Een vraagje: Wij zijn met ons zoontje na verwijzing in het WKZ geweest. Ik vond twee apgarscores, namelijk 6-8 en een 9-9-10 in de brieven die vanuit ons ziekenhuis waren gestuurd naar huisarts ed. De vraag dus vanuit het WKZ was: welke score is het nu? Tja, ik weet t ook niet. En het ziekenhuis ging erachter aan. Nu belden ze net: het is 6-8. Maar een apgar bestaat toch vaak uit 3 getallen, dat zou dan zijn de 9-10-10. Maar wat is nu het verschil? Beide getallenreeksen zijn in verschillende brieven genoemd. Weet iemand hier iets meer over, over de apgar score en weet iemand of er ook verschillende soorten metingen zijn oid? Ik weet wel dat de 6-8 1 en 5 minuten na de geboorte is geweest en de 9-10-10 staat voor 1-5-10 minuten. Maar ik snap het verschil in de waardes niet? Wie kan me helpen?
apgar wordt inderdaad na 1-5-10 minuten gemeten. bij ons zoontje hebben we ook alleen de eerste twee. Hij is te vroeg geboren dus hij is heel snel aan de beademing gelegd. Het zou niet zo mogen zijn dat je en een 6-8 en een 9-9-10 hebt. misschien kun je het dossier opvragen en dan zelf kijken wat als eerste geregistreerd staat.
bij mijn eerste was het 9-10-10 in het ziekenhuis, en bij mijn tweede was het 10-10 , thuis, maar omdat ze het zo goed deed misschien maar 2 keer?! geen idee! maar normaal gesproken is het inderdaad 3 cijfers.
Ik begrijp t. Alleen bij de meesten zie je wel drie cijfers, zoals 9 10 10 of 9 9 10. Alleen komt bij ons de 9 9 10 totaal niet overeen met de 6 8.......... De uitslag is volgens het WKZ erg belangrijk, ivm loopproblemen van onze zoon. Rare is dat ze dus in sommige brieven 6-8 hebben gezet in andere correspondentie 9-10-10.
Dokter heeft gebeld, heel fijn. Het was 6-8. (de derde waarde is de arts ass vergeten op te schrijven.....) De gyn stond er ook bij en gaf 9-9-10, maar zij zegt, ik was de kindearts en bekijk hem wat kritischer en zei 6-8. Als je de tweede score na vijf minuten een minimale 7 heeft, was het prima. Dus de score was gelukkig helemaal goed. Zij achtte de kans heel klein dat onze zoon een blijvende beperking ten gevolge van de bevalling kon hebben. Dus heel fijn nieuws! Nu maar wachten op de MRI over twee maanden.....
Mijn eerste kreeg er maar 1 volgensmij, apgar 10 meteen. En mijn tweede twee. Die begon met 9 en toen 10. Misschien stoppen ze gewoon standaart bij 10?