Wanneer kan de baby in een fietszitje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door zogelukkig, 14 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zag van de week iemand met een baby van 1 maand in de buikdrager op de fiets en die had geen ander vervoer. Ze zei: over een maand mag ie in het fietszitje, kan dat? Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt mij erg vroeg? Ik wil ook met de kleine gaan fietsen straks, maar kan dat al zo jong?

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Bedoelde ze misschien de maxi cosi achterop de fiets? Dat mag vanaf 2 maanden ongeveer dacht ik.

3. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik heb dat ook een keer gezien een vrouw met een kindje in de buikdrager en dan op de fiets: Doodeng. :confused: Wat als ze valt :( wil er niet eens aan denken.

Volgens mij mag je kindje pas in het fietsstoeltje als hij/zij goed kan zitten. (In ons geval met een maand of 7dus)

Er zijn wel beugels die je op je fiets kan maken waar je de Maxicosi op kan doen, maar ook dat lijkt mij (dood)eng, maar nog wel beter dan in de buikdrager!

4. zogelukkig

Het zag er ook doodeng uit! Ik heb nu zo'n dikke buik dat als ik op het zadel wil gaan zitten met m'n buik tegen het stuur kom. Gisteren voor het laatst gefietst!

MC achterop lijkt mij ook eng!

5. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    In de gebruiksaanwijzing van de buikdrager staat volgens mij expliciet dat dat dus nooit mag: kind in buikdrager op de fiets....
    En denk idd dat ze de maxicosi op de fiets bedoeld, anders kan ik mij het niet voorstellen met 2 maanden..

6. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Maxicosi achterop is niet eng hoor. Het is ff wennen met fietsen, maar verder niet.
    Lijkt me trouwens dat ze het echt daarover had, want met 2 maanden in een fietszitje?
    Kan me daar niks bij voorstellen....

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik ben ook zo 1 die (met al mijn kids) met de buikdrager heeft gefietst. Niks engs aan (niet enger dan een MC of jong kind in zitje) vind ik en ook nooit wat gebeurd.
    Ik heb nu een bakfiets dus nu KAN ik ook niet eens vallen :p

8. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

10 feb 2009
    1.962
    0
    0
    tja, ik vind fietsen met een buikdrager echt niet enger dan fietsen met een kinderzitje/maxicosi..
    Vind het beide gevaarlijk.. Net als zo'n wagentje wat je achter de fiets hangt.. dat lijkt me nog wel het aller gevaarlijkst... Wat nou als er een auto tegen het bakje aan vliegt omdat je een lengte inschattingsfoutje hebt gemaakt..

Nee mij niet gezien hoor!

Als je dan toch gaat fietsen zou naar mijn mening een bakfiets het veiligste zijn, maar ik ben zowiezo geen voorstander van fietsen met een kleine.. Je bent gewoon zo kwetsbaar op de fiets!

9. Linnepinn

Linnepinn Bekend lid

11 okt 2007
    552
    4
    18
    Volgens mij mag je helemaal niet fietsen met een baby in de buikdrager, hij/zij krijgt dan alle schokken van het fietsen in zijn nekje, wat letsel op zou kunnen leveren.

10. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ben ik niet met je eens, ook met een bakfiets kun je vallen

11. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Moet ik wel heeeeeeeeeeeel erg mijn best voor doen, met heel veel kilometers door een bocht scheuren bijv. Gaat mij niet lukken denk ik hahaha.

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ehmm hoeveel meer schok je op een fiets dan dat je met haast ergens heen loopt of een mindere kwaliteit kinderwagen gebruikt.

Persoonlijk vind ik de baby'tjes in een opklapbuggy wat ik regelmatig zie onverantwoorder. Amper schokdemping met die wieltjes en vaak ka de rugleuning niet helemaal plat.

Zoals hierboven gezegd, je bent als fietser sowieso kwetsbaar.

13. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Maar in een kinderwagen liggen ze als het schokt en in een buikdrager zitten ze rechtop, dat komt toch meer op de ruggetjes aan.

Ik vind het ook gevaarlijk, je zal maar plotseling moeten remmen, dan heb je je kindje tegen het stuur.

Nee, niet mijn ding.

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Niet als je een bakfiets hebt met 2 wielen aan de zijkanten (en niet een wiel voor en achter, want die kunnen inderdaad omvallen als je erg onhandig doet).

15. zogelukkig

Ik herinner me de Kassa-test van niet zo lang geleden: bakfietsen kunnen zeker omkukelen, ik dacht juist die 3-wielers!

Dus kind mag met 6 maanden in een fietszitje? Ligt ook een beetje aan grootte en gewicht denk ik? Maar 2 maanden is dus te jong begrijp ik.

16. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

13 mrt 2006
    1.912
    0
    0
    Noord Holland
    Kind mag in fietszitje voorop als het goed zelfstandig kan zitten.
    Niet te snel doen, want dan kan het nekje het nog niet allemaal aan, en heb je kans op een gebroken nek... :(

17. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ik ben een keer gevallen met de maxi achterop, ik helemaal over mijn toeren. Maar mijn zoontje sliep gewoon door, als je de boog omhoog heb staan kunnen ze niet verder vallen dan op zijn kant.

18. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Kindjes mogen pas in een fietsstoeltje als ze zelfstandig kunnen zitten(meestal wordt aangeraden vanaf 9 maand)als ze jonger zijn kan het ruggetje nog niet zo heel veel druk aan(over hobbels en drempels rijden is dan erg slecht)

19. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Teoretisch kan het, maar ik fiets nooit zo hard dat als ik plots moet remmen ik van mijn zadel af schiet.
    Teoretisch kan je je kind als het dan in een voorzitje zit ook een flinke kopstoot geven.
    Mijn buurvrouw moest eens plots remmen, had een gmg zitje voorop en het clipje zat niet goed meer vast om het stuurpen, gevolg: zitje vloog met kind en al van het stuur af, salto in de lucht, landde een meter of 2/3 verderop.

Met welke manier van vevoeren ook, er kunnen akelige dingen gebeuren, ik bn er voor mijzelf van overtuigd dat een draagzak niet meer gevaren kan opleveren dan elk ander middel, overal zitten voors en tegens aan.

20. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hey,

HIer een mama die haar kindje tot 7 maanden gewoon in de draagzak op de fiets heeft genomen hoor. Ik vond het hartstikke veilig en idd als je niet anders kan moet je wel! Ik kan toch niet altijd afhankelijk zijn van anderen qua vervoer...of overal naartoe lopen....mijn HA zit namelijk 40 min fietsen van ons af!

Toen ze met 7 maanden goed kon zitten heb ik een zitje gekocht...en daar zit ze nu nog in!

Maareuhmm tijdens de draagzak periode nooit iets gebeurd...tijdens afgelopen vriesperiode...gevallen met de fiets! resultaat...mijn meissie had haar arm gebroken en ik een heel erg blauwe rug en een stevige koppijn voor paar dagen. En dat was in het zitje...

Niets is veilig...zelfs niet lopen...maar je kunt niet altijd je kind vastbinden in bed...en hopen dat er nooit iets gebeurd... En sommige mensen moeten wel!

(geen geld voor MC drager....en buikdrager gekregen als geboortegeschenk na aanvraag van mij)

Groetjes,
    Miranda

Deel Deze Pagina