Wasbare luiers

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Annabelle29, 23 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annabelle29

Annabelle29 Niet meer actief

Laatste vraag... Wie gebruikt er wasbare luiers? Is dit handig? Hoe was je ze? En heb je er niet heel veel van nodig waardoor het ook ontzettend duur wordt?

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    zelf geen ervaring mee maar schoonzusje heeft het een tijd gedaan.
    denk dat je er wel een boel nodig hebt anders moet je weer veel je wasmachine er voor aan zetten.
    je hebt er van die speciale inleggers voor en de luier zelf moet eerst weken en dan op kookwas gewassen worden.

3. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Je hebt niet heel veel nodig. Met 2x per week wassen zou ik aan 30 luiers genoeg hebben. Is ook een beetje afhankelijk van welk systeem je gebruikt. Bamboe luiers drogen traag maar zijn wel fijn voor de nacht.
    Wassen doe ik voorspoelen daarna 40 graden was. Soms op 60 graden. Luiers bewaar je het best droog. Ik heb een grote emmer met kussensloop er in, sloop eruit pakken en met luiers zo de machine in.

4. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Ik gebruik ze! Volop en naar volle tevredenheid. Er zijn voor- en nadelen. Eerst de nadelen, want dat zijn er weinig in mijn ogen.
    1 Je moet in 1 x meer geld uitgeven om een voorraadje aan te leggen. Reken op ongeveer 300 euro om te beginnen. ( let op pakketvoordeel enz)
    2 Het kost meer moeite met wassen. Even puzzelen wat werkt met je wasmachine, nooit te heet wassen en middel goed doseren.
    3 het is n flink pak bij de billen, geen strakke broekjes kopen.
    Voordelen:
    1 liever 300, in mijn geval 400 euro uitgeven dan iedere week 10 euro voor een pak luiers. Zelfs bij eigen merk is het nog 6 euro, x 52 weken, x minimaal 2,5 jaar...
    2 het scheelt zo'n 500 kg afval per jaar per baby!
    3 het is veel beter voor de huid van mijn baby, geen uitslag meer ( na 3 mnd begonnen, 3 mnd rode billen en nu niks !) er moeten in wegwerpluiers toch beste chemicaliën zitten om al die ontlasting en urine om te zetten in gel.
    4 ze zien er zo schattig uit!
    5 nog niet getest ivm baby van 4 mnd oud: kindjes moeten eerder zindelijk worden door meer gevoel van plas in de luier ( dit trekt na een halve minuut wel weg, maar iets langzamer dan in wegwerp)
    Je kunt ook gedurende de zwangerschap iedere x een paar aanschaffen, maar dat vind ik zonde van de verzendkosten. Ook is het even testen wat bij jouw kindje werkt, de pasvorm van verschillende wasbare luiers is anders en wat bij jouw kindje goed zit, hoeft niet bij de bouw van een ander te passen. Hier nu gemiddeld 2 x per week een kleine plaslekkage, maar met wegwerp had ik hetzelfde aantal keren spuitluiers! Doe mij dus maar wasbaar. Google goed voor de verschillende webshops en er zijn ook 2 fb groepen, wasbaar Nederland en wasbare luiers. Vanaf 1 juli moet een Belgische webshop, spulletjesvoorspruitjes, starten met een sale. En je kunt het ook parttime doen.

5. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Oja, idee heb ik ook weleens voorbij zien komen: ze als kraamcadeautjes vragen!

6. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ja, er is een site voor wasbare luiers waar je een verlanglijstje kunt maken en mensen naar verwijzen. Ik ga straks wasbare luiers gebruiken en ga op die manier proberen met baby shower en kraamfeest luiers bij elkaar te krijgen. En in mijn familie maken mensen graag luiertaarten, voor mij mogen ze daar dan ipv wegwerpluiers 1 of 2 wasbare luiers in doen. Is ook weer wat extra.

Oh, en houd marktplaats in de gaten. Ik heb daar laatst 6 luiers en 6 inleggers nog zo goed als nieuw kunnen kopen voor 30 euro. Even een gokje, maar ze zien er perfect uit en ruiken fris. Dus dan is 30 euro geen verkeerde uitgave ;)

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik ze ook, luiers van het merk Little Lamb. Ik was ze om de twee dagen op 60 graden, dus niks schrobben/weken of kookwas ofzo. Vind het ideaal; dochter heeft een gevoelige huid, met wegwerp razendsnel uitslag, met wasbaar (pocketluiers van LittleLamb) volledig niet.

Hier trouwensmet de pockets geen problemen met broekjes of rompers, past gewoon. Het is iets dikker dan wegwerp, maar niet bizar dik ofzo.

8. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Dat belooft veel goeds, want ik heb die little lamb in een bestelling staan, ik ben benieuwd!

9. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Waar kopen jullie die inleggers voor de poep, die velletjes die je weg gooit met de poep?

10. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Even googelen op viscose inlegvellen. Deze kan je bij een plwsbroek gewoon meewassen en bij een poepbroek weggooien.

11. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Bedankt (y)

12. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Ik heb 1bamboerol van pandababy, ben ik wel tevreden over.

13. mahdrent

mahdrent Lid

25 mei 2015
    18
    0
    0
    ZZP'er
    Overijssel
    Wat leuk dat je over wasbare luiers nadenkt! Ik gebruik ze zelf al 2,5 jaar en ik vind het geweldig! Mijn voornaamste overweging was dat het financieel gewoon veel voordeliger is, maar mijn jongste kreeg vreselijke uitslag van wegwerpluiers, dus toen was ik ook erg blij dat wasbare luiers veel beter voor de billetjes zijn! Ik zeg dus: absoluut doen!
    Ik gebruik zelf fleecevelletjes om de ontlasting op te vangen en spoel deze uit boven het toilet, in geval van een poepbroek. Voordeel van fleece is dat het lekker droog blijft aanvoelen aan de billen.

Ik ben zelf erg fan van Wasbaar Wonderland, een webshop waar ook heel veel informatie gegeven wordt. Op Alles over wasbaar luieren - Wasbaar Wonderland bijvoorbeeld, staat precies uitgelegd wat het is en hoe het werkt. Ze hebben daar ook huurpakketten, dat is echt ideaal! Dan kan je voor €8,50 per week een heel pakket met verschillende luiers testen voor maximaal een maand. Dan weet je dus precies of het iets voor je is en welk type luier het beste werkt. Echt aan te raden.

Deel Deze Pagina