Hallo dames, ik heb een matrasje van 58 x 117 (60 x 120) cm. Nu ben ik op sites aan het rondkijken en ik snap er niets meer van. Vaak staan er geen maten bij en ze spreken over wiegjes en ledikantjes. wat is nu het verschil tussen wieg en ledikant? Ik heb gewoon een rechthoekig bedje, dat is een ledikantje neem ik aan. En dan... voor een pasgeborene heb ik toch onderlakens (liever hoeslakens), bovenlakens en dekens nodig? Ik heb heb nu verder niet over de moltons enz voor erbij. Welke maten heb ik nu nodig voor de lakens? Ik neem aan dat de hoeslakens/onderlakens de maat van het matras hebben? maar de bovenlakens en dekens dan? En welk materiaal? Fleece lijkt mij helemaal niet goed, veel te zweterig. Wat is Jersey, is dat natuurlijk spul zoals katoen? Sorry voor de vragen, maar ik ben echt niet thuis in dit spul.
Het verschil tussen ledikant en wieg is het formaat. 60x120 is ledikant. Dus dekens, lakens, hoeslakens e.d. moet je formaat ledikant nemen. Jersey is een 'brei methode'. Meestal overigens wel katoen. Materiaal staat vaak wel vermeld op de3 verpakking
Dank alvast voor de reacties. Had ik toch een verkeerd beeld bij het wiegje... ik dacht dat dat wellicht rond was of zo.... ik vind die benamingen zo belachelijk, zet gewoon de maten neer zou ik zeggen. @ aappie20 Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik koop geen aerosleeper. Het is niet wetenschappelijk onderbouwd dat het zo bijzonder is, dus ik vind het geldklopperij. Ik geloof er niet in.
PS: waar zijn deze spullen voor een schappelijke prijs te koop? Het is echt duur. Ikea heeft geloof ik niet echt het goede spul.
Ik ben ook niet zo van de Ikea spul, heb lakentjes bij de hema en de dekentjes bij de babydump (met de aerosleeper)
Ik heb veel lakentjes/hoeslakens bij de babyplanet /v&d vandaan... gewoon wit dan kan ik ze zelf nog opleuken.. dekens heb ik vaak in de aanbieding gekocht, want die zijn idd erg duur. Je kan als kraamcadeau ook leuke lakendjes etc vragen
Molton, hoeslaken, hydrofiel luier onder hoofdje voor spugen, laken, katoen of wollen deken. Je hebt katoenen hoeslakens, jersey wat een beetje rekbaar is en badstof waar vaak geen 100% katoen in zit, Jersey vind ik zelf fijn en dan die van jolein of de ikea, lakentjes heeft mn moeder zelf gemaakt voor in de wieg, en we hebben meer als 1 deken; in de wieg, in de wagenbak een dun dekentje voor op schoot etc.
Hmmm... kom ik er weer niet uit. mijn ledikant is dus 60 x 120. Lakens en dekens gaan in de maten 100 x 150 en 120 x 150 voor de ledikantjes. Ik zie nu dat ik 1 x de maat 100 x 150 heb... die 100 is breed. Is dat niet te klein voor mijn matras? Ik heb maar 20 cm over aan elke kant? Toch was dat bij de v&d de grote maat voor de ledikant, kon ook nog kleiner kiezen.
Mijn ledikantlakens zijn ook allemaal 100x150, ik heb eerlijk gezegd nog niet eerder lakens van 120 breed gezien. 20 cm "over" moet toch wel genoeg zijn?
ik zie nu bij bol.com lakens en dekens van 120 breed, vandaar kom ik weer in twijfel. Met 100 cm kun je niet echt instoppen onder het matras in, maar is dat wel nodig? Aan de zijkanten is dan voldoende?