Die hebben wij ook! Die heeft de verkoopster ons juist aangeraden, toen ik specifiek ernaar vroeg, omdat dekbedjes niet mochten! En de verpakking hebben we niet meer, geloof ik Maar da's toch gewoon een duodeken? Het is trouwens echt heel raar materiaal. Al zou je em over het gezichtje van je baby drukken, dan kan het er toch nog doorheen ademen Nou ja... ik ga het niet proberen, maar ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat het héél luchtig is. Zelfs beter dan een gewoon (fleece) dekentje. Zou dus echt niet weten waarom deze niet zou mogen...
Ja die deken mag wel. Die Vellux deken is juist een hele goede. Maar volgens de 'kraamhulp-intake-vrouw' mocht dat dus niet in een dekbedovertrekhoes. Ik heb het hier zelfs op de papieren van Kraamzorg Het Groene Kruis staan "Kraamzorg Het Groene Kruis adviseert je om de eerste twee jaar geen dekbed of deken in dekbedhoes te gebruiken".
Dekbedhoes met dekentje Als een enkele deken in een dekbedhoes wordt gestopt is er altijd sprake van 2 lakens, maar uit metingen blijkt de isolatiewaarde niet noemenswaardig te worden verhoogd. Wanneer een deken wordt dubbelgevouwen om in de hoes te kunnen schuiven, is er wel sprake van een belangrijke toename van isolatie en daardoor van verhoogde kans op warmtestress of oververhitting. Als een hoes met een enkele deken rondom goed kan worden ingestopt en het bedje wordt laag opgemaakt, dan is er weinig verschil met een laken en een dekentje. Als de hoes te klein van afmeting is om te kunnen instoppen, is er sprake van beddengoed dat los in bed ligt. Dat is risicoverhogend, omdat de baby zich eronder kan wurmen. bron stichting wiegedood het is dus echt kolder dat het niet zou mogen en daarbij wie verbied jou iets jij maakt het uit de kraamhulp in indienst van jou wil ze er niet mee werken dan vraag je om een ander
Tuurlijk beslissen wij dit zelf en als het niet uitmaakt dan gaan we dat ook zeker zo doen want het lijkt me gewoon veel praktischer.
Klopt, officieel mag je dat ook niet meer doen. In de kinderopvang zijn alle dekbedovertrekjes verbannen. Alleen onder het dekentje is daar het motto. Maar het is niet een kwestie van iets wat wel of niet mag. Je moet helemaal zelf weten waar je je kindje onder laat slapen. Het wordt alleen sterk afgeraden omdat de kans op wiegedood dan groter is. Nou, dat wil niemand dacht ik zo. Dus hier ook dekentjes...
Als ik zelf eens logisch nadenk, zie ik eigenlijk niet waarom een dekentje in een overtrek gevaarlijker zou zijn dan een dekentje met een los lakentje. Zolang niemand mij dit uit kan leggen, geloof ik er ook geen bal van. Zoals blusvrouw al aanhaalde, Stichting wiegedood geeft ook aan dat het niets uitmaakt, tenzij je het dekentje dubbel doet. Maar dat kan net zo goed met een los dekentje.
Dat dekbedovertrekjes niet mogen is nieuw voor mij. Kan iemand me uitleggen waarom dat is? En wat is daar anders aan dan een laken? Wij willen perse dekbedovertrekjes gaan gebruiken om de dekens heen ivm hondenharen. Al die katoenen dekens lijken net fleecedekens en daar blijft elk haartje in hangen en dat vind ik niet fris. Dus dan kan je niet anders dan een dekenhoes/dekbedovertrekje.
nou ja tis mij ook nog niet helemaal duidelijk, ik vraag gewoon bij de intake van de kraamzorg wel wat zij het beste vinden.. heb dezelfde kraamzorg als een vriendin van me en zij gebruikt toch echt een dekbed + overtrekset... en die hebben ze bij haar niet afgeraden... we will see..
Dekbedovertrek mag denk ik niet, omdat je dan eigenlijk twee lakentjes gebruikt. Hier werd het dekentje van de kinderwagen die in een overtrekje zat er meteen uitgetrokken toen ik net thuiskwam uit het ziekenhuis. Nou, ik was eerder perplex hoe die vrouw dat deed dan dat ik vond dat ze gelijk had. Het was sowieso een raar mens, maar da's wat anders. Het overtrekje vond ik toch echt frisser, omdat het een wollen dekentje is gemaakt van een oude wollen deken. Nu is hij tenminste goed afgewerkt en blijft hij 'schoon'. Hier hebben we dekentjes en lakentjes. Overtrekjes liggen hier voor het dekbedje als mijn neefje komt logeren.
Pff wat een gedoe allemaal dan zeg! Ik heb het gisteren aan een kraamverzorgster gevraagd hier op het forum. Ze hebben liever een lakentje, maar zelf gaat ze voor haar kindje ook een dekbedovertrekje gebruiken.
Volgens mij gaat het erom dat men onderzocht heeft dat een dekbedje te warm is, waarbij je kans hebt op verstikkingsgevaar. Dit komt omdat een dekbedje vaak dik(ker) is en je deze dus niet rondom in kunt stoppen zoals bij zgn. 'kort opmaken' van het bedje. Gebruik je echter een gewone deken (=dunner) in een dekbedovertrek die groot genoeg is om rondom in te kunnen stoppen, dan kun je het bedje net als bij gebruik van een laken en dekentje en dekentje 'kort opmaken'. Op deze manier laat je je kindje veilig slapen (verkleint de kans op wiegedood) en kun je het toch praktisch en fris houden (ivm met hondeharen of oude dekens). Iedereen blij toch! Maar idd als je een dekbedje wilt gebruiken dat je niet in kunt stoppen en dat evt te warm is, dan is dat je eigen keuze. Iedereen kan zelf inschatten wat het risico is en moet doen wat hij of zij zelf wil.
Toen ik in verwachting was heb ik ook een dekbedje bij de hema gekocht. Maar las later op de verpakking dat het vanaf 2 jaar was, dus heb het weer geruild. En gebruikte gewoon een dekentje met lakentje. Maar sinds hij 4 maanden was schopte hij de deken altijd weg, dus gebruik nu alleen een slaapzak .