Dementie - financiën beheren

Discussie in 'De lounge' gestart door Achterkantvandemaan, 5 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Dan is dat inderdaad sindsdien veranderd. Bij mn vader waren ze toen nog bezig met diie wijziging, de dame die langskwam was daar zelf bij betrokken dat stond toen nog in kinderschoenen om te veranderen, juist voor o.a. de situatie waar wij dus inzaten.

Gelukkig dat die er kennelijk dan inmiddels doorheen is, we hadden heel wat hoepels door te springen als hij vertikt had om mee te gaan om te zorgen dat hij de juiste hulp kreeg.

2. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Jij zet direct grof geschut in! Laat even voorop stellen dat een A21 onder de WZD valt. Mocht er zorg thuis ingezet worden of een opname dan gaat het om de Wlz.
    En waarom heb je mentorschap niet nodig voor een WLZ indicatie? Als mw. Niet overziet waarvoor ze tekent zal iemand anders dit moeten doen. Familie mag dan niet "zomaar" tekenen.

Ik zou eens kijken op rechtspraak.nl. Daar kun je alles vinden over mentorschap, curatele of bewindvoering.

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Ik reageerde op het feit dat je aangaf dat er anders geen ciz aangevraagd kan worden. Maar je hoeft geen handtekening te zetten voor een ciz indicatie. Deze kan voor zorg aangevraagd worden. En dat je als mentor nooit beslissingen kan nemen inziens ergens niet meer kunnen en mogen wonen. Waar er enigszins twijfel bij is van de wilsbekwaamheid. Dus een mentorschap/bewindvoering tikken dat soort dingen niet dicht. Dit zijn niet altijd makkelijke dingen. En daarvoor gaf ik ook aan dat wat dat betreft een levenstestament met een volmacht vaak al meer dan voldoende zijn.
    En er dan verder op bordurend dat mocht er dan noodzaak zijn altijd wzd kan.
    Dat is namelijk gewoon het ingewikkelde met dementie, op bepaalde vlakken kan men nog wilsbekwaam zijn en op andere weer niet. Dit hangt er ook weer vanaf welk type stadium etc.

4. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Even terug lezen... Ik had nog niet eerder gereageerd in dit topic.
    Voor een Wlz indicatie is wel degelijk een handtekening nodig. Van de persoon zelf of wettelijk vertegenwoordiger. In de war met de Wmo?

Deel Deze Pagina