Kindje op slaapkamer: waar slaapt het in?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Babel44, Jun 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai dames,

Heb een leuk bedje gekocht voor op de babykamer, maar vraag me af hoe jullie het gedaan hebben de eerste weken/maanden als je je kindje bij je op de slaapkamer wilde hebben.

Bij ons past geen bedje naast ons bed. Een apart wiegje kopen (incl alles) voor die eerste tijd lijkt mij zonde? Ik dacht eerst aan de reiswieg van de kinderwagen, maar daar zit wel een erg dun matrasje in en een houten bodem zonder luchtgaatjes. Het lijkt me dus toch niet zo'n goed idee, want het kindje moet er wel wekenlang de hele nacht in natuurlijk.

Wat vinden jullie, en wat hebben jullie gedaan? Graag tips!

Dank, Babel

2. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hadden een wieg op de kamer. Niet speciaal gekocht (inderdaad: véél te duur voor de korte tijd dat je 'm gebruikt) maar een erfstuk; papa en oom hebben hier vroeger zelf nog in gelegen.
    Is er niemand in je familie / omgeving die nog een wieg heeft staan die je een tijdje kunt lenen?

De kinderwagenbak werd door kraamzorg afgeraden; veel te weinig ventilatie (en vaak ook wel erg klein).

Je kunt ook een rieten mand / wieg doen, volgens mij zijn die wat minder prijzig dan de echte wiegjes. En tweedehands kopen kan natuurlijk ook.

3. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    onze kleine slaapt in de kinderwagen op onze kamer. dit mag gewoon volgens kraamzorg. ik wilde ook niets apart aanschaffen.. heb alleen een dekentje en een lakentje aangeschaft... hij slaapt hier prima in.

4. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Onze dochter heeft ook in de reiswieg gelegen van de kinderwagen.
    Maar ik heb haar al na 1,5 week op haar eigen kamertje gelegd. Dit vond ik fijner.

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Wij schuiven wat en dan past er net een ledikant naast... die zetten we tegen ons bed aan met 1 zijkant open... cosleeper idee.

Anders had ik een kleinere cosleeper-wieg gekocht.

Wil je het maar kort, weken ipv maanden dan kan een kinderwagenbak ook heel goed hoor. Deze we bij de 2de en werkte ook goed. De eerste heeft maar 2 nachten bij ons geslapen want toen ik kon ik er nog niet aan wennen (die geluidjes)

6. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Jasmine heeft de eerste week ook in de kinderwagenbak naast ons geslapen. Na 1 week is zij al naar haar eigen kamertje gegaan. Ik kwam zelf namelijk nauwelijks nog aan slapen toe, omdat ik van ieder geluidje van haar wakker werd

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook maar eventjes in de wagenbak geslapen naast ons bed, al na een paar dagen naar haar eigen kamertje gegaan.

8. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    erfstuk familiewieg, meer dan 100jaar oud. Heb nog net loopruimte over (bed staat vast met 1zijkant +hoofdkant) en wiegje staat aan het voeteneind, kan er nog net tussen.

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    alyssa heeft ongeveer 2weekjes bij ons op de kamer geslapen in de kinderwagen.

nu hebben we een wieg te leen en die komt ook weer bij ons op de kamer te staan.
    op de babykamer hebben we de wieg nu staan zodat we die straks kunnen pakken en ook weer daar kunnen zetten totdat de kleine eruit gegroeit is.

als je het maar een paar weekjes wil zou ik gewoon de wagenbak nemen.
    wil je het langer dan zou ik toch kijken voor een wiegje.

liefs doris

10. paloe

paloe VIP lid

Jan 13, 2010
    7,473
    1
    0
    werkende student
    wij hebben een wiegje gebruikt, maar dat duurde maar 2 of 3 weken, toen is hij naar zijn eigen kamer en ledikantje gegaan.

11. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,138
    0
    0
    Wij hebben een rieten wiegje op standaard (van baby-dump). Kan me voorstellen dat mensen het prijzig vinden.
    Maar je kindje kan er wel langer in liggen. Ook op de eigen kamer kan langere tijd in het wiegje. Ik vind het wat beter passen bij baby-formaat dan zo'n groot ledikant.
    Maar ieder zijn ding.

Wij willen de baby langere tijd op de slaapkamer. Zoals ook wordt geadviseerd als je borstvoeding wil geven. Ik wil graag borstvoeding geven en kan me goed vinden in de adviezen; begrijp waarom geadviseerd wordt om de baby zo dicht mogelijk bij je te hebben.
    Ik heb geen last van de geluidjes en vind het prettig om snel wakker te worden als er hongersignalen komen en deze dus niet te missen. Zo weet ik zeker dat de baby zich niet overstuur hoeft te huilen alvorens hij/ zij te eten (nou ja, drinken dan) kijgt.

Ken meer mensen van wie de baby in de wandelbak hebben geslapen, kan m.i. ook prima.
    Lotte sliep er overdag ook wel eens in.

Dun matrasje is overigens geen probleem. In ons wiegje ligt ook een heel dun ding.
    Met lakentjes en dekentje die je eronder vouwt, wordt het sowieso al een dikker pakket.
    En het maakt niet uit omdat je baby nog zo licht is. De 10 cm. aanbevolen (of ander getal, ik noem maar even iets) gaat nog niet op voor een pasgeboren baby.

Tijdens het drinken (ook in de nacht) kun je de deken + laken goed terugvouwen; zo wordt het bedje weer even geventileerd als je baby uit bed is.
    Kruikje erin leggen en het bedje blijft toch lekker warm.

Nog laatste puntje; ik weet zeker dat je via marktplaats goedkoop een leuk wiegje op de kop kan tikken. Dus als de prijs je enige reden is geen wiegje aan te schaffen.....

Groetjes!!

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier een wiegje op marktplaats gekocht. Dat valt qua prijs nog wel mee. Je mag hem trouwens overnemen want we willen voor de tweede graag een hangwieg ;) Deze tweede zal namelijk hopelijk langer bij ons op de kamer blijven omdat we maar 2 slaapkamers willen (en ik de jongens pas bij elkaar op de kamer wil leggen als de jongste een beetje goed doorslaapt). En onze eigen slaapkamer is niet zo ontzettend groot dus vandaar liever een hangwieg.

13. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Het ligt eraan hoelang je het wilt. Onze dochter heeft de eerste 2 weken in de kinderwagenbak geslapen op onze kamer. De bugaboo heeft een goed matrasje met aerosleep. Voor onze zoon hebben we een wieg gekocht (houten mini ledikant) en hier ligt hij nog steeds lekker in. Ik vind het dus niet zonde van het geld want hij past er nog makkelijk in. En is bijna 6 maanden.

14. Sabkesam

Sabkesam Actief lid

Dec 18, 2009
    127
    0
    0
    Sam heeft de eerste nachtjes in de kinderwagenbak geslapen. En daarna gewoon in zijn ledikant op zijn eigen kamer.

Bij het aankomende kindje hebben we een 2de hands wiegje gekregen van mijn ouders, die ze helemaal hebben opgeknapt.

15. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Valerie heeft 2 dagen op onze kamer gelegen in de kinderwagenbak, maar ik kon echt niet slapen met haar op de kamer.
    Werd echt overal wakker van.
    Dus toen is ze naar haar eigen kamertje gegaan, en dat ging prima.
    Zo heb je ook nooit last dat ze weer moeten wennen aan een nieuw bed.

16. brusje

brusje Fanatiek lid

Dec 26, 2008
    2,625
    241
    63
    ons meisje sliep de eerste 2 maanden bij mij in bed

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

gewoon in de wagenbak, gaat al 6 weken prima

18. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

De eerste weken heeft frummel in zijn eigen bed geslapen. maar wel bij ons op de kamer.

Daarna heeft hij een aantal weken in de kinderwagenbak geslapen. Vond dat eigenlijk geen probleem en hij sliep er prima in. Beter als in zijn bedje iig.

Na een paar weken zijn we gaan inbakeren en vanaf dat moment slaapt hij in zijn eigen bedje.

19. Towser

Towser Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,222
    1
    0
    Gelderland
    We hadden een hangwieg boven ons bed, een mand van de kringloopwinkel met matrasje van schuimrubber van de markt. Nadeel was dat je de baby dan niet kunt zien. Ik heb de oude wieg van onze oudste dochters nu op een plank en op wieltjes gezet, zodat 'ie evenhoog is als het bed. De oudsten hebben daar ongeveer een half jaartje in gelegen en daarna in het ledikantje naast ons bed. Onze baby heeft niet eens een eigen kamer.

20. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij hebben een wiegje geleend van iemand uit de familie.
    Was erg makkelijk maar Finn heeft er nog geen week ingelegen ivm de hitte bij ons boven. Hij is snel naar zn eigen kamer gegaan.

Share This Page