Dit staat er ook: Kinderen die jonger dan 2 jaar zijn slapen het veiligst in een babyslaapzak of onder een deken met een lakentje. Gebruik de eerste twee jaar geen dekbed Een dekbed kan veel te warm zijn voor een baby. En het kind kan zich gemakkelijk onder of in het losliggend beddengoed wurmen. Dit kan de ademhaling belemmeren. Een deken in een dekbedhoes kan wel, maar dan moet de deken even groot zijn als de hoes. De dekbedhoes moet groot genoeg zijn, zodat deze aan de onder- en zijkanten minimaal 10 cm onder het matras ingestopt kan worden. De hoes moet goed sluiten. Maak net als bij gebruik van een dekentje en lakentje het bedje kort op - voetjes tegen het voeteneinde. Het is dus net maar hoe je het leest.
Een klein kind heeft niet altijd iets te willen. Maar even terug naar de vraag van TS: ik heb gereageerd met wat ìk weet. Verder mag iedereen het doen op zijn of haar manier.
Thnx ladies. S. Slaapt ook nachts in slaapzak. Nu de winterzak, met mouwen vindt ie niet prettig. Dus met pyjama, romper korte mouw in de slaapzak en nog steeds laken en dekentje. We houden het nog ff zo
Je hebt ook dekbedden en dekbedden he. Die we hier gebruiken is volgens mij een katoenen, misschien met een beetje wol erin. Vergelijkbaar met lakentje-dekentje. In ieder geval zou ik het nu koud hebben onder dat ding, maar ik heb dan ook geen pyjama en een zomerslaapzakje aan. Ik kan me voorstellen dat als je een kind onder een dik dekbed legt het te warm kan zijn. Onze dochter van 3 ligt altijd onder het dunste deel van een 4 seizoenendekbed en die heeft het eerder te warm dan te koud.
Ons Koukleumpje slaapt sinds vorige maand onder een dekbed. Pyjama, romper lange mouw en wimterslaapzak was niet warm genoeg meer en ze werd om 04.00 wakker van de kou. Ze slaapt met zomerslaapzak onder een dekbedden van katoen. Ik heb het bedje kort opgemaakt. De eerste nachten sliep ze er bovenop maar al snel vonden we haar 's ochtends netjes onder het dekbed. Ik vond het zelf ook wel een beetje spannend maar vond het een geruststelling dat ze in het bed van haar grote zus heerlijk onder de deken kroop bij het voorlezen voor het slapen gaan. Ze snapte dus wel goed 'hoe het moet'. We hebben het eerst tijdens het middagslaapje getest en daarna pas 's avonds. Voor onze oudste was een slaapzak met deken ook altijd genoeg maar onze jongste heeft echt meer nodig Edit: moet er wel bij vertellen dat haar kamertje tot de lente wel een constante tem van 11-15 graden heeft. Hiermee kan ze dus ook de super koude dagen door
Klopt. Maar ik heb mijn dochter op twee jaar tijd nog nooit kunnen dwingen om te slapen. En al zeker niet als ze zich niet comfortabel voelt. In een slaapzak, bijvoorbeeld.
Een kindje geeft best wel aan of ie slaapzak wel of niet fijn vind... Hier vanaf 5 weken al een slaapzak omdat meneer toen al hele bed doorschoof....
Sorry maar deze opmerking vind ik echt niet op zen plaats hier! Dit topic gaat over slapen... Een tijdje geleden had dochter het ook koud, we hebben toen een dekbed gekocht. Helaas bleef ze er niet onder liggen. Nu slaapt ze met slaapzak met mouwen, romper lange mouwen en flanel pyama. Hiermee heeft ze het wel warm.
Hier idem. Zelfs toen mijn oudste over ging naar groot bed (21mnd) gebruikte ik het ledikant deken overdwars in een 1 persoons dekbedovertrek. Past precies. Dochter van 1,5 ligt snachts in slaapzak en katoenen/vellux deken in sloop eroverheen. Zonder slaapzak is ze ook zo uit het ledikant trouwens, haha.
Hier net zo. Ik denk maar zo dat ze niet voor niets bepaald hebben dat kinderen minimaal 2 jaar moeten zijn. Daar is vast een goede reden voor.
Daar ga ik ook vanuit, maar ik wil eigenlijk wel graag weten wat die reden is. Want dat "ze kunnen eronder komen" vind ik dus echt niet van toepassing op een peuter. Of leggen jullie jullie dekbedjes allemaal vast?
Warmtestuwing is één van de mogelijke oorzaken van wiegendood. Tot 2 jaar wordt de onverklaarbare dood van een kind wiegendood genoemd. Onder een dekbed slapen kan leiden tot warmtestuwing. 1 + 1 = ?