Mijn dochter wordt in maart 3 jaar en ze praat al heel goed voor haar leeftijd. Ze maakt al mooie zinnen met 4 a 5 woorden. Alleen is het me de laatste tijd opgevallen dat ze vaak woorden in een zin herhaalt. Eerst deed ze dit alleen bij het woordje 'ik'. Bijv. Ik, ik ik ik, ga naar boven. Nu doet ze het ook bij meerdere woorden in een zin. Ze zegt bijv. Ik ik ik ik heb een tekening voor voor voor jou gemaakt. Is dit stotteren of misschien een andere spraakstoornis. Moet ik me hier zorgen over maken. Echt stotteren, dus happeren bij een deel van een woord doet ze niet. Het gaat echt om hele woorden.
Dit schijnt te maken te hebben met dat de taalontwikkeling zich sneller ontwikkeld dan de spraakontwikkeling. De mond kan dan gewoon niet bijhouden wat het hoofd wil zeggen. Gaat vanzelf weer over.
Dit! Mijn dochter van 2,5 heeft het af en toe ook, je ziet haar dan soms nadenken hoe ze iets moet zeggen en dan herhaalt ze ondertussen het laatste woord waar ze was gebleven net al blijft ze hangen. Gewoon niet teveel aandacht aan schenken, lekker laten praten en vooral de tijd geven om iets te vertellen.
OK ben blij met jullie reacties !! Mijn dochter doet het best erg, bij elke zin wel. Het valt anderen ook op dat ze het best veel doet, maar het is niet erg dus
Zoontje heeft regelmatig stotterfases, daarna heeft ie weer een sprong gemaakt kwa spraak/zinsopbouw/woordenschat.
Wat heb je dat mooi omschreven. Ik herken het niet echt, maar onze dochter is wat jonger. Ze kan wel al goed praten, maar misschien komt het nog bij ons.
onze dochter heeft het nu ook. maar wel al best een hele tijd ( 3 maanden ongeveer ) en ook heel erg. ik ik ik wil tele-televisie kijken of ik ik ik w-w-w-il televisie k-k-ijken het valt andere nu ook op. maar ze heeft ook een hele grote woordenschat en voor dit ''stotteren'' sprak ze juist heel erg goed en zei iedereen dat ze zover voor lag op spraak. ik weet ook niet goed of ik er wat mee moet, volgende week moet de jongste naar het consultatiebureau dus wil het toch even aankaarten dan
Vaak stotteren de taalvaardigste kinderen het meest, dus waarschijnlijk een goed teken Hier ook twee keer een stotterfase gehad. Dus eerst even aankijken of het vanzelf minder wordt of blijvend is.
Ik zou dit wel bespreken ja. Ik vind dit meer kenmerkend voor stotteren zoals ik dat ken dan bij het kindje van TS. Vooral om ze ook de eerste letter blijft hangen, de logopedist noemde dit 'duwen', dat is een stadia verder dan ' herhalen'. Ons kind was wel een stukje ouder, dus ik weet niet of dat ook voor de leeftijd van jouw kindje geldt.
Dat van ik ik ik is al best een lange tijd gaande. Ongeveer drie maanden denk ik. Maar andere woorden herhalen nog maar een paar weken. Ik ga dit toch aankaarten bij een logopedist.
Ik herken het, zo rond dezelfde leeftijd als jouw kindje. En mijn zoontje "stotterde" ook met name het eerste woord van de zin. Dus "i-i-i-i-i-ik-ik-ik wil graag buitenspelen en d-d-d-d-dan-dan-dan op de fiets rondjes rijden". Op de peuterspeelzaal noemde de juf het toen hakkelen. De logopediste die op de peuterspeelzaal langs kwam merkte het meteen en zei dat we ons daar geen zorgen over hoefden te maken. Het kwam inderdaad doordat zijn hoofdje meer wilde dan zijn mondje kon zeggen. Het duurde een maand of 6 en toen was het over.
wat fluitekruid en fafa zeggen klopt precies. Onze dochter heeft dit gehad toen zij 3 was en met 5 nog een periode. Het mag officieel geen stotteren genoemd worden, het is volgens onze logopediste hakkelen. Volgens de logo kwam het idd omdat onze dochter heel taalvaardig is. Beide keren hier dus een tijdje logopedie gehad en dat werkte perfect, een aantal tips die ik kreeg en je wil meegeven: - praat zelf overdreven langzaam - wanneer je kindje hakkelt en er zelf last van lijkt te hebben, blijf het tijdens het hakkelen aankijken alsof er niks aan de hand is. Als ze merken dat je weg kijkt dan kan dat een naar gevoel geven. - net als bij stotteren, niet zelf invullen - en stel duidelijk vraag voor vraag en wacht het antwoord helemaal af. Dus niet: hoe was het vandaag op school ,wat heb je allemaal gedaan? Onze dochter wilde in dat geval al antwoord geven op: hoe was het vandaag op school, maar hoorde dan ook al: wat heb je gedaan en wilde daar tegelijkertijd ook antwoord op geven en dat ging dus mis. Hier dus heel bewust: hoe was het op school- antwoord- wat heb je gedaan? Ook de omgeving zich hier heel bewust van maken....opa's en oma's vuren nogal graag een peloton vragen af
Heeft onze zoon ook gehad. Stotteren is vaak vastlopen met een woord. Maar dit klinkt meer als niet uit je woorden komen, niet weten wat je orecies wilt zeggen of welke woorden je kunt gebruiken. Als het hierbij blijft dan is het ws gewoon de ontwikkeling. Wij zeiden wel eens: rustig praten, wij wachten wel.
Jep hier ook het geval. Ze wil zoveel dingen zeggen en is dan al bezig in haar hoofd met een volgende zin ofzo en komt ineens niet meer op een woord en blijft het laatste woord, of 2 woorden, dan herhalen.
Ons zoontje heeft dit ook veel (gehad). En het komt en gaat met fases. We waren toevallig bij de logopedist vandaag hierover en het hoort bij de spraakontwikkeling. Ze zegt dat het geen probleem is als ze er zelf geen last van hebben. En het mag tot een jaar of 6 duren. Alleen als een kind minder gaat praten omdat het niet uit woorden komt en het zelf vervelend vind om te praten omdat het niet makkelijk komt, dan moet je aan de bel trekken. Ons zoontje is bijna 4 en heeft goede en slechte dagen. Toen hij 3 jaar en 2 maanden was begon hij te stotteren en toen was het echt wel heeeeel erg aan het begin van de zin. Nu is het stukken minder. Zou me niet te veel zorgen maken.