Hallo! Even een berichtje/vraagje over Siem vandaag. Hij is 9 weken en 3 dagen en loopt volgens mij al een week in sprongetje 2. Hij is niet steeds heel vervelend geweest, maar ik merkte wel wat meer onrust én nieuwe vaardigheden bij hem. (Spelen met zijn handjes en zijn speelboog, 'praten' met een knuffel: heerlijk om te zien!) Maar goed, minder goed nieuws: vandaag heeft hij de hele dag lopen jengelen en écht huilen. Hij heeft 2 á 3 keer (ik weet het echt niet meer, zo hectisch verliep alles) een half uurtje geslapen en voor de rest was het drinken, even spelen óf huilen. Hij heeft ook nog over mij heen gespuugd, maar volgens mij kwam dat vooral, omdat hij zich zoooo druk had gemaakt, dat hij het niet meer binnen hield. Zijn ontlasting was vandaag vrij lastig en ook niet zoveel als normaal. Wél heeft hij veel lopen drukken, wat hem weer frustreerde. Mijn man viel het vooral op dat hij constant dingen aan het bestuderen was en iedere keer als hij in slaap leek te vallen weer afgeleid werd door dingen om hem heen. Ik zag dat toen ook en probeerde zo min mogelijk afleiding te bieden, voor hij in bed ging. Het hielp echter niets. Nu - het is erg donker op zijn kamertje - slaapt hij al sinds 20.15 uur. Poe poe! En eigenlijk moet hij nog een fles rond 23.00 uur, maar ik ben bang dat hij óf te moe is en nauwelijks drinkt, óf daarna zo wakker is dat het weer een toer wordt hem in slaap te krijgen (of zelfs allebei). Daarnaast ben ik bang dat de nacht vaak onderbroken gaat worden. Goed, lang verhaal, maar wel fijn om op te schrijven. Heeft iemand deze ervaring ook (gehad) rondom het 2e sprongetje? Is dit de laatste stuiptrekking en komen we in rustiger vaarwater? Ik hoop het zo. Morgen gaat manlief weer werken en sta ik er weer alleen voor. Hmmmm...
Hier geen last van t 2e sprongetje, wél van de 3 maanden en vooral van de 6 maanden sprong.. Succes iig..
Ik zou het niet weten...Devin heeft volgens mij niet enorm veel moeite met het tweede sprongetje gehad..hoewel deze wel lamgzaamaan is overgegaan in het derde sprongetje waar ze dus nu wél heel veel last van heeft. Dat het poepen moezamer wordt kan ook komen omdat de samenstelling van je melk weer veranderd is en je ventje dus misschien meer uit je melk haalt en dus minder overhoudt en dus minder hoeft te poepen..dit kan zelfs uiteindelijk wel zo zijn dat ie een week niet poept (maar wel af en toe probeert) Voor het voeden van zometeen..ik zou het toch wel doen (als hij t aangeeft) gewoon om je vast te houden aan routine..er gaan nog veel sprongetjes komen en veel moeilijke avonden/ nachten waarbij je je ventje liever laat liggen om een onrustige nacht te voorkomen... Maar volgems mij geef je de meeste rust als JIJ en de rituelen die jullie hebben voorspelbaar blijven, hoe moeilijk hij het ook heeft. succes..p.s. ik ben ook geen expert
Hij heeft een relatief rustige nacht gehad. De fles van 23u wel gegeven en die ging goed op. Daarna viel hij gemakkelijk in slaap en hij heeft van 23.45 tot 4.20 geslapen. Toen speentje en 3 dr Cinababy. 5.35 weer wakker, maar met speentje weer gaan slapen, tot fles van 7.00. Daarna begon het weer. Eerst gepoept - nu juist vrij dun - en daarna zeer onrustig en huilerig. Hij wendde zich steeds van me af en keek weer driftig om zich heen. Ook zijn armpjes en beentjes waren maar aan het spartelen. Ik ben me maar gaan aankleden en toen ik hem daarna oppakte, was het wél goed. 1x nog wakkr geschrokken, maar nu slaapt hij nog steeds op mijn arm (20 min nu) Ik durf hem niet weg te leggen, omdat ik bang ben dat hij weer wakker wordt. Helaas vindt hij de komma-houding in de draagdoek niet fijn meer, en ik weet niet of hij rechtop net zo fijn slaapt. Wat zal deze dag gaan brengen...?
Hmmm, het wordt een lastige dag. Nu speelt hij even, maar er is al veel gehuild.... Ik merk gewoon dat ik wat teleurgesteld ben, omdat het de laatste tijd zoooo goed ging. En mijn eigen energie is wat laag. Hoop dat het snel voorbij is.
hoi Juud, maak je maar geen zorgen het gaat echt weer voorbij. ik heb het met sverre ook net achter de rug. nog even en je hebt je oude mannetje weer terug. het is even doorbijten maar kmot echt goed. x
Zijn Siem en Sverre ongeveer even oud? Ben vanmiddag gaan wandelen en dat ging goed, al bleef hij de hele tijd wakker. Daarna flesje en daarna weer vrij goed gespeeld. Maar als het dan mis is, dan is het GOED MIS! En echt niets wat ik dan doen kan hem troosten. Schreeuwen, trappen, met de handen zwaaien. Tis net of hij me schopt en slaat. Dat voelt erg verdrietig, kan ik je zeggen. Met veel moeite weer in bed gekregen. Erover gehangen dat ik er bijna bij in lag en na zo'n 20 minuten werd hij stil. Ik hoop dat hij nu slaapt, want ik hoor hem weer even niet. Dank je deb1. Die woorden heb je toch nodig, al geloof ik het nog bijna niet.
Die fases hebben ze regelmatig. Ze worden wel steeds makkelijker en ja ze gaan echt steeds weer over. Zeker in de eerste maanden als ze nog zo klein zijn is het moeilijk. Je bent dan zelf nog moe en onzekerder. Al doende leer je echt wat je kindje kan helpen. Succes meid het zijn zware dagen die echt overgaan. Daarna kunnen ze vaak weer wat meer en zijn ze zo leuk! Mijn meisje zit nu in de 6 maanden sprong, even heel zwaar maar ik verheug mij op alle ontwikkelingen die komen.
Ik heb ook zoiets met onze dochter. Hoe lang duurt zoiets? Juud, jij houd je aan dat schema 7, 11, 3, 7 en 11. Onze dochter eigenlijk ook. Maar ze komt steeds om half 6, de speen wil ze dan niet, ze wil dan echt alleen maar drinken. Dus dat geef ik dan maar. Heb het weleens gerekt tot 7 uur, maar daar werden we allebei niet vrolijk van. De speen valt steeds uit of ze spuugt hem uit. Vandaag weer om half 6 de fles. Ik geef maar 6 voedingen, volgens mij is ze daar nog aan toe ofzo. Ik weet het soms ook niet meer. Onze dochter is nu 6 weken 3 dagen. Is dit dan ook een sprongetje en hoe lang duurt dit? Ik kan gewoon geen ritme in haar krijgen omdat ze 's nachts/'s morgens steeds op een ander tijdstip komt en ik kan haar dan niet stil krijgen, alleen met de fles. Net in bedje gelegd en toen heeft 7 min. gehuild nu is het stil. Doen jullie hun ook weleens laten huilen? Ik vind het eigenlijk zielig, maar als ik haar meteen oppak slaapt ze helemaal niet meer. Ik zit er soms ook echt helemaal doorheen. Het is bijna half 11 en loop nog in mijn pyama rond. Kan er soms echt niet tegen. Ik probeer ook steeds wat anders wordt er zelf super onrustig van. Ik weet ook niet hoeveel voeding ik moet geven omdat ze na de fles altijd onrustig is en huilt hoeveel ik haar ook geef. Vanmorgen 140 water en 4 schepjes gegeven, helemaal leeggedronken. Daarna 150 water en 5 schepjes gegeven, 40 cc laten zitten. Normaal huilt ze na de fles (nu niet) Maar ik moet wel zelf stoppen met de fles (om te laten boeren houden we soms pauzes) anders drinkt ze alles op en komt het er weer uit. Net alsof ze zelf niet aan kan geven wanneer ze genoeg heeft. Ik weet het gewoon even niet meer hoor! Dadelijk had ze toch nog honger en geef ik haar gewoon niets meer. Maar ja, anders krijgt ze 6 flessen van 150, omdat ik het 's morgens niet uit kan stellen tot 7 uur. Dat is teveel. zucht help! (dat wil ik nu even kei en kei hard schreeuwen!)
Ben nu net even bij haar gaan kijken, ze slaapt (nog niet echt vast, maar ze slaapt). Zo zielig, ik kan er echt bij janken. Dat ze zichzelf in slaap moet huilen, maar 7 minuutjes maar toch. Is dat bij jullie ook weleens. Ik heb haar om twintig over 9 de fles gegeven en om 10 naar bed gebracht en om kwart over 10 ongeveer sliep ze. Dat is redelijk snel voor haar, normaal slaapt ze pas na een uurtje in bed gelegen te hebben. Zou ze dan nog wel honger hebben denken jullie of niet? Ik ben bang dat 150 te veel is voor haar of zo. Maar ja, ze huilt wel altijd na de fles (volgens mijn moeder had ik dit trouwens ook, was ik kwaad als ik niets meer kreeg). Nou ja jullie snappen wel wat ik bedoel hopelijk. Misschien herkent iemand het en zegt me wat ik doen moet want ik weet het echt niet meer.
Die van mij krijgt ook 150cc per fles (5 flessen per 24 uur)en huilt zichzelf ALTIJD in slaap. Is toch niet erg? Anders ga je even als je haar op bed heb gelegd even iets anders doen bijvoorbeeld iets in de tuin doen zodat je haar niet hoort. Na 15 minuten even luisteren en danzie je wel weer verder. Geef je kind de kans om op die manier in slaap te kunnen komen. Brengt jezelf en je kind veel meer rust!
Maar is dat dan normaal dat ze zich in slaapt huilt? Nu wordt ze b.v. na 2 uur wakker en ik ga kijken begint ze te lachen, dus heb ik haar even schone pamper omgedaan en weer lacht ze de hele tijd. Leg ik haar terug begint ze weer te huilen, moet ik haar dan nu laten liggen en na een 15 min. als ze dan nog huilt oppakken of wat is het beste?
Siem kan zijn voedingstijden in deze periode gelukkig goed volhouden, dat is tenmisnte nog 1 houvast voor mij. Hij krijgt 5x 180cc excl voeding, dus in totaal ca. een liter. Hij heeft nu wat meer moeite het op te krijgen, maar het lukt hem wel. Hij is 58 cm en weegt bijna 5 kg. Maar goed, over het sprongetje: vandaag begon goed, al had hij het eerder vandaag even flink op zijn heupen. Alleen op mijn borst, enigszins rechtop, vond ie oké. Draagdoek maar weer omgebonden. Toen hij wakker werd rond 10.20 uur heb ik hem een massage gegeven. Hij bleef wel wat onrustig, maar ik kon mijn gang gaan en hij ging niet huilen. Daarna had hij honger en nu, na de fles, is hij even aan het spelen. Dit duurt niet lang meer en dan treklken we de trucendoos weer open. Ik heb me er nu min of meer mee verzoend, maar het blijft zwaar natuurlijk... Oh jee, daar gaan we weer. Tot later.
Wat doe je dan om hem stil te krijgen? Ik krijg onze dochter met geen mogelijkheid stil als ze begint. Alleen door te gaan wandelen. Maar ja om nu de hele dag te wandelen. Ik word er gewoon zenuwachtig van bij elk huiltje.
Hou vol moeders, klinkt inderdaad alsof jullie kindjes met een sprongetje bezig zijn. Ik weet nog dat ik me toen vreselijk veel zorgen maakte, omdat het eind van mijn zw.verlof in zicht was en ik me ernstig afvroeg hoe we op deze manier ooit in een soort van ritme zouden komen. Daan is een heel makkelijk jongetje dat eigenlijk nooit huilt, dus ik werd (en word nog steeds) bloednerveus en kon zelf ook wel huilen als hij eens zo ontroostbaar was. Verheug je alvast op de leuke dingen die je kindje gaat leren en de gezellige dagen die na het sprongetje komen, dan is je kindje ineens heel sociaal en gezellig en ondernemend! Groetjes, Wendy
Wat is een sprongetje nu eigenlijk? En even serieus hoe lang duurt dit? Het ging nl. heel goed tot afgelopen vrijdag (het is nu dinsdag tot zo lang duurt het al). Toen steeds 5 voedingen gegeven, niet huilen, netjes slapen. En nu: huilen na de fles (heeft ze dan nog honger?), niet slapen of hazenslaapjes, eerder komen 's morgens en niet stil te krijgen zijn dus mijn hele schema klopt niet meer en ik kom dan uit op 6 flessen van in totaal 165. Wat te veel is voor haar. (ze is pas 6,5 week).
Bloem1981, kan het niet zijn dat je kindje huilt omdat ze veel spuugt en daar misschien last van heeft? Dat was bij Daan zo, en ik maar denken dat hij alweer honger had en weer nieuwe voeding geven, arme jongen... Bij Daan hielp het om hem een paar theelepeltjes water te geven wanneer hij begon te huilen. Groetjes, Wendy
Ze spuugt eigenlijk niet veel, net kwam er een beetje melk terug met een boertje, maar normaal spuugt ze eigenlijk nooit.
Oh ok, dat kan het dus niet zijn. Een sprongetje is een snelle ontwikkeling van je kindje, mentaal gezien. Ken je het boek 'Oei, ik groei!'? Daarin staan de sprongetjes beschreven die kindjes in de eerste twee jaar van hun leven doormaken. Elk sprongetje wordt aangekondigd door de drie H's: Huilerigheid, Humeurigheid en Hangerigheid. Dat komt doordat je kindje nieuwe dingen leert en veel nieuwe indrukken krijgt, en daardoor onrustig kan worden. Het sprongetje waar jouw kindje mee bezig is, duurt volgens dit boek ongeveer een week. Daarna zou je een 'zonnige' periode van een paar weken moeten krijgen, waarin je kindje ineens veel meer lijkt te kunnen en lijkt te begrijpen. Zie ook: http://www.oeiikgroei.nl Groetjes, Wendy
ok ok! Het kan dus een week duren als dit het is. Ik bedacht me net iets, ik heb op de aventfles de nr. 1 speen nog zitten. Als ik de 1, 2, 3 speen erop doe en dan op nr. 2 zet dan wordt het gaatje groter? Gaat het dan sneller? Wanneer zou je die kunnen gaan gebruiken? Ik heb het cb gebeld, ze bellen me terug. Ik wil eigenlijk wel weten waarom ze huilt na de fles. En dan in bed is ze 10 min. stil en dan begint ze weer. Nu slaapt ze wel.