Een vraagje over maten van babykleertjes. Ik heb in de afgelopen dagen alle babykleertjes gewassen, ik had ze eerst allemaal op maat gelegd in de kast, maar ik zie nu dat sommige 50/56 rompers van de hema kleiner zijn dan andere 50/56 van de hema.. Ook al komen ze uit hetzelfde pak soms. Ook merken verschillen soms best qua maat. Een italiaans merk voor 1-3 maanden (56) is bijvoorbeeld even klein als maat 50 van H&M. Sommigen zijn even lang als een andere maar breder of smaller. Anderen lijken juist langer of korter terwijl de breedte hetzelfde is. Sommige broekjes maat 62 lijken even smal als 50 en 56 maar alleen langere benen. Help?? Hoe kan ik mn kast nou het beste indelen? Van een bepaald merk een 50 en een 56 nemen en daar alles 'op meten' en niet meer naar de maat kijken? En waar let ik dan op? De breedte of lengte? Ik zou het zo zonde vinden als ik bv bij maat 56 aankom en daar zie dat er al 3 broekjes te klein zijn omdat ze klein vallen en ze ze dan nooit aan heeft gehad. Maar ik vind het zo moeilijk inschatten! En 5x je kindje omkleden omdat je steeds te klein/te groot pakt is natuurlijk ook niks. Wie heeft de gouden tip?
Ik zou ze gewoon op grootte selecteren, je hebt inderdaad best veel verschillen tussen de merken en modellen. Dat blijft, je went eraan. Daar naast zal het ook afhankelijk zijn can de bouw van je baby, krijg je een ronde kleine baby, of een dunne lange baby
Ik sorteer op grootte, dan is de kans het grootste dat je alles gebruikt. straks al je kindje er is gaat dat wat makkelijker en merk je snel genoeg wat wel en niet goed zit. (Te breed, te lang, te smal, te kort)
Nou ik heb t voor elkaar geloof ik. Vind het wel heel erg lastig. Heb bv dan twee dezelfde rompers maar andere maat dus dan gebruik ik die als 'standaard', maar dan valt er weer iets tussenin en dat doe je dan bij de kleine, maar als je dan verder sorteert is uiteindelijk een romper die bij de grote lag ineens even groot als die je bij de kleinere had ingedeeld. Snappen jullie t nog? Broekjes vind ik misschien nog t lastigst. Sommigen zijn kort en breed, dus bij 50 ivm beenlengte. Andere zijn lang en heel smal, dus bij 50 ivm buikomvang.. Zucht
Wat ik meestal deed/doe (ook als ze ouder zijn, heb je dit) is inderdaad sorteren op grootte, maar ze dan ook niet per maat neer te leggen, maar van klein bovenop naar wat groter onderop. Als je dan een paar dagen hebt met heel veel spugen oid dan pak je automatisch de kleinste van de grotere kleding. Te kleine kleding leg je op een gegeven moment weg, en zo merk je ook vanzelf wanneer je een volgende maat moet aanschaffen (als de bodem van de stapel in zicht komt). Breedte weet je vantevoren nog helemaal niet, want je weet niet of je een dunne of dikke baby krijgt. Ook uitkijken met teveel vooruit kopen, want hier gingen we bijvoorbeeld van moddervette baby naar superslank kind en dan moet je dus ook schakelen van merk en model. Sommige merken kon ons zoontje als baby echt niet aan, want die zaten hem veel te strak. Nu zit zelfs de smalste slimfit broek hem vaak nog te ruim, dus....