Wij willen graag een gezinsuitbreiding maar we zitten met een planning (voor zover we hier natuurlijk zelf controle over hebben dat is altijd maar de vraag) Mijn wens is op dit moment omdat ik niet opnieuw "in de kinderen" wil komen. Ik werk nu voornamelijk als gastouder en kan dus altijd thuis zijn voor de kindjes. Vind ik heerlijk en daarnaast werk ik als fotograaf heb ik mijn eigen studio waar ik in de avonden en weekenden vertoef als uit de hand gelopen hobby. Ik wil graag zodra de jongste (wordt volgende maand 3 jaar) naar school is 1 of 2 dagen minderen als gastouder en meer aan fotografie besteden zodat ik dit niet in de avonden/weekenden moet "proppen". Zodra er een kleine bij komt verschuift dit plan uiteraard weer ruim 4 jaar maar dat vind ik geen probleem omdat ik dan weer bezig kan zijn met mijn eigen kindje. Ik ben bang (en denk dus nu) dat als ik eenmaal investeer in mijn fotografiebedrijf ik niet meer terug wil naar mijn oude situatie en ik alle tijd en moeite voor niets geïnvesteerd heb... En dat ik dus die 4e niet meer zou willen... De situatie wil ik nu best verlengen en het investeren uitstellen maar ik wil niet investeren en dan weer terug of dit nog 2 a 3 jaar volhouden terwijl mijn kinderen allang op school zitten... Vind de ochtenden dat de jongste op de PSZ zit al zinloos haha. Mijn man daar in tegen vind het een eng idee om dit nu te doen en wilt dit nog wel heel graag maar dan over 2 a 3 jaar. Dan zijn de andere 3 groot en zelfstandiger dan nu en durft hij het wel aan. Hij is bang dat deze nieuwkomer te zwaar zal zijn. Hij kan namelijk slecht tegen de drukke momenten. Over het algemeen vind hij het vaderschap heerlijk en eentje extra vind hij prima maar moeten ze alle 3 tegelijk ergens naar toe of vervelen ze zich dan wordt het hem even teveel en hoor ik hem knorren... Daarom durft hij die ene pas over 2 a 3 jaar aan. Dit euvel bespreken we nu dus al een jaar en aangezien we het blijven uitstellen wil ik graag ervaringen horen van mensen met 4 kindjes. Hoeveel jaar zitten ze uit elkaar? Beviel dit goed of juist niet en waar liep je onverwachts tegen aan?
De eerste stap: post het in dit forumonderdeel. Daar weet men er ongetwijfeld alles van: Welkom op het zwanger worden, zwangerschap en baby forum - Zwangerschapspagina
Hier nu pas sinds een week een vierde, maar heb nog geen nadeel gehad. Druk is het sowieso, maar de kleine gaat al aardig mee. De oudste is bij ons 6 jaar.
Wij hebben een samengesteld gezin met in totaal 5 kinderen, en een 6de op komst. Wat ik uit jouw verhaal opmaak, is dat jij dus eigenlijk niet wil wachten omdat je liever in 1 stroom door uit de kleintjes bent zodat je je daarna meer op het fotograferen kunt richten, en je man is grof gezegd bang voor teveel drukte en wil wachten tot over pakweg 3 jaar. Ik snap jouw beweegredenen volkomen, en over de redenen van je man: hoe druk denkt hij dat ze zijn op pakweg 6 tot 10 jarige leeftijd? Geloof me! Net zo druk als een stel kleuters, maar dan groter en luidruchtiger! Ik kan jullie aanraden om afspraken te maken over hoe jullie omgaan met de drukke momenten. Is er voor je man de gelegenheid om even een stapje terug te doen en voor zichzelf rust in te bouwen? Kan namelijk goed zijn dat hij nu zegt over 3 jaar en dan stilletjes hoopt dat jij geen 4de meer wil. En hij het niet durft te zeggen omdat hij bijvoorbeeld jou wel een kinderwens gunt. Dat hij het voor zich uit schuift zeg maar. Ik kan het ook helemaal mis hebben hoor! Maar misschien is het een idee om nu al te zorgen dat je man ontlast wordt op de drukke momenten, zodat hij het niet meer als negatief obstakel ziet voor nog een kindje. Want je kunt er de klok op gelijk zetten dat jullie huishouden met alle kinderen de komende 10 jaar nog een drukke bedoening zal zijn. Je zou kunnen denken aan een extra hobby voor je man, waar hij rust in vind, misschien een bepaalde sport, of een avond met vrienden, zodat de stress van de week er even uit kan. En op de echt drukke chaos momenten, kun je bijvoorbeeld afspreken dat hij even een blokje om gaat zodat hij zich even kan herpakken. Voor mijn huidige zwangerschap had mijn man vele bezwaren. Tijdens een goed en eerlijk gesprek kwam hij erachter dat als we álle externe bezwaren zouden wegnemen, hij diep in zijn hart nog een kinderwens had. Hij heeft toen écht veel moeite gedaan om zijn bezwaren een plekje te geven en ze uit de weg te ruimen. Dat is uiteindelijk gelukt en op dat moment waren we er samen klaar voor. Ik denk dat het het beste is dat je de bezwaren van je man serieus neemt en er veel met hem over praat. Als hij zich gehoord voelt, er aan een oplossing gedacht wordt zodat hij zich er comfortabel bij voelt, de tijd krijgt om aan het idee te wennen, van nog een kindje erbij. Dan denk ik dat het echt geen 2 á 3 jaar meer duurt eer jullie er samen voor gaan
Omdat het topic inmiddels ook in een ander forumonderdeel is geplaatst doen we deze dicht. Met vriendelijke groet, Beheer Zwangerschapspagina.nl