Onze dochter gaat nu naar een KDV aan de andere kant van de stad, omdat er in onze wijk geen plaats was. Nu is er vanaf januari wél plaats. Op zich heel fijn, want wij hebben geen auto en zagen dus heel erg op tegen de winter. Met de bus gaan is logistiek niet handig en met de fiets gevaarlijk als het glad is en onmogelijk met sneeuw. Ook met goed weer moeten we wel dwars door het centrum met een aantal hectische verkeerssituaties, wat we best eng vinden.... Maar bij het KDV waar ze nu zit, heeft ze het naar haar zin en wij zijn er heel tevreden over. Het gaat ons dus heel erg aan het hart om haar te verplaatsen, al weten we dat het veel verstandiger is qua verkeersveiligheid.... Wie heeft er ervaring mee? Bijvoorbeeld door verhuizing?
Nou, ik heb net huilend de opzegging gemaild naar haar huidige KDV... Pfff....sinds ik een kindje heb ben ik zó sentimenteel! Ik hoop echt dat ze snel went op het nieuwe KDV. Toen ik met haar ging kijken, ging ze wel meteen lekker spelen, maar toen was ik in de buurt. Weet dus niet of dat ook nog zo is als ik wegga... Echt niemand die er ervaring mee heeft?
Ik heb er geen ervaring mee met mijn eigen kind, maar heb wel op een kdv gewerkt. Vaak zie dat kinderen even moeten wennen en dat is ook wel logisch natuurlijk. Ze zal even moeten huilen met afscheid nemen, maar eigenlijk altijd is het snel weer over. Bel voor je eigen gemoeds rust om te vragen hoe het gaat. Vaak hoor je haar dan lekker spelen/praten op de achtergrond. Geef haar de vertrouwde dingen mee als een knuffel/speen enz... Misschien kan je vragen of ze het wennen wat langer kunnen maken dus echt een paar keer een half dagje ofzo... Het wennen is vooral voor jezelf moeilijk, maar heel vaak is het ook zo weer over... Ik heb eigenlijk nooit een kindje gezien die het er echt heel moeilijk mee heeft.. Ze moeten de nieuwe kindjes en leidster gewoon even leren kennen en als het een goed kdv is dan nemen ze daar de tijd voor!
Hier wel ervaring! Maar helaas niet zo'n goede. Ons mannetje gaat vanaf hij 5 maanden is naar het kdv, 1 dag per week. Ging altijd prima! Toen hij 11 maanden was ging er een nieuwe vestiging van het kinderdagverblijf open en moest hij daar naar toe (ze hebben per wijk gekeken naar welke vestiging van het kdv je 'moet'). (vind het trouwens prima dat wij naar deze vestiging gingen hoor). Maar goed, ons mannetje was dus 11 maanden en heeft heel veel moeite gehad. Nieuwe juffies, nieuwe ruimte, bijna allemaal nieuwe kindjes, etc. Huilen bij wegbrengen (hadden we eerst dus nooit), hele dag hangerig (had ineens de hele dag zn speen nodig) en bij het ophalen zagen we nog een verdrietig jongetje. Was echt niet leuk. De leidsters gaven aan dat het vast te maken had met het maar 1x per week komen. Zou kunnen, maar had hij bij zn vorige groep nooit. Het heeft wel 8 weken geduurd voordat we hem konden wegbrengen zonder huilen en dat de leidsters een gezellig jongetje hadden! Jeetje, wat een rotperiode was dat. Maar nu is hij helemaal gewend en vind hij het weer helemaal leuk (en de leidsters hem ook) Ik weet niet hoe vaak jouw kindje gaat, dat zal vast schelen met het wennen. Uiteindelijk komt het goed!
Hier toevallig wel ervaring! Onze dochter is 13 maanden en we zijn net verandert van kdv. Ze had het op haar oude kdv ook ontzettend naar haar zin en de keus was zeeeer lastig om te wisselen. Uiteindelijk toch ook gedaan en ze heeft eigenlijk helemaal niet hoeven wennen! Zorgen gemaakt voor helemaal niets! De eerste keer voor de zekerheid alleen de ochtend gebracht. Niet huilen bij het afscheid, gelijk lekker spelen. Toen we haar kwamen halen zei de leidster: wat is het toch een makkelijk kind! mama natuurlijk helemaal trots Ze had gewoon gespeeld, gegeten en zelf het slapen was geen enkel probleem. De volgende keer een hele dag en ook daarvan alleen maar positieve verhalen. Gister was de derde dag en ook geen problemen. Dus het kan zeker goed gaan!! Hoop voor jullie dat het net zo soepel gaat als bij ons, dan is het de moeite zeker waard! Oh en ons dochtertje was trouwens echt heel vrolijk bij het ophalen elke keer, dus het is niet alleen de indruk van de leidsters, maar ook echt onze eigen indruk dat het er helemaal top gaat!
Mijn dochter gaat vanaf volgende week naar een ander groep binnen de vestiging. De groepen zitten naast elkaar en ze is al een keer een ochtend gaan wennen en dat is goed gegaan terwijl ze nu midden in haar eenkennigheids fase zit.
Bente gaat 4 dagen in de week en 1 keer in de drie weken 3 dagen. Vervelend dat het wennen bij jouw kindje zo lang duurde! Weet wel dat het kindje van een vriendin ook maar 1 dag gaat en hij moest in het begin ook veel langer wennen dan Bente, dus het zal er misschien inderdaad wel mee te maken hebben.
Ymke is bijna 2 en gaat volgende week wisselen van KDV. Ze gaat dan, net als nu, 4 dagen. Gisteren heeft ze een ochtendje gewend maar er was geen vuiltje aan de lucht. Het ging prima. Zie er niet tegenop om haar daar volgende week heen te brengen. Zie er wel tegenop om maandag haar voor de laatste keer naar het oude KDV te brengen, ze is er toch bijna 2 jaar geweest. Het is voor ons makkelijker dat ze naar een KDV in het dorp gaag omdat Emiel daar ook al op de BSO zit.
Ja, dat heb ik dus ook. Bente heeft er dan nu maar 9 maanden (in januari 11 maanden) gezeten, maar het voelt zo vertrouwd, zij kent de leidsters en de leidsters kennen haar.... En ze zijn hartstikke leuk met haar, al zal dat op het nieuwe KDV natuurlijk ook zo zijn. Ik denk eigenlijk dat mama er meer moeite mee heeft dan Bente zelf....