Demonstratie Amsterdam

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Mamalizzy, 1 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In Rotterdam is de ME ingezet, meerdere opstootjes, ik snap Halsema wel...

Adje vindt dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gaat ook lekker daar sinds het afblazen... Die konden nog wat leren van Amsterdam!

Adje vindt dit leuk.
  3. Didi1980

Didi1980 Actief lid

13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    #243 Didi1980, 3 jun 2020
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
    Dit was de eerste demonstratie in Nederland na alle gebeurtenissen in Amerika. Alle ogen op Amsterdam. Als ze deze demonstratie hadden afgebroken d.m.v. politiemacht, dan had het absoluut geëscaleerd. En je kan de demonstraties die nu plaatsvinden niet vergelijken met die van Amsterdam. Men weet inmiddels dat er forse kritiek is geuit op Amsterdam, dus men weet waar ze aan toe zijn. Maar zondag lag zo gevoelig, ze hebben echt de juiste keus gemaakt.

Adje, Zoe123, Zwierezwaai en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.521
    8.449
    113
    Ze waren niet goed voorbereid of hadden een bord voor hun hoofd. Er is al eerder genoemd dat al lang duidelijk was dat er veel meer mensen zouden komen (Groen Links heeft zelfs opgeroepen om te komen via Twitter bericht). Had de mensen geteld die de Dam op gingen (ja, dat kan echt wel) en bij te veel mensen, de poort dicht. In goed overleg met de organisatie had dat prima gekund.

En dat ze ook nog even langs gaat met een button op (dus in feite als privé persoon die achter de demonstratie staat en niet als burgemeester,dan had ze de ambtsketen om kunnen doen) zet natuurlijk ook kwaad bloed.

Syane vindt dit leuk.
  5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.521
    8.449
    113
    Lees net dit:
    Politie wist van verwachte drukte tijdens Damdemonstratie - https://nos.nl/l/2336099

Dat zegt toch genoeg! Madame Halsema trekt gewoon doodleuk haar eigen plan.

citroenrasp en Syane vinden dit leuk.
  6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.877
    113
    Zo bijzonder dat het lijkt alsof Halsema enkel grof had kunnen ingrijpen op het moment dat het al te laat was.
    Hoe denken jullie dat normaal grote events en bijeenkomsten begeleid worden zodat het juist niet uit de hand loopt?! Ze had van alles kunnen doen. Te beginnen met afblazen, of in overleg met de organisatie over hoe ze gaan garanderen dat er het aantal mensen komt dat ze aangeven en wat als er meer komen, en/of een fatsoenlijk draaiboek maken over hoe het gaat lopen en welke maatregelen er genomen worden en genomen kunnen worden als het uit de hand loopt (draaiboeken genoeg hoor), en/of social media en andere kanalen en ook de routes in de stad in de gaten houden en wegen op tijd afsluiten, oproepen met borden/megafoons etc om weg te gaan omdat het te vol wordt, etc etc.
    Ze heeft gewoon haar werk niet goed gedaan. Ze heeft het laten gebeuren en daarmee toegelaten dat mensen bewust de volksgezondheid in gevaar brachten. Een goede burgemeester kijkt vooruit en trekt op tijd aan de bel. Anticipeert op wat er staat te gebeuren. Ik vind het echt een zwakte bod dat gejammer over ‘ we konden niet meer ingrijpen want dat was extreem uit de hand gelopen’. Ja, omdat je dus niet vooruit kijkt en alles maar hebt laten gebeuren.

Ysabella, NiVa0230, sprits en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.521
    8.449
    113
    En helemaal nu blijkt dat de politie dus al wel wist dat er veel meer mensen zouden komen.

8. Didi1980

Didi1980 Actief lid

13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Ook hier kloppen de feiten niet. Ze was de button vergeten af te doen na de nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij. En geloof me, dit heb ik uit zeer betrouwbare bron. Stomme pech wat nu wordt uitvergroot in de media.

Maar goed, ik denk dat alles wat Halsema nu doet onder een vergrootglas ligt. Het is ook 'part of the job', maar het is niet altijd fair.

nizzie86 vindt dit leuk.
  9. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.521
    8.449
    113
    Voor zover ik weet is die herdenking op 1 juli en niet op 1 juni. Raar dat ze dat in Corona tijd naar voren halen?? Kan het me eigenlijk niet voorstellen.
    (En dan nog had ze dat ding niet op moeten doen, daarmee geef je een politiek standpunt af wat je als burgemeester gewoon niet kunt doen, je staat namelijk boven de partijen)

Het is niet alleen part of the job, het is ook een optelsom. Men is het akkefietje met haar zoon ook nog niet vergeten. En dat ze het boerkaverbod niet ging handhaven.

NiVa0230, Maev en Whysteria vinden dit leuk.
  10. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Die herdenking vindt pas volgende maand plaats op 1 juli? Had ze de button er alvast opgespeld, of zat hij er wellicht nog op van een herdenking van voorgaande jaren?

citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.521
    8.449
    113
    Jasses :roflmao: wel heel 'groen' natuurlijk om je jurk ongewassen in de kast te hangen en er 11 maanden later weer uit te trekkem :D

citroenrasp, Maev en Whysteria vinden dit leuk.
  12. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Vanuit bestuurlijk oogpunt heeft ze meerdere opties gehad om de demonstratie te beeindigen maar ook om die in veilige banen te leiden gezien de corona maatregelen. Op bestuurlijk niveau is er ook de verplichting om blijvend te informeren en controleren of de aantallen niet alsnog sterk zouden toenemen. Er was al ruim voor de start bekend dat dit het geval zou zijn. Buiten dat dit duidelijk kon worden via de digitale weg, waren de bewegingen richting de dam en richting Amsterdam ansich daar al aanleiding voor om aan te nemen. Op dat moment had er besloten kunnen worden tot ingrijpen door bijvoorbeeld het afsluiten van toegangswegen en het aanbieden/aanwijzen van eventuele alternatieve plekken om zo de drukte te verspreiden, zonder afbreuk te doen aan het doel van de demonstratie. Deze taak rust overigens niet enkel bij de bestuurders maar ook bij de 'organiserende' groepen met name diegene die de aanvraag hebben gedaan. Zij hadden op basis van de aanmeldingen al in overleg moeten treden met de gemeente hoe om te gaan wanneer het drukker werd dan vooraf verwacht (staat overigens gewoon in de informatie wanneer je een aanvraag doet, net als nog wel meer eisen waaraan voldaan moet worden ten aanzien van het aantal verwachtte mensen beveiliging maar ook ehbo etc is daar onderdeel van, net als dat dit opgeschaald dient te worden in overleg met gemeente wanneer het aantal verwachtte mensen sterk stijgt).

Daarnaast zijn er bestuurlijk gezien tal van andere mogelijkheden en beslissingen die genomen hadden kunnen worden voorafgaand en tijdens de demonstratie door Halsema, zonder dat daar politieingrijpen met escalatie aan te pas kwam. Zo mag er een maximum gesteld worden en mogen er eisen weggelegd worden waar duidelijke gevolgen aan zitten. Aan het recht tot demonstreren zitten namelijk ook plichten. En die zijn niet nageleefd bij de demonstratie in Amsterdam, iets wat betekent dat de organisaties opdraaien voor de gevolgen daarvan en dus ook kan betekenen dat toekomstige verzoeken voor demonstraties of manifestaties worden afgewezen door het nalatig handelen nu. Niet enkel voor die gemeente maar landelijk.

Zowel vanuit bestuurlijk als politiek niveau zijn er dus wel degelijk voldoende mogelijkheden geweest om in te grijpen, zowel voorafgaand as tijdens. Daarbij mag je politiek gezien daar commentaar op hebben aangezien we een democratie hebben. En om bestuurlijke en politieke beslissingen te nemen hoeft ervaring geen noodzaak te zijn, de beste beslissingen worden genomen opbasis van adviezen van personen die juist geen bestuurlijke of politieke ervaringen hebben. Iets wat bekend is als je de kennis hebt en op dat niveau werkt.

Syane vindt dit leuk.
  13. Didi1980

Didi1980 Actief lid

13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Oke, ik snap je sarcasme, maar je zal me op mijn woord moeten geloven (of niet). De button had te maken met de herdenking van dit jaar.

14. Whysteria

Oh, dat doe ik altijd wél met mijn werk kerstjurk, maar ik zou van een burgermeester toch wel iets beters verwachten ;). Maarrrrr @Didi1980 kun jij, als zijnde de persoon dicht op de bron, ons verlossen uit onze intrige rondom dit vraagstuk? Was het een premature button, of heeft mevrouw Halsema's stomerij vorig jaar iets over het hoofd gezien?

Felice vindt dit leuk.
  15. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.521
    8.449
    113
    Dan ben ik wel benieuwd hoe dat dan met de herdenking van dit jaar te maken heeft!
    (En dan nog blijf ik er bij dat alleen een ambtsketen past en geen button die een politiek tintje heeft)

Whysteria vindt dit leuk.
  16. Didi1980

Didi1980 Actief lid

13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Zijn niet alle politici de fout ingegaan? Ik kan je een lijst aanleveren van fouten die zijn gemaakt. Maar wil jou en alle andere mensen echt overtuigen dat zij een goede burgemeester is.

17. Whysteria

Nee, sorry, ik geloof je niet. 'ze was de button vergeten af te doen na de nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij', typisch zo'n damage limitation kul excuus (werk je toevallig voor haar?). De herdenking vindt volgende maand plaats. Dat wist ik (en velen met mij) uiteraard niet, maar ik heb de irritante gewoonte om niet alles voor zoete koek te slikken en dus bij twijfel even te googlen.

18. Didi1980

Didi1980 Actief lid

13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Ja, ik denk dat de stomerij iets over het hoofd heeft gezien :rolleyes:

19. Didi1980

Didi1980 Actief lid

13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Nogmaals, dat hoeft ook zeker niet. En ik zou ook zeker niet zomaar dingen voor zoete koek slikken.

20. Whysteria

En nu ook de andere politici de schuld geven. Typisch gedrag van politici... We weten nu inmiddels wel dat het allemaal één pot nat is, maar als je toch op zo'n vriendelijke voet staat met Halsema, kun je ons dan misschien even laten weten wát nou precies de hele agenda is achter het fiasco wat zich momenteel ontvouwt? We raken met zijn allen een beetje de draad kwijt namelijk...

Felice vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina