Hallo allemaal, Ik wil heel graag een dekentje voor ons babybedje en voor de maxicosi gaan breien. Maar gezien ik en mijn man veel allergieën hebben wil ik voor zichtig zijn waar ik mee ga breien. Iniedergeval geen wol. Nu was ik bij de zeeman en daar hadden 2soorten garen. Heb even foto's gemaakt voor de duidelijkheid. Welke kan ik het beste gebruiken de garen van de melerde Of de garen van de oranje Ik hoop dat iemand hier me kan helpen! Veel liefs ilona Ps sorry dat ze scheef staan
Het is allebei 100% acryl dus je kan het zonder problemen gebruiken en in de machine wassen. Gebruik diegene die je mooi vindt, van de supersoft (de oranje) zijn er heeeeeeeeeeel veel kleurtjes te vinden maar dan moet je meerdere winkels langs. Acryl heeft als nadeel dat het niet ademend is, een babydeken is het liefst van wol of katoen omdat dat wel ademend is. Bedenk dat er maar erg weinig mensen echt allergisch zijn voor wol, meestal is het gewoon het prikken wat mensen niet fijn vinden. Kijk ook eens naar superwash merinowol, dat is superzacht en mag ook in de wasmachine. Verder kan je met katoen garen of bamboe garen breien, dan heb je zeker geen last van allergie. Bamboe Hier vind je heel veel katoen En dit is een lekker dikke merino Bingo Let tenslotte ook op de dikte van je garen, als je op naalden 3-3,5 een deken moet breien ben je erg lang bezig, ik zou minstens voor maat 4 of 5 gaan en daar garen bij zoeken.
Wouw saartje wat veel informatie! Wat super fijne! Ik ben zelf wel echt heel allegies voor wol, dus durf het met onze aankomende uk niet aan. (beter save then sorry zeg maar) Ik ga het breien op breiringen. Ik ga een kijken of ik lekker zacht katoen dan kan vinden. Heel erg bedankt voor alle informatie zo ver al! Liefs
Ik zou dan inderdaad voor katoen gaan, kijk dan wel even bij een goede winkel, vooral het standaard haakkatoen vind ikzelf best hard en helemaal niet fijn breien. Kijk ook eens op ravelry.com, er gaat een wereld voor je open!!!
Hou je er rekening mee dat je op breiringen garen gebruikt waarop aangegeven staat dat het voor pennen van dikte 6 of hoger is. Dikte 9 heb ik geprobeerd maar dan krijg je een hele stijve lap. Vind je iets wat dunner is b.v pen 4 brei dan met dubbele draad (2 bollen tegelijk)
Hai pluk dat weet ik, ik brei al jaren op verschillende soorten ringen en dergelijke dus dat komt goed. En saartje bedankt ga eens rond neuzen Haak katoen leek me al niet echt een optie inderdaad
Scheepjeswol softfun! Acryl mix met katoen. Voelt super lekker aan! Ik vind de soft van zeeman uiteindelijk veel pluizen en niet mooi blijven!
maakt niet uit of je acryl gebruik hoor voor het ademen. Het gaat niet alleen om de aard van de vezel, maar ook om de manier waarop je het verwerkt. Gewoon losjes breien levert geen problemen op, daar kun je gewoon doorheen ademen. Los daarvan is een belangrijker factor bij de slaapveiligheid de warmtestuwing, en dat heeft met ademen niet eens zo veel te maken. Jammer genoeg zijn er veel misverstanden over het gebruik van stoffen voor baby's in bedjes, en hebben veel mensen eigenlijk de ballen verstand van textiel en de verwerking ervan. Je zou, als je het leuk vindt, eens gewoon zelf het TNO onderzoek moeten lezen over slapen en veiligheid. Daar wordt het allemaal prima uitgelegd. Ik heb daardoor altijd voor de kindjes wel met acryl gehaakt. Niet de soft (vanwege het pluizen) maar de royal en de saskia van wibra. Die worden in de wasmachine lekker zacht en soepel en fungeren prima als dekentjes met een lakentje eronder. Dat liever dan katoen, omdat je met katoen vaak a) meer gewicht hebt, wat op de baby drukt en het moeilijker maakt om vrij te komen mocht de deken onverhoopt op hem terecht komt en b) katoen vaak resulteert in een vastere steek, die onder invloed van vocht nog een tikkie strakker kan worden.
Bij de Hema hebben ze ook verschillende soorten. Ook mixed cotton. Hoe het bevalt moet ik nog even uit testen
Lousaa wat fijn! Ik was zowiezo vanplan om losse steken te gaan gebruiken. Gaan een Googleen op dag van de tno. Ik ben ook zo iemand die er weinig tot geen verstand van heeft daarom vroeg ik het hier Bedankt voor je uitgebreide informatie