Kan me herinneren dat ik het vroeger altijd zo leuk vond zo'n kijkdoos. ik heb hier een schoenendoos liggen, en nu?
Gaatjes maken in het deksel (of een groot gat, waar je dan van dat gekleurde 'doorkijkpapier' overheen plakt). En kijkgaten in de voorkant van de doos. En dan maak je de doos mooi van binnen. Dat kan van alles zijn. Een kamertje of een speeltuin of een garage of wat je ook maar wilt. Het gaat er in elk geval om dat je erin kunt kijken; daarom kijkgaten aan de voorkant en wat lichtinval vanaf de bovenkant. Veel knutselplezier!
Van een schoenendoos kan je een leuke kijkdoos maken. Neem de doos en maak aan de korte kant, ongeveer in het midden, een vierkant kijkgaatje. Binnen in de doos kan je met uitgeknipte plaatjes, bijvoorbeeld van ansichtkaarten, een leuk tafereeltje maken. Dit kunnen kaarten van de vakantie zijn, maar ook van heel andere dingen zoals sportplaatjes. De verschillende afbeeldingen naast en achter elkaar zetten, zodat er, als je door het kijkgaatje kijkt, diepte in zit. De plaatjes moeten een omgevouwen strookje hebben, waarmee je ze vast kunt plakken. Dit vastplakken kan aan de onderkant, de zijkant en zelfs aan de bovenkant. In de deksel van de doos knip je enkele vierkante stukken en daar plak je doorzichtig, gekleurd, papier overheen. Nu de deksel erop en kijk dan maar door het gaatje. Het geeft een sprookjesachtig effect. Succes
Leuk ik heb ze hier ook in alle soorten en maten gehad de laatste creatie is van 2 weken terug en is helemaal zelf gemaakt met karton en keukenrol een poppenhuis alleen had deze geen dak