Hallo allemaal, En ook hier weer een vraag over zindelijk worden . Mijn zoontje is 1.5 week poepzindelijk. Hij plast ook al een tijd op ons initiatief op de wc/potje en sinds zaterdag hebben we gewoon zijn luier uitgelaten. Zaterdag 3 ongelukjes gehad, en gisteren en vandaag 0, een aantal keer op mijn aandringen gaan plassen maar ook regelmatig uit zichzelf. Dan is hij bijvoorbeeld aan het spelen en stapt hij op om te plassen. Nu is het morgen een kinderdagverblijf dag en heeft hij aangegeven dat hij geen luier aan wil morgen. Moet ik het nu wel of niet doen? Hij is net 3. Alvast bedankt, Haags Zonnetje
Ja hoor, zou het gewoon doen! Op de psz hadden ze volgens mij de regel, 1x een ongelukje mag, na het 2e ongelukje krijgen ze weer een luier om.
Ik zou het wel doen. En dan afspreken dat 1 ongelukje mag, maar bij de 2e de luier weer aangaat? Of een luierbroekje, dat ging bij mijn jochie ook goed, voor zijn idee was het gewoon een onderbroek..
Ik zou het niet doen gaat hartstikke goed zo toch en wat snel. Gaat toch niet in een keer helemaal goed. Ik heb de afspraak als mijn zoon een ongelukje gehad heeft hierna onderbroek aan met pamper en eroverheen Dan voelt hij het toch als hij nat is.
Wat goed van je zoontje! Zeker als ie het zelf aangeeft, gewoon doen hoor. Op het kinderdagverblijf gaan ze daar meestal heel goed mee om. Succes!
dank jullie wel voor de snelle reacties. Een luierbroekje gaat niet werken want dat is voor hem gewoon een luier. Maar we hebben besloten om het toch maar niet te doen. Hij is niet helemaal lekker, heeft wat verhoging. Het is zowiezo de vraag of hij morgen uberhaupt naar de kinderdagverblijf kan maar we geven hem nog een paar dagen om thuis te wennen. Wellicht volgende week als hij helemaal de oude is en weer drie dagen (ik ben maandag altijd vrij) droog is gebleven.
Mja bij ons waren ze op het kinderdagverblijf juist tijd heel fanatiek in oefenen met zindelijkheid. Elk uur moesten alle kindjes waar het nodig was naar toilet... Geen enkel probleem. Ze waren net zo gek op vieze luiers als wij alleen hebben ze wel meer kinderen Zag er ook schattig uit... Steeds zo'n sliertje kinderen naar het toilet. Juf mee... Want de helft was nog niet zo goed in het doen van de knoop enzo. Daarna met z'n allen handen wassen en gauw weer verder spelen Wij voelden ons aanvankelijk bezwaard... Maar kinderdagverblijf vond het absoluut geen probleem. (en had zeker geen regel met betrekkingtot hoeveel ongelukjes.. Want je kan best eens een dag hebben dat het minder gaat. )
Oh, wauw, ieder uur! Bij ons hebben ze geloof ik 1 plaspauze (en natuurlijk tussendoor als iemand moet of volle luier). Nu is ze natuurlijk maar 3 uurtjes op de psz, dus zoveel ongelukjes kun je dan ook niet hebben op een ochtend
wij op het kinderdagverblijf sturen de zinderlijkwordende kinderen heeeel vaak om te plassen En zeggen zolang je maar genoeg reserve kleren meeneemt wisselen we het om als er ongelukjes gebeuren. Dus al zou je 10 setjes met sokken ondergoed en boven kleren meenemen zo vaak wisselen we ook. Of we moeten merken dat het kind niet meer wilt dan doen we een luier om, Wij zijn dus ook mega fanatiek om de kinderen zinderlijk te krijgen, Zijn nu op de groep met 5 kids tegelijk bezig.
Heb hem net naar de opvang gebracht, met luier. Toen hij binnen kwam wilde hij dus perse de luier uit, maar hier hebben ze het beleid dat ze eerst twee weken thuis goed moeten plassen en geen luier meer om hebben thuis. Luier mocht dus niet uit en mijn zoontje was ook erg verdrietig en moest ontzettend huilen. Hij was zelfs vanochtend droog na zijn slaapje en na zijn middagslaapje gisterenmiddag en nu moet hij een luier om!! Ik moet zeggen dat deze leidster niet echt 'leuk' is en ik het met een andere leidster ga aankaarten. Hij gaat deze week alleen nog donderdag na de creche vandaag. OK, dan wil ik nog best wel een luier om doen, maar als hij morgen thuis én van vrijdag t/m maandag thuis zonder luier loopt én zelf aangeeft dat hij moet plassen, dan wil ik volgende week dinsdag gewoon zonder luier, niks twee weken!
hmm haags zonnetje.. dat vind ik stiekem wel heel sneu voor je ventje hij was zo heerlijk stoer zonder zn luier.. en nou moet hij verplicht een luier aan terwijl het eigenlijk niet echt nodig is.
ik vond het ook erg sneu voor hem maar wilde er niet een te groot drama van maken en in discussie gaan met de leidster omdat hij al van streek was en mijn ervaring is hoe langer ik daar blijf, hoe erger dat wordt. Ik zal het aankaarten wanneer we hem ophalen.
@haags zonnetje: tja zou ik inderdaad ook niet doen... (het was ook geen commentaar naar jou) maar dan zijn ze ZO stoer zonder die luier.. dan is het bijna straf om te zeggen "nee hoor... je mag vandaag niet zonder luier"
Voor de duidelijkheid naar je kind toe, zou ik ook zeggen: uit die luier! Ik weet nog hoe het met onze oudste ging in het begin. Die vroeg dan om de haverklap: Heb ik een luier om? En soms begon hij dan gelijk te plassen, ongeacht wat het antwoord was. Dus als het al zo goed gaat als je beschrijft, zou ik hem liever helemaal geen luier meer om doen (behalve naar bed, en misschien ook als je lang met de auto gaat). Jammer dat het kinderdagverblijf zo star is. Hier kijken ze gelukkig meer per kind hoe het gaat. Zorg gewoon voor voldoende verschoningen. Zoonlief had het overigens meestal helemaal gehad na één of soms twee ongelukjes, die wilde daarna dan wel heel graag een luier om. En toch is het nog best rap gegaan; met 3,5 jaar was hij dag én nacht zindelijk. De grootste stap bij hem was het gaan poepen op de wc, de rest ging eigenlijk vrij makkelijk. Succes!
@bri: same here.. poepen was lastig.. maar ze was wel in 1x zowel dag als nacht zindelijk dat was een enorm drama geworden als ze dan ngo 2 weken een luier had meoten dragen
Het is volgens mij echt afhankelijk van de leidsters op t kinderdagverblijf. Bij ons zeggen ze, als ze zelf geen luier aan willen hoeft het niet. Ik vroeg of ze thuis niet eerst een tijdje zindelijk moest zijn voor ze er daar mee wilde beginnen, maar nee hoor, gewoon kijken naar wat het kind wil. En idd wel genoeg verschoning meegeven. Als t kindje toch een luier aan wil krijgen ze dat gewoon. Zelf heb ik afgesproken dat als ze thuis eerst op de wc wil plassen ze de luier uit mag houden, als ze dat niet doet ze echt een luier aan krijgt, hoe erg ze het ook niet wil. (ze heeft een tijdje niet naar de wc willen gaan omdat ze op de wc had gepoept en er erg van geschrokken was, nu gaat t weer wat beter en heeft ze thuis geen luier aan)
Wat een bizar beleid van het kinderdagverblijf. Ik heb jaren in de opvang gewerkt, maar wij waren heel makkelijk. Zéker als een kind zelf graag wil. Ik zou bij de locatieleidster eens het pedagogisch beleid opvragen. (misschien zelfs op de website te vinden) 10 tegen 1 dat hier iets héél anders instaat over zindelijk worden en dat je gewoon te maken hebt met een leidster die er geen zin in heeft. Hoe kun je nou een kind zindelijk krijgen dat 3 of 4 dagen per week naar een kinderdagverblijf gaat als ze daar niet meewerken? Het is toch de bedoeling dat het een aanvulling is op thuis en geen tegenwerking. Het is toch geen vrijwilligerswerk en je betaald er genoeg voor. Sneu voor je ventje.
Mijn kinderen, dames met 2 jaar en zoon met bijna 2,5 jaar kregen op de opvang echt geen luier meer om. Hoe moet zo'n kind dat dan snappen? Ene keer wel in je broek en andere keer niet??? Nee, hoor, ook met het middagslaapje zo snel mogelijk uit!
meiden, bedankt voor jullie support, het is dus erg raar dat hij de luier niet uit mocht. Morgen moet hij nog een dagje naar de creche (vandaag vrij) en dan pas dinsdag weer en we brengen hem die dinsdag gewoon zonder luier naar de creche (tenminste als het de komende dagen thuis zo goed blijft gaan). Vanochtend ook weer een droge luier. Hij voelt zich ook zo stoer, normaal komt hij altijd bij ons in bed knuffelen als hij wakker wordt, maar nu gaat hij eerst naar de badkamer, gaat plassen (vanochtend zelfs poepen) en roept mij dan voor het afvegen, en komt dan pas bij ons in bed liggen. Ben benieuwd hoe het vandaag thuis gaat, maar verwacht erg goed.