Wat vinden jullie van de invalskrachten

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Fje1, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fje1

Fje1 Actief lid

10 aug 2010
    275
    0
    0
    Leidster in de Kinderopvang, showbiz en les geven
    Oss
    hallo allemaal,

ik ben even benieuwd hoe jullie over het algemeen tegen invalskrachten aan kijken.. ik heb er namenlijk toch wel vaak moeite mee als er 1tje is en vind het dan lastig om mijn kindje achter te laten.

liefs

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ben zelf jaren invalkracht geweest. Als je diegene nog niet kent en ze staat alleen kan ik het me voorstellen. Maar als ze er vaker is en samen met een ander op de groep heb ik er ook geen problemen mee hoor en Justin ook niet, die is gelukkig erg flexibel. Met vakanties heb je waarschijnlijk wel meer met invallers te maken, maar ook zij hebben gewoon hun diploma dus sja.. gevoelsmatig weet ik wat je bedoelt. Maar ik weet ook dat ik bv heel goed mn werk heb gedaan. Snappie?

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb altijd moeite met de invalkrachten, ook omdat ik aan mijn zoontje merk dat hij het ook niet zo fijn vindt. Gelukkig werken ze op zijn KDV wel voornamelijk met invalkrachten die daar regelmatig worden ingezet, dus hij begint ze steeds beter te leren kennen. Alleen vind ik zijn eigen vaste leidsters echt vele malen leuker. Bovendien gaat er veel vaker wat fout als er invalkrachten zijn en daar baal ik dan toch van. Ik begrijp het wel, omdat ze natuurlijk het ritme van al die kinderen niet goed kennen. Maar nee, mijn zoontje functioneert gewoon het beste met zijn vertrouwde lieve leidsters en daarom kijk ik ook met argusogen naar de invalkrachten.

4. adi

adi Niet meer actief

Hierf eigenlijk precies hetzelfde. Ik merk vooral dat een invalskracht daar toch alleen haar taken afwerkt, ze heeft geen enkele band met de kinderen, als ze wat vaker is geweest kent ze net de namen, maar dat is het ook wel. De rest leest ze wel af van de kaartjes. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als het kind kennen. En mijn kindjes reageren daar ook op. Ik merk nu dat ze steeds meer toenadering zoeken tot de vaste leidsters en de invalskrachten maar voor lief nemen. Nu met de vakantieperiode vind ik het soms ook een 'zooitje', ga altijd met een slecht gevoel weg als ik ze achtergelaten heb bij een vreemde.

5. Fje1

Fje1 Actief lid

10 aug 2010
    275
    0
    0
    Oss
    ja ik werk zelf ook op de kinderopvang en heb ook invals werk gedaan. vond het zelf ook vaak lastig vooral op de baby groepen.. nu sta ik er wel als vaste kracht.. (bevalt een stuk beter heb je toch een beetje je eigen kinderen)

en dan toch ook al weet ik hoe het is om invalskracht te zijn vind ik het lastig om mijn zoontje er bij achter te laten... hij kan soms heel erg moeilijk zijn en de vaste leiding weet hier goed mee om te gaan. maar als vreemde kan hij je tot wanhoop drijven.. ook al een paar keer gehad dat als er een invalskracht was hij nog resten van een poepbroek op zijn billen had en nog een vieze mond.. ondertussen zijn tut in (terwijl ik dit liever niet heb)
    ik kan het wel begrijpen dat als hij veel moppert ze dan de speen geven maar wel vervelend dat er dan etensresten onder zitten.

hij heeft dan ook meer moeite met het afscheid en dat breekt mijn hart...:( (misschien erg overdreven gezegd)

6. Fje1

Fje1 Actief lid

10 aug 2010
    275
    0
    0
    Oss
    sorry dat ik het vraag Adi, maar las bij een ander onderwerp over leidsters dat jij ook problemen had met de vaste leidster. is dat nu wel goed of niet? even pure nieuwsgierigheid...

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier hebben ze op het kdv maar 3 groepen. En bij die groepen staan vaak dezelfde invalkrachten. Ook zijn de groepen nogal open. Dreumesen en peuters eten regelmatig samen -zeker in de vakantie met de kleinere groepen, en smorgens staan de deuren het 1e uur sowieso open van de 3 groepen dus kunnen ze allemaal in en uit lopen van de baby's naar de dreumessen naar de peuters. Over de invalkrachten: Vaak zijn dat ook stagiaires geweest. Dus -op een uitzondering na- kent onze dochter de invallers wel. Dus dat scheelt enorm. Ik heb ook het idee dat ze wel een voorkeur heeft voor één invalster. Die zoekt ze graag op, om even gedragen te worden om even bij op schoot te zitten...

Dus ik heb er niet zo'n moeite mee, tenzij je echt merkt -als er geen enkele vaste leidster is - dat ze niet weten wat gewoon is. Zo eet onze dochter altijd bij binnenkomst op vrijdag daar. Dit is afgesproken zo, maar als ze dan vragen of ze nog moet eten, terwijl onze dochter al aan tafel op haar brood zit te wachten, dan twijfel ik wel een beetje. Maar vooruit, dat was eenmalig en dochter is verder vrij gemakkelijk. Dus dat scheelt.

8. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ze hebben bij Iris op t kdv vaste invalskrachten. Dat scheelt wel en als ze iemand minder goed kent dan gaat ze gewoon d'r eigen gang. Ze is nu ook wat ouder; toen ze kleiner was vond ik t vervelender en dan bracht ik haar vaak wat later en haalde haar wat eerder op zodat ze niet alleen was met een invalskracht maar ook met de vaste leidster.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh dat doe ik inderdaad ook vaak :D

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie kan ook niet zo goed tegen die diverse invalsters. Buiten de zomer komt het weinig voor, dat er helemaal nieuwe invalsters zijn. Meestal lukt het dan wel om iemand van de vaste invallers te krijgen.

Nu in de zomer breng ik hem iets later, en als ik weet dat er 's middags ook een inval is die afsluit, haal ik hem optijd op.

Sowieso is er in de zomer meer variatie: ze beginnen op verschillende groepen of zelfs buiten, de leidsters varieren, er zijn soms andere kindjes bij op de groep of de vaste vriendjes op vakantie etc.
    Die combinatie maakt het nog iets lastiger. Gelukkig is dit over een week of 2 wel weer over..

11. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik kwam er van de week 1 tegen op t kdv.. die meid was zo druk om een puzzeltje in elkaar te zetten ( geen kindje die er bij was) dat ze (terwijl ze alleen maar op hoefde te kijken om t te zien) neit even de moeite nam om te kijken waarom meisje T. t ineens op een huilen zette.. De kleine meid was aan t draaien en rolde met haar hoofd over de houten pootjes van zo'n Ikea babygym..

zit ze mij eens raar aan te kijken.. Ik moest ff flink mn mond dicht houden.. maar had echt zo iets van "Tj***s, ben blij dat ik mn zoon in mn armen heb.. stom wicht" bah

12. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    HIer op het kdv ook maar 3 groepen, heerlijk!
    Maar goed dat was niet de vraag., hier hebben ze vaste invallers, en in de vakantie perdiode werken de staigerres vaak. Dus dat is wel erg fijn moet ik zeggen!

13. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    toevallig ook in den haag?

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vind het altijd vervelend. gelukkig heeft onze groep 1 vaste invaller die er meestal is als dat nodig is. Maar soms is er ineens een vreemde. Bij het brengen vind ik dat niet zo erg, dan weet je dat de andere vaste leidster nog wel komt. Maar ik vind het wel vervelend als ik ze kom halen en er is dan alleen nog een inval en ze zijn buiten aan het spelen. Dan weet ik niet wie ik aan moet spreken, want alle groepen spelen dan samen buiten, dus er lopen dan 4 leidsters rond, waarvan ik er eentje moet hebben. Vaak weten ze dan ook niet of er die dag nog iets noemenswaardigs gebeurd is, omdat ze niet weten wat noemenswaardig is voor mijn kinderen (bijv. of T. goed gegeten heeft tussen de middag, want vaak eet hij helemaal geen brood). Kortom, geef mij maar de vaste leidsters, maar ja, dat kan helaas niet altijd.

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Geen problemen mee, dochter ook niet :) Hier staan de invalskrachten ook nooit alleen trouwens, altijd met een vaste leidster.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nee, omg Dordrecht. Maar leuk om te horen dat het dus op meerdere plekken zo is ?

17. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ik werk op een kdv en mijn 2 kindjes zitten op hetzelfde kdv.

Ik vind het ook minder als mijn kindjes een invalkracht hebben, en enkel alleen om de rede omdat die mijn kindjes niet goed kennen en niet precies weten hoe te handelen in welke situatie. Maar dat is alleen omdat ze mijn kindjes niet goed kennen en niet omdat ze het niet kunnen.

Maar...bij ons op het kdv proberen ze valantie/ziekte etc. van vaste leidsters binnenhuis op te lossen en wij hebben bepaalde regels zodat het voor kindjes makkelijker wordt gemaakt.
    - Inval staat altijd met een vaste leidster.
    - Vaste leidsters heeft altijd vroeg(diensten worden zonodig geruilt), opent dus, ontvangt ouders en kindjes en doet dus de overdracht van ouders. Kindjes komen dus binnen in een veilige zituatie. Scheelt een hoop traantjes bij de kindjes, vervelend gevoel bij ouders en onduidelijkheid.
    -Vaste leidster worden eerst gevraagt om in te vallen, eventueel van een andere groep.
    - Wij doen aan opendeuren activiteiten. Wat inhoud dat alles kindjes bijna alle juffies kennen binnen het gebouw. Zo maak je het voor de kindjes stukke makkelijker als er ineens een juffie van een andere groep voor ze staat. Of als ze in de vakantieperiodes onderverdeeld moeten worden ivm te weinig leidsters en weinig kindjes dus minder groepen draaien.
    - Vaste leidster schijft de overdracht naar ouders alvast op, zodat de invalleidster dit zo kan overlezen van een blaadje en dus juist kan doorgeven aan ouders.

Blijft dus moeilijk, vind ik ook, maar bij ons op het kdv proberen ze het zo fijn mogelijk te maken. Je ontkomt toch echt niet aan vakanties van de juffies!

kus miek
    -

18. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben helemaal niet tevreden over de invalkrachten bij mijn kdv...
    om een lang verhaal kort te maken..
    mijn zoontje zat nog in de wen periode en hij vind het kdv niet echt leuk...op de woe gaat het alleen sochtends even mis dan huilt hij nog steeds maar na 10min is dat nu over mede door de vaste kracht die altijd een big smile van hem krijgt..
    de donderdag daarin tegen hebben we te maken gehad met inval krachten...

ik had al een heel slecht gevoel bij haar want een kindje dat vrij nieuw is (en moeder ook) laat je neit 10min zitten met kind op schoot om de vervolgens zelf hem in de baby hoek te leggen waarom de hysterie uit brak.. : ga maar weg zei ze... wat ik deed maar toch ff om een hoekje gekeken..lag de kleine man daar bijna te kokhalzen van verdriet en ze liep gewoon met haar koffie weg.... ik wilde het neit nog erger maken door zelf weer naar binnen gegaan maar heb een leidster van een andere groep gewaarschuwd..die is er naar toe gegaan en hem getroost (mama kon ook wel getroost worden trouwens)
    wordt ik gebeld om 1430 dat ik hem moet ophalen want hij blijft huilen.. dus zo gezegt zo gedaan.
    de week erna.. woe ging ik met loodzware schoenen daarheen. mijn zoon aan de leidster gegeven en ja hoor huilen natuurlijk.mijn beklacht gedaan (op de gang) over de donderdag ervoor ..maar ik hoefte me niet druk te maken want het zou zo over zijn..

dit was het geval haalde hem op zat hij met andere kindjes aan tafel te lachen... het was heel goed gegaan (had nog wel even gebeld tussendoor trouwens) ..

dus.. donderdag weer vrolijk er naar toe.. weer een andere inval kracht.. maar deze nam mijn zoontje aan en zwaaide mama uit (vooral niet doen bij deze kleine man.. huilen dat ie deed).. maar goed ik dacht dat gaat wel over.. en idd om 1300 gebeld alles ging goed..
    om 1600 kom ik binnen zie ik mijn kind niet... ligt hij achteraf in een wandelwagen onder een deken (27graden buiten) met een handdoek over de kap heen.. ik keek hem aan en hij reageerde niet eens zo sloom was hij en drijf nat... : hij was een beetje moe dus heb ik hem in de hoek gezet hij kwam net van buiten (waar hij dus blijkbaar in de zon had gestaan)..
    nou ik heb me ingehouden maar hing wel aan de tel de volgende dag..

anyway vorige week geen invalkrachten meer en meneer heeft het naar zijn zin gehad....

nog best een lang verhaal dus haha

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik werk zelf weleens als invalkracht. moet zeggen dat er vaak helemaal GEEN overdracht is en ons niets wordt verteld! tja dan wordt het toch lastig!

ik lees altijd de schriftjes helemaal door, zodat ik van alle kinderen wat weet, en probeer info te krijgen van collega's. eenkennige kinderen laat ik liever verzorgen door iemand die ze kennen, maar dat lukt natuurlijk niet altijd.

ik begrijp dat het voor ouders vervelend is. maar echt, we doen ons best en zijn vaak ook heel lief hoor! :)

20. tulip

tulip Niet meer actief

idd, en in 9 van de 10 gevallen is een slecht functioneerde invalkracht het gevolg van een slechte overdracht van de vaste leiding. Bij ons staat een invalkracht in principe nooit alleen, maar als ik samen met een inval ben, staat ze s ochtends of s middags een uur alleen, want ik werk natuurlijk niet van 7.30 tot 18.00 uur. Bovendien, wat veel ouders niet zien, hebben de invalkrachten vaak een meer kwalitatieve tijd met de kinderen dan de vaste krachten. Zij hoeven zich niet druk te maken over papier werk en het reilen en zeilen van de groep. Als er namelijk een inval staat betekend dat er een vaste kracht weg is gevallen. Dat betekend ook dat de overgebleven vaste kracht(en) even een tandje bij moeten zetten qua organisatie e.d. Ze hebben op dat moment minder tijd om even bij de kids te zitten. De invalkracht daarentegen kan tussen de kids gaan zitten, een boekje lezen of iets anders extra's doen.

Deel Deze Pagina