet.

Deel Deze Pagina