Dochter 4 jr opeens vreselijk moeite met BSO en school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door whitequeen, 2 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. whitequeen

9 jan 2011
    81
    0
    0
    amsterdam
    Mijn dochter van 4 is in mei begonnen met school, ze had net 5 of 6 weken gedaan voor de zomervakantie. Ging hartstikke goed, ze vond het leuk en kwam goed mee, ze maakte vriendjes etc en was vrolijk.
    Na de zomervakantie, het zal zo de tweede week zijn geweest, wilde ze opeens niet meer naar de BSO (waar ze wekelijks twee keer heen gaat). Bleef daar maar huilen en zielig alleen in een hoekje zitten. Ze at of dronk er niet meer. Ze kon niet zeggen waarom, ze vond het gewoon "stom". Dit werd steeds erger. School was wel ok, leek het. Na een paar weken werd het op de BSOdagen steeds vaker huilen, schreeuwen, schoppen. De BSO kreeg haar niet meer mee naar hun locatie. Ik heb haar op 1 dag zelfs ziek gemeld bij school omdat ze 's ochtends gewoon ziek van verdriet was bij het idee dat ze die dag naar de BSO moest.

Op de BSO zeggen ze: dit is normaal, ze is nog klein, je moet haar wel dwingen om naar de BSO te komen, want ze moet eraan wennen, maar vaker thuishouden van school omdat ze daar zo moe van wordt. Ik snap dat ze geen vermijdingsgedrag willen stimuleren (ze moet idd wennen op de BSO) maar weet niet of ik dit zo'n juiste oplossing vindt. Ik ben juist bang dat als ik haar vaker van school thuishoudt, ze vervolgens op school sociaal buiten de groep valt. En een probleem op school vind ik toch erger..

Op school zeggen ze echter inmiddels ook dat ze haar uit haar normale doen vinden, dat ze vaker ruzie heeft met andere kinderen, minder veel kan hebben. Ze oogt volgens hen ziek en moe. Ze slaapt zo ongeveer van half 8 a 8 tot half 8, wordt zelf wakker. Als ik haar eerder in bed leg duurt het veel langer voor ze slaapt, dus het lijkt niet dat ze slaap tekort komt. Wel is ze als ik thuiskom eigenlijk heel vaak humeurig (wat toch vaak duidt op slaapgebrek)..

Oh, en de juf zei dat ze zo ontzettend vaak moet plassen?? Ze gaat daar (tussen 9 en 3 dus) wel 5,6 keer naar de wc. Teken van onzekerheid ofzo? Ze is al zindelijk sinds ze net 2 is, dus dat is al heel lang geen issue meer.. Als ik thuis ben met haar gaat ze niet bijster veel. Ze zegt wel vaak dat ze "niet teveel moet drinken, want dan moet ik zoveel plassen"... (op mijn vraag of ze aub haar beker leeg kan drinken)

Wie heeft raad.. ik voel me inmiddels zo tekortschieten, ze laat niets los, en iedereen lijkt zo lief dat ik het probleem ook niet kan achterhalen.

2. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Vervelend zeg! Ik zou eerst laten checken of ze geen blaasontsteking oid heeft. Daar kun je je echt naar van voelen en dat zou een goede verklaring zijn voor haar veranderde gedrag.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm of een teken dat ze uit de klas wil zijn...
    Op het toilet is het vaak rustiger... Even tot zichzelf komen.
    Al kan even checken voor een blaasontsteking natuurlijk ook geen kwaad dan. Kun je ook net-niet-ziek van zijn...
    Ben je wel moe en gaar... Maar geen koorts.
    Lastig te zien bij zo'n ukkie dan.

Andere opties:
    Zit ze misschien in een veel grotere groep dan voor de vakantie?
    Kindjes waar ze door geplaagd wordt misschien?
    (Gaan er kindjes uit haar klas naar de bso? Is er iets met 1 van die kinderen misschien?)
    Te druk in de klas nu.... (Dat ze te moe was voor de bso ook nog na school maar het nu enkel erger wordt waardoor ze overdag ook niet meer wil?
    Ziekte van pfeiffer opgelopen misschien? Wordt je ook heel moe van.
    En van moe word je chagerijnig...

Ik zou medische dingen proberen uit te sluiten bij de huisarts... En verl praten met je kind over hoe het gaat op school.
    In dat laatste hebben de juffen natuurlijk ook een rol...
    (Al letten ze wel op kennelijk.. Want ze zien ook dat je dochhter niet lekker gaat op het moment)

Je kunt je afvragen of ze thuis ook moe en nukkig is... Bijvoorbeeld in het weekend als ze niet naar school hoeft.
    Slaapt ze meer of juist veel minder dan anders...

Ik zou niet meteen met jezelf afrekenen als slechte ouder in ieder geval. Met 4 jaar is je kind oud genoeg om chagrijnig te zijn als er wat mis is... Maar niet zo oud dat ze goed kunnen aangeven wat er nou precies het peobleem is.

4. misa

misa Niet meer actief

Misschien is dat een goed idee wat edith1987 en Saskia zeggen.

En anders zou ik toch wat meer proberen uit te pluizen wat het dan is, mee gaan naar de bso of toch een andere oplossing dan bso zoeken.
    En op school kan het natuurlijk ook te druk zijn, dat het plassen de ontsnapping is.

Ik kom uit de kinderopvang en het is gewoon niet altijd voor alle kinderen weggelegd. En ja soms is het wennen, dat weet je niet. Maar misschien is er ook wel een leidster waar ze niet goed mee kan.

Hier hebben we ons zoontje trouwens ook vrij veel thuis gehouden, de eerste paar maanden. Nu kan het nog, nu ze nog vier zijn.

Niet twijfelen aan jezelf, maar je gevoel volgen. Veiligheid moet de basis zijn.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou idd ook een en ander medisch laten checken.
    Maar ik zou haar zeker niet dwingen om naar de bso te gaan. Vind dat ook een hele rare opmerking van de bso.
    Voor veel kinderen is een bso na school gewoon veel te veel. Mijn kinderen zouden dat ook absoluut niet trekken.
    Ondanks dat er allemaal leuke dingen gedaan worden zijn er veel prikkels voor de kinderen...ze zijn er net zo alert als op school...wat dat betreft een verlengde schooldag.

Dus ik zou eerder voor een alternatieve oplossing voor na schooltijd zoeken: opa/oma of een gastouder waaraan je duidelijk uit kunt leggen dat jouw dochter alleen een beetje wil chillen na school. Wat spelen, bankhangen, tekenen oid.
    In een huiselijke omgeving zijn al veel minder prikkels.

Ik zou het nl wel super belangrijk vinden dat ze het op school leuk vindt en dat dat goed blijft gaan. Dat is nl voor de toekomst en daarbij wel verplicht...de bso is dat niet.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nou onder het typen zie ik dat misa ongeveer hetzelfde typte.

7. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Ik heb ooit wel eens een verhaal gelezen dat een kind zo werd door suiker. Het kreeg wel dixap dat ging goed of iets anders maar zonder suiker en was meteen een ander kind. Je zou daar ook iets in kunnen vinden. Al zal het denk ik wel loslopen en weet niet of er verder iets medisch aan de hand is?

Dat school zegt dat je je kind moet dwingen vind ik wel heel erg, makkelijk lullen voor hun. Ze is ook nog geen 5 en leerplichtig al snap ik dat je ze wel al naar school wil laten gaan. Maar zo is het ook niet fijn.

Veel sterkte!

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Als je de mogelijkheid hebt zou ik denk toch voorlopig kijken of ze kan stoppen op de overblijf. Het kan best zijn dat het voor haar te lang duurt die dagen.

Naar school gaan woord nog wel eens onderschat sommige kinderen snakken na schooltijd om niks te hoeven doen of gewoon thuis lekker op de bank neer te ploffen.

Bij mijn oudste moest ik haasten om hem avond eten te geven die lag dan om 17.30 al uit geput in zijn bedje. Dat heeft zeker een jaar geduurd.

Vermoed dat de overgang na de grote vakantie meer in vloed heeft gehad dan daar voor dan was ze neem ik aan het kdv gewent. Net vier alles spannend dan leef je nog op je energie maar je ziet het bij veel kleuters na school tijd zijn ze op. Luisteren op letten spelen alles kost veel energie.

Maar medisch ook even uit sluiten misschien idd last van blaasontsteking maar het kan ook stress plassen zijn.
    Onzeker te overbelast. En heeft ze misschien een ongelukje gehad op school ? Want dat kan ook weer gebeuren als ze in de kleuterklas zitten. Hier kind was gewoon zindelijk maar heel af en toe toch een natte broek spanning vergeten naar de wc te gaan. Soms durven ze het niet te vragen??

Wel goed dat je het goed in de gaten hebt en het gedrag nou beide waren hier soms na het moe zijn soms ook echt niet te genieten!!

Wat hielp ook bij de oudste was tijdens het koken hem al in bad doen werd hij een beetje ontspannen van eten en daarna dus al om 17.30 naar bed.

9. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het gewoon echt te veel voor haar is.
    Ze is jong, gaat elke dag naar school....omdat ze eventueel buiten we groep zou vallen? Ik denk echt dat dit een beetje doorgeslagen is. Hier worden kleuters soms een dagje thuis gehouden om lekker bij te komen.

En de bso laten varen, tja dat gaat lastig als je moet werken. Onze oudste start binnenkort ook op de basisschool en heb op 1 dag ook een ophaalprobleem. Ik nemend 1 dag in de week 2 uur verlof op aan het einde van mijn werkdag, dan kan ik haar wel zelf halen. Zou zoiets voor jou ook mogelijk zijn?

Deel Deze Pagina