ik zal maar meteen vertellen wat me dwarszit!! mijn zoontje kwam daarstraks naarr me toe en zei mama ik moet je wat zeggen...maarrr wel zonder M ebij(zijn broertje)...die mocht het niet horen... dus ff later zegt ie tegen me...mama ik weet het van sinterklaas...! ik zeg nog wat weet je schat? ja..nou dat die niet bestaat!! ik heel kalmpjes...ow? en hoezo denk/weet jij dat? nou de juf heeft dat verteld!! dus ik huh? wat? hoezo zegt ze dat?? ja we hadden het erover in de klas...over sinterklaas enzo en de juf was aan het vertellen en zei dus dat hij niet bestaat!! oke mijn zoontje is nu wel al 10 en ik weet dat veel kinderen er niet meer in geloven op die leeftijd...maar hij dus nog wel (samen met meerdere kinderen in zijn klas...gr 6!!!) ik had nog wel zoiets van dit zal dan ook ECHT het laatste jaar zijn,maa had dus niet verwacht dat de juf dit besluit voor hem of voor ons zou nemen en ben eigenlijk behoorlijk pissed hierover!! zeke omdat het nu vlak voor het sinterklaasfeest verteld wordt!:x ik merkte ook aan mijn zoontje dat hij ook niet echt wist wat hij ermee aan moest..oa omdat ie het dus van de juf te horen kreeg!gewoon pats ..boem ...rauw op zijn dak!! moet ik de juffrouw hierop aanspreken morgen??? want het zit me echt dwars ! ook omdat ze juist op die school heel erg erop letten dat kinderen die niet meer "geloven in" het niet vertellen aan andere kids....er worden zelfs brieven uitgedeeld hierover door de directie!
dat vind ik ook een beetje raar. zou het ook zeker zeggen, dat lijkt me jullie gesprek met je kind en niet die van juf.
Vind het echt aso van die juf. Ouders horen dit te doen niet de juf! maar misschien ging ze er vanuit dat ze op deze leeftijd er niet meer in geloven? vind het wel sneu voor je zoontje en ik zou dus zeker de juf aanspreken.
ik had niet zo snel al reactie verwacht hihi ik vind zelf ook dat ze te ver is gegaan.. en mocht het zijn omdat ze dacht dat kinderen op die leeftijd het weten,dan had ze daar nog op een andere manier achter kunnen komen wie het wel en niet wist ik vind het echt jammer want hij was echt aangedaan erdoor! ik ga haar morgen er dan ook op aanspreken !! gelukkig ben ik niet de enige die dat niet vind kunnen!
Tis zeker niet leuk, maar ook geen uitzondering, hoor t in mijn omgeving vaker. Je kan dr best vertellen dat ze op zn minst ouders op de hoogte van had kunnen stellen. Nu is jouw zoontje nog zo'n slim geweest t te vertellen. Hoeveel binnenvetyertjes zitten er wel niet in hun bedje eenzaam te griennen? Sterkte, je heb gelukkig n begripvolkind, dat ie t tehenover broetje stil wil houden, geniet er nog even van. En maak n topsinterklaas !
Ja! Hier mag je, vind ik, zeker wat van zeggen. Hier op school was er ook een leraar die dat ging vertellen. Nou pardon hoor, 'mogen de ouders misschien zelf bepalen wanneer kinderen hieraan toe zijn'? Vind ik toch wel zo flauw he....
maken ze vanaf groep 6 geen surprises voor elkaar? Ik weet zelf dat wij dat vanaf groep 6 deden en ja, dan moet je wel op tijd beginnen natuurlijk. Is er ook niks over gezegd tijdens de algemene ouderavond aan het begin van het schooljaar?
Hier een juf, tegenwoordig van groep 7 maar ik heb ook lang voor groep 6 gestaan. Wij gaan er min of meer vanuit dat kinderen vanaf groep 6 niet meer geloven. Vanaf groep 5 maken de kinderen een cadeautje voor elkaar. Omdat er in die groep nog veel kinderen zitten die geloven, zit daar nog een heel "toneelstuk" omheen met een brief waarin Sinterklaas om hulp vraagt omdat hij het zo druk heeft. Vanaf groep 6 vertellen we gewoon dat we lootjes gaan trekken. Ik wek dan niet meer de indruk dat Sinterklaas bestaat, maar ik zal ook zeker niet zeggen dat hij NIET bestaat. Het is een beetje koorddansen zeg maar.
Ik heb het ook van mijn juf gehoord, dat ging zo op die school. Op een gegeven moment moeten ze wel ivm surprises maken. Hebben ze je daar niet over ingelicht dan?
Nou wat raar zeg al zou hij 18 zijn en nog geloven dat is toch jullie ding ik zou naar school gaan ookal doen ze aan surprieze horen ze het niet te zeggen
Dat is precies de manier waarop ik het te horen kreeg, op school van de meester. Zoals jullie weten bestaat Sinterklaas niet meer en gaan we dus met de klas loodjes trekken, zei hij. Nou daar zit je dan... proberen stoer te houden, maar als je nog geloofd is dat best raar. Ben er niet door getraumatiseerd, maar het feit dat ik dit nu nog weet zegt toch we dat het behoorlijk indruk op me heeft gemaakt. Het zou toch anders aangepakt moeten worden!!!
ik zou er zeker wat van zeggen dat is toch niet normaal, laat die kinderen er lekker zelf achter komen ipv te vertellen! ik vind dat ze echt te ver gegaan is...
Ik ben in dat opzicht blij dat het beleid op de beide scholen van mijn kinderen is dat ze de verantwoording over Sinterklaas en het vertellen van het werkelijke verhaal bij de ouders laten. Ik zou haar er zeker op aanspreken en ook de MR ervan op de hoogte stellen. Misschien moet het beleid aangepast worden.
Bij onze oude school (ben net verhuisd), werd er in het begin van het schooljaar in groep 5 al gevraagd aan de ouders, of ze hun kinderen alvast willen voorbereiden dat de sint dus niet bestaat. Dit omdat er vaak oudere kinderen (die zijn blijven zitten) het al weten en het leuk vinden om dat "geheim" met andere kinderen te delen. En ook omdat ze vanaf dat jaar aan surprise's doen.
Ik ben ook juf en meestal wordt er idd van uit gegaan dat de kinderen niet meer geloven in groep 6 . Maar ik zou dat zelf nooit aan een kind vertellen,vind het echt de taak van de ouders