zelf kleding uitkiezen voor de dag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door fafa, 14 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Wie laat zn kind ook 's ochtends helemaal zelf haar (z'n) kleren uitkiezen? En hoe gaat dat?

Hier kiest ze namelijk altijd dingen uit die voor haar gevoel goed bij elkaar passen, omdat ze hetzelfde zijn. Met als resultaat dat ze de ene dag een basic magenta shirtje bij een basic magenta rokje en een basic roze legging aantrekt, waardoor ze eruitziet als een enorm hubbabubba kauwgompje :D En de volgende dag trekt ze een rokje met een druk printje aan bij een shirtje met een druk printje en een legging met een druk printje, waardoor ik schele hoofdpijn krijg als ik naar haar kijk :cool:

Ik heb al een paar keer uit proberen te leggen dat je juist beter een druk printje met iets effens kan combineren. Maar zij vindt het mooi zoals zij het doet. En ik wil haar keuzes natuurlijk ook niet constant bekritiseren.

Vertel me alsjeblieft dat het vanzelf goedkomt, want ze ziet er nu niet uit! :p :) :D

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Heb je het over je jongste of je oudste?

Mn dochter (4) kleed zichzelf ook weleens aan, in haar ogen is een paarse longsleeve met appeltjes print, een blauwe jurk met sterren en een rode maillot met vlinders een mooie combi.

De middenweg hierin is bijvoorbeeld "Kies maar een jurk/rok uit" nadat ik haar een roze maillot en longsleeve aan heb gedaan. Of kies maar een shirt en rok, en dan kies ik het vest. Complete outfits kiest ze gelukkig nog niet dagelijks uit hoor!

3. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn oudste had hier al een mening over toen zij 1,5 was...dus toen gelijk een goede regel bedacht. Zij mag of een onderstuk (rok, broek,jurk) kiezen of een bovenstuk (shirt, vestje) en mama combineert het af. Zo draagt dochter wat ze wil en loopt ze niet voor gek. Ik vind er leuk gematched uitzien nl wel belangrijk, maar haar mening ook.

Haar wel altijd betrokken bij combi's maken en kleding kopen en vanaf dat ze 4 is kan ze helemaal zelf kiezen want ze combineert prima zelf.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier mogen ze idd zelf kiezen als ze dat willen. Nog geen hele rare combi's gezien haha.

5. fafa

fafa Niet meer actief

@suusjuh: Het gaat om de oudste ja. De jongste begint nu ook een beetje met favoriete shirtjes die ze vaak aan wil. Maar dan pak ik inderdaad nog zelf een broek erbij. En daar heb ik het probleem sowieso niet om dat zij alleen bedrukje shirtjes heeft en effen (spijker)broekjes, dus dat kan nooit heel fout gaan ;)

Maar bij jou dus ook zo'n ehhh... experimentele kledingkeuzes als je haar de vrije hand laat? :D Ergens vind ik het ook wel grappig, maar ik vraag me af of andere mensen niet onderhand denken dat ik kleurenblind ben ofzo ;)

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hier zegt zoontje ook vaak wat hij wel of niet aan wil hebben. Nou is dit nooit zo erg met spijkerbroeken en veel verschillende shirts. We hebben gewoon niet zulke gekke combi in de kast hangen dus wat hij ook kiest, het kan altijd prima met elkaar.

7. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Onze dochter roept bij iedere suggestie nee. Ik geef haar twee keuzes, deze broek of deze. Of dit shirtje of dat shirtje. Zelfs met sokken is ze zinnig.

Hier loopt ze soms met een hoofd vol clipjes die ze er zelf in heeft gedaan. We zijn erg enthousiast dat ze dat al kan, maar temperen haar in de hoeveelheid.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    Kun je niet een paar setjes samenstellen waar zij dan uit mag kiezen?

Mijn dochter heeft soms ook al van die 'ik wil zelf kiezen' buien, vaak kan ik haar nog afkopen door haar de sokken te laten kiezen :D maar dat duurt vast niet lang meer ;)

9. fafa

fafa Niet meer actief

owja, dat vergeet ik ook nog. :p Ik ben altijd heel blij als ik haar haar mag doen. Anders loopt ze inderdaad ook nog met een breed assortiment haarspeldjes.
    Ze had ook een periode dat ze dacht dat ze kon vlechten. Maakte ze van dr pony, midden op dr voorhoofd, een soort getwirld staartje. ;) :p

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Als ik mijn zoon laat kiezen loopt hij of in zijn pyjama, iin joggingbroeken en hoodies met print of zijn tuinbroek met racewagens. Ik kies zijn schoolkleren en hij de thuiskleren.

11. fafa

fafa Niet meer actief

Heb ik ook geprobeerd, maar dan zegt ze toch dat ze dat niet mooi bij elkaar vindt staan. En ik wil wél graag haar zelfstandigheid en het volgen van haar eigen smaak en keuzes stimuleren. Ik wil dus liever niet zeggen "mijn keuzes zijn beter", snap je... moeilijk uitleggen. Ik hoopte alleen dat haar keuzes ietsjepietsje conventioneler zou zijn.
    Ach, misschien moet ik me ook gewoon niks aantrekken van wat anderen misschien van mn dochter denken :)

12. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Mijn dochter wilde ook al vroeg zelf kiezen wat betreft haar kleding.
    Gelukkig had/heeft ze smaak;), maar ik had wel de afspraak gemaakt dat als het echt niet kon die combinatie dat we dan samen iets anders zouden uitzoeken.
    Moet zeggen dat haar combinaties stukken beter waren dan die van haar vader.....

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #13 piccolina, 14 feb 2015
    Laatst bewerkt: 14 feb 2015
    Hier ook vanaf 1.5 kiest ze zelf maar ook voor ons soms haha
    Ik bied haar setjes aan en ik heb alleen kleding die met elkaar kan gecombineerd worden, veel wit, navy, coral etc. Koop vaak gewoon qat match ook tussen. Ik kies eerst iets leg op kussen en last haar zien als als ze niet wil dan match ik het anders en bied weer aan.
    Lastigste is met jas/muts/sjaal. Hier ook 3 setjes maar ze heeft 1 favo dus als ik echt andere wil zorg ik dat ik de andere weghaal ;))
    Het is beetje puzzelen maar mij is nu duidelijk dat ik geen lelijke kleren moet meer kopen die ik zelf mwa mwa vind haha en moet alles matchible hebben...

Jij kan het beste alle kleren hoog bewaren en setjes wat bij elkaar past gewoon onder zodat maakt niet uit wat ze kiest staat bij elkaar.
    Er was onderzoek ooit dat bij 3 jaar kinderen hebben 1 favo kleir vaak paarse waar ze overaal dat willen inhebben dus ook totaal paarse serje zullen ze mooi vinden ook jij al niet;))

Volgend montessori onderwijs is goed zo vroeg mogelijk leren kinderen hun eigen kleding kiezen, zelf aankleden etc. Dus ik zou het sturen maar niet in de weg staan.
    Wat je ook kan doen is oude kleren pakken zeg maar dat is spelletje is: zullen we setjes maken samen die bij passen in tinten van illustratir of tekening if schilderij uit boek ook stijl dus.
    En dan ook accessories en schoentjes horen bij en dat ze die van jou ook mag gebruiken etc maar jullie doen het samen. Dan samen foto maken.
    Het goede is dat elk tekening/schilderij/illustratie (neem uit boek of istockfoto op ipad) heeft bepaalde sfeer/stijl/kleurpallet.
    Zo leer je haar tinten bij elkaar houden, bepaalde stijl aanhouden en kleuren samenwerking uitleggen. En is ook super leuk samen te doen en ook dat ze jou accessories bijv mag pakken en eindresultaat is foto die jullie papa laten zien bijv.
    Neem bijv schilderij van Dega. Is iets blauw-roze-wit, tule en kant, lage balerinas, kleine accessories, etc. Maar goed je hoedt het niet bij kunst houden is meer dat je daar betere sfeer voelt dan bij moderne illustraties maar gewoon favo boek met mooie "mood" illustraties.
    Ik heb bij gewoon stalletjes tinten van Gamma verf en dat knip ik en plak en leg zoala kleuren en tinten horen samenwerken

14. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

Haha, kleine kapster in spe. :D

Misschien een leuke boekentip Meisje Eigenwijsje vindt gewoon maar erg stom. Meisje Eigenwijsje

Ik vind het erg leuk dat ze haar eigen willetje ontwikkelt. Tuurlijk wil je enthousiast zijn over de keuzes die ze maakt en wat je schrijft over dat je haar niet wilt afvallen over haar kledingkeuze snap ik ook. Misschien kun je afspreken dat zij een shirtje kiest, jij een rokje en samen een maillot.
    En wat boeit het wat anderen denken. De meeste mensen hebben echt wel door dat ze zelf haar kleding uit kiest. :D

15. fafa

fafa Niet meer actief

Denk niet dat dat werkt. Ze weet natuurlijk verdomd goed wat ze aan kleding heeft en vraagt zich dan uiteraard af waar het is gebleven, als het niet meer in de kast hangt.
    En dan komen er gegarandeerd vragen: "waar is mn poezenrok?" "waarom ligt die daar?" "waarom mag ik die niet aan dan?" ;)

Samen plaatjes kijken is wel een goeie. Of gewoon simpelweg etalages of reclamefolders kijken. "Kijk, dat streepje van die trui van die mevrouw is dezelfde kleur als haar broek... dat is leuk!" ;)

16. fafa

fafa Niet meer actief

@miss appletree: dat boek lijkt me helemaal wat voor haar. Van de week even naar de bieb!

17. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Soms wel, soms niet. Mijn zoontje wil eigenlijk vooral altijd een shirt met een dino aan. Soms mag dat, soms niet. Soms hebben we als compromis een ander 'eng' shirt (iets met een draak, een wolf, een tijger of een monster ;)), maar ik wil toch ook wel ook dat er af en toe iets anders in de mix voorbij komt, dus dan 'zitten alle enge shirts in de was' :D

18. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    ja hier kiest ze haar eigen kleding.. s` avonds niet in de ochtend.
    Ik kijk mee en stuur een beetje... " nee dat is echt een zomerjurk bv " In de avond gaat dat hier beter dan s` ochtends dan heb ik net wat meer geduld ook

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee daar begin ik echt (nog) niet aan. Dan weet ik zeker dat ze elke dag dezelfde mooooooie zomerjurk aanwillen met de 'regenboog'maillot en regenlaarzen, ofzo. Ik kies uit wat er gedragen wordt. Zij kunnen niet inschatten wat voor weer het wordt, wat voor dag het is (moet ze naar school en drie keer buitenspelen in de koude wind of is het maar een halve dag school en mooi weer) en ik wil gewoon dat er afgewisseld wordt en dat ze leuke combinaties dragen. Vind het nergens voor nodig dat ze hun eigen kleren uitkiezen, ze vragen er eigenlijk ook nooit om. De oudste kiest meestal wel zelf haar pyama's en ondergoed.

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

No way dat ze alles zelf uit mogen kiezen, dan zien ze er idd niet meer uit. Wat ik doe is ofwel 1 kledingstuk uit laten kiezen en daar passende dingen bij pakken. Of twee setjes klaarleggen en daaruit laten kiezen.

Deel Deze Pagina