Wanneer naar groot bed?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Margha, 6 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    We verwachten ons 2e kindje als onze meid bijna 1 jaar en 7 maanden is, de baby gaat eerst in de wieg. Onze dochter heeft daar 7 maanden in gelegen.
    Nou zijn we aan het twijfelen om een ledikant erbij te kopen voor de baby of een groot bed voor onze dochter tegen die tijd dat de baby niet meer in de wieg kan.
    Onze meid zal dan ruim 2 zijn.
    Op welke leeftijd ging jullie kindje over naar een groot bed?
    En wat zouden jullie doen?

2. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Onze dochter ging met 16 maand 'al' over naar een peuterbed. Het slapen, met name naar bed brengen was al maanden een drama, en als ze 's nachts wakker werd ook altijd paniek. Op gegeven moment dachten we, misschien voelt ze zich opgesloten, en we hadden een bed wat je kon ombouwen naar peuterend, zo gezegd zo gedaan, met een bedrekje en voor zekerheid een matras ervoor, en vanaf dag 1 ging ze weer vrolijk naar bed en sliep ze goed. Ze sliep/slaapt nog wel in een slaapzak, zijn met de kerst begonnen met dekbedje erbij om haar daaraan te laten wennen.
    Zeker als de baby eerst nog een tijdje in de wieg gaat zou ik geen extra ledikant aanschaffen.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Onze oudste ging naar een meegroeibed toen ze 20 maanden was en de jongste is in dat bed gegaan toen ze 22 maanden was.
    Ik zou dus geen extra ledikant meer kopen, maar een peuterbedje of meegroeibed, met evt een uitvalbescherming.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met 22 maanden oud. maar hij sliep nog maandenlang daarna in zijn slaapzak, in combi met dekbed. tot 2,5 jaar denk ik.

5. sjak

sjak Niet meer actief

Ze ging met 20 maanden over naar een peuterledikant. Ze is nu 2,5 en ze slaapt weer in een slaapzak, op eigen verzoek.

6. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Dochter met twee jaar. Eerste maand met slaapzak, daarna gewoon dekbed. Ze heeft toen voor het eerst in maanden weer goed geslapen!

Zoon gaat binnenkort over, maar meer voor de zindelijkheid. Hij is overdag zindelijk en wil dat in de nacht ook. Maar omdat hij nog in ledikant ligt. ....

Hij slaapt nu nog met slaapzak en zal dat in grote bed ook doen. Totdat hij niet meer wil.

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Oudste ging met 21 maanden over en jongste vorige week (19 maanden). Beide meteen een 1 persoons bed en ging prima!

Beide in het begin met slaapzak tot een dubbele vellux deken (dwars in een dekbedovertrek) alleen warm genoeg is, dekbed doe ik echt pas na de 2 en liever nog iets later.

8. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Ik lees dat de meesten van jullie gekozen hebben voor een peuterbed of meegroeibed of hebben sommigen ook gekozen voor 1 persoons bed.
    mijn man wil graag zelf een bed maken en zaten meer voor een 1 persoonsbed te kijken.
    Nu twijfel ik toch.

9. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Loki. Lees nu dat jullie voor 1 persoons hebben gekozen.

10. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Onze dochter ging met 23 maanden over van haar ledikant naar een 1 persoons bed. Gelijk goed geslapen.
    We hebben wel voor een bed gekozen waarop een uitvalhekje geplaatst kon worden.

Wij hebben gekozen voor gelijk een 1 persoons bed omdat we niet naar 1 jaar weer opnieuw een aanschaf wilde doen.
    Wel hebben we gekozen voor een iets duurder bed wat later (mocht ze dat leuk vinden) uitgebouwd kan worden naar een half of hoogslaper. Is van het merk Flexa.

Ze slaapt onder een dekbed maar omdat ze nogal beweeglijk is heeft ze ook een slaapzakje aan zodat ze 's nachts niet koud ligt (mocht ze weer eens aan het voeteneind liggen).

11. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    onze dochter is op 2jaar en 3 maanden in een 1 persoonsbed gaan liggen. Welliswaar met bedrekje voor maar dat ging prima. Ze is er heel trots op. Ik zou dus opteren voor ineens een 1 persoonsbed hoor. Volgens mij gaat dat prima lukken.

12. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Ja vind het idd ook zonde om 2 keer dingen te moeten aanschaffen.
    Denk dat we toch voor 1 persoons bed gaan.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva ging naar een groot bed toen ze 2 jaar en 3 maanden was. Lisa was toen een week oud. Eva's nieuwe grote bed stond al wel op haar kamer, maar ze sliep nog in het ledikant. We dachten we laten haar eerst wennen aan haar zusje en dan gaat ze over, want Lisa zou toch de eerste tijd in de wieg gaan. Maar Eva wilde dus na een week al in haar grote bed slapen :). Achteraf wel fijn, want Lisa heeft met 10 weken 2 weken in het ziekenhuis gelegen, in een 'groot' ziekenhuisbedje (ziekenhuiswieg was te klein voor haar) en thuis lukte het slapen in de wieg daarna niet meer. Dus Lisa kon toen gelukkig meteen naar het ledikant.

14. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Hier gingen ze met een jaar in peuterbedje want met slaapzak en al kwamen ze al uit hun bedje geklommen, leek mij veiliger dan.

En met 2 jaar ongeveer in normaal bed.

Voor 35 euro heb ne peuterbedje nieuw dus ja voor de kosten zou ik t niet laten, is lage instap en niet zo supergroot

15. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Onze dochter is nu net 2 jaar en ruim 93 cm groot.
    Heel veel plaats heeft ze niet meer in haar ledikantje, ze stoot regelmatig haar hoofd maar ze wordt daar niet wakker van,klimt we ook nog niet uit en slaapt er verder prima in.
    Ik neig nog heel erg naar 'lekker zo laten' maar goed zoveel plaats het ze niet meer en hoe zouden we dan een nieuw bed (meteen eenpersoons denk ik) kunnen introduceren?? Ze slaapt in slaapzak onder een deken wilt ze absoluut niet

16. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    onze kinderen zijn allebei direct naar een eenpersoonsbed gegaan (met een bedhekje wel tegen het uitvallen) toen ze 2 jaar en een paar maanden waren.

17. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Net na zijn 2e verjaardag ging hij in zijn peuterbed. Ging prima en nog steeds gaat het prima. Voorlopig blijft hij daar lekker in. Van dit bed is 1 zijkant dicht en de andere kant zit niks meer en is gewoon open.

18. misa

misa Niet meer actief

Hier zit 1,5 jaar tussen de kids. Wij hebben een wieg op onze kamer gehad en een ledikant op haar eigen kamer. Dus na een paar weken sliep ze overdag ook in het ledikant.
    Wij hebben de oudste vanaf dat ik een week of 25 zwanger was naar de nieuwe kamer gedaan, met een nieuwe (tweedehandse) babykamer. De tweede zou dan de eerste babykamer krijgen.

Uiteindelijk is de oudste met ongeveer 2,5 naar een groot bed gegaan. Hij was toen zindelijk, ook snachts. Dus ik vond dat belangrijk.
    De jongste sliep altijd slecht en is met een maand of 21 naar een 1 persoons bed gegaan. Het zoveelste probeersel... ;)

Dus bij twijfel zou ik er gewoon een kamer/ledikant bij kopen. En anders wachten tot de baby een maand of 4 is en dan verder kijken!

19. isabella1980

isabella1980 Actief lid

16 nov 2009
    270
    0
    16
    Je het nog een jaar/anderhalf jaar voordat je kleinste uit de wieg gegroeid is als ik het zo lees. Tijd zat dus en er kan in die tijd vanalles gebeuren. Zou dat gewoon even aankijken, hoe het met je oudste gaat.

Hier gingen/gaan ze laat uit het ledikant, oudste met 3 jaar, Jongste is nu 2 en blijft vooralsnog ook in ledikantje. ik vind dat wel knus, maar kan me voorstellen dat wanneer ze eruit gaan klimmen een gewoon bed handiger is.
    Ik zou trouwens denk ik niet nog voor die paar weken/maanden een extra ledikantje kopen, tenzij het echt niet anders gaat. Dan zou ik de oudste naar een groter bed brengen.

Ik denk niet dat het voor het kind uitmaakt of het een peuterbed of 1 persoonsbed is. Zelf vind ik een peuterbed wat fijner ivm kleine kamer en neemt minder ruimte in beslag. En wat knusser gezicht.

20. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    HIer ligt onze meis, bijna 3 jaar. Nog steeds heerlijk in haar ledikant.

Deel Deze Pagina