Goedemorgen allemaal. Bij de geboorte van mijn dochter heb ik helemaal niet gekolfd, maar nu wil ik het wel gaan proberen. Het lijkt me voor mijn dochter leuk om af en toe een flesje te kunnen geven en het geeft toch wat meer vrijheid, vermoed ik. Ook wil ik proberen te gaan kolven als ik weer aan het werk ga. Anyway, ik wil nu dus een kolf gaan aanschaffen, maar twijfel tussen een handkolf of een elektrische. Wie heeft ervaring en kan mij helpen bij het maken van de juiste keuze?
Als je op werk gaat kolven zou ik zeker voor een elektrische gaan. Het lijkt me erg zwaar om 2-3 keer per dag volledige voedingen handmatig af te kolven. Ik heb zelf een dubbelzijdige elektrische aangeschaft (Medela Freestyle) en was hier erg tevreden mee. Achteraf gezien had ik ook wel een minder sjieke kolf kunnen kopen omdat ik na een maand gestopt ben met kolven op werk/ bv maar ook tijdens mijn verlof was het fijn om af en toe weg te kunnen. Komt vast weer van pas bij de 2e en anders brengen ze nog veel op op mp.
Geen handkolf vind ik echt iets voor incidenteel gebruik. Er zijn echter vrouwen die er wel de voorkeur aan geven. Als je ook op je werk gaat kolven zou ik echt voor een dubbelzijdige elektrische kolf kiezen. Hiermee had ik meer opbrengst en was sneller klaar. De meesten werken ook op batterijen, dus niet nodig om overal beschikking over stroom te hebben.
Hier ook een handkolf gebruikt, ook voor op het werk. Ik vond de handmatige avent juist fijner dan de elektrische.
Sorry dat ik inval; bestaan de kolven in verschillende maten? bedoel ik heb nu cup 70g. maakt dat iets uit met welke kolf je aanschaft. Daarnaast heb ik gehoord dat je nooit een 2e hands kolf mag kopen ivm met de bacteriën (iemand anders haar moedermelk) die in t systeem terecht komen en dus in jouw baby terecht kan komen.
Hier een dubbele elektrische kolf aangeschaft en zou dat iedereen aanraden! Zo klaar, geen gedoe en een stuk relaxter... Zeker als je vaker kolft wel aan te raden.
Ik heb beide gehad en ik geef de voorkeur aan de medela freestyle. Dit is een dubbele elektrische kolf. Maar als je zegt dat je incidenteel gaat kolven is dit misschien wat veel. De freestyle is erg goed als je werkt en drie voedingen moet kolven. Ik werk 32 uur en heb een jaar bv kunnen geven hiermee. M'n productie liep niet terug. Incidenteel kolven is de medela swing een hele fijne voor. Ook stuk goedkoper in de aanschaf en makkelijk in gebruik.
Ik heb het niet helemaal goed gelezen. Als je ook op het werk gaat kolven dan zou ik zeker voor de freestyle gaan!
Als je op je werk wilt kolven, is naar mijn mening een handkolf niet praktisch. Ik heb zelf de uno van philips avent, werkt voor mij prima, maar ik heb (nog) geen werk waar ik hoef te gaan kolven. In mijn geval heb ik voor een elektrische gekozen omdat ik daarvan 75 euro vergoed kreeg en van een handkolf niet. Hierdoor was ik voordeliger uit met een elektrische. En dan heb ik hem ook nog besteld met rentepunten waardoor die 90 euro was, en dus 75 euro vergoed, dus zelf maar 15 euro hoefde te betalen. Ik zou wel wachten met een kolf kopen tot na de geboorte, mocht het om een of andere reden niet lukken met de borstvoeding, zit je met een dure kolf. De eerste dagen kan je altijd een kolf huren mocht je er een nodig hebben en er is snel genoeg een kolf besteld.
Bedankt voor het meedenken. Een handkolf valt dan denk ik toch af. Ik heb ook al gevonden dan sommige kolven wel en sommige niet tweedehands gebruikt kunnen worden. Je hoeft dan eigenlijk alleen nieuwe slangetjes te kopen. Het hangt er vanaf of de motor in contact komt met de melk. @Fristi: kreeg je dat vergoed door je zorgverzekering?
Dat is niet helemaal waar, als je een kolf met een 'gesloten motor' hebt kan de melk niet bij de motor komen. De kolf is dan tweedehands nog prima te gebruiken. De rest (kolfschelpen, slangetjes etc) kun je steriliseren, of opnieuw kopen. Anyhow, een electrische kolf is wel heel makkelijk als je ook op je werk wilt gaan kolven, een handkolf lijkt me dan toch best pittig.
Ik heb de afgelopen maanden gebruik gemaakt van een youha kolf. Enkelzijdig (vind ik makkelijker, heb je 1 hand vrij om bijv even op je telefoon je mail bij te lezen ofzo). Goedkoop en doet het prima! Te koop bij borstvoedingscentrum schermer en bij het moedermelk netwerk. Ik had hem maar kort nodig (2 mnd). Weet niet of hij duurzaam genoeg is bij lang gebruik maar er zit ook garantie op..., Vond een nieuwe kolf toch frisser en wilde er geen vermogen aan uitgeven voor deze korte tijd!
Ik ben begonnen met een enkele elektrische, toen heb ik er een handkolf bijgehaald omdat dat soms toch ook wel makkelijk leek. Toen ik eenmaal weer ging werken heb ik vrij snel een dubbele elektrische aangeschaft omdat het me allemaal echt te lang duurde met de enkele. 's Ochtends net even langer slapen was me die investering absoluut waard! Op mijn werk vond ik het ook veel fijner om sneller klaar te zijn. Ik heb trouwens alles van Avent natural, dus ik heb nu wel het voordeel dat alles op elkaar past en ik twee keer kan kolven zonder tussendoor af te wassen. Al met al zou ik voor op je werk echt een dubbele kolf aanraden. Kolven is al niet echt een feestje en het scheelt je gewoon de helft van de tijd. Daarnaast was mijn productie ook beter met de dubbele kolf. Oh ja, ik kon trouwens ook prima iets doen op mijn telefoon of iPad tijdens het kolven, daar word je vanzelf handig in! Voor bijvoorbeeld een avondje uit vond ik juist de handkolf heel handig: met het kleinste flesje erop nam kom hij prima in een handtas, ik heb zelfs in een hippe kroeg wel eens heel snel even op het toilet gekolfd en de melk meteen daarna weg laten lopen.