Iemand verstand van aansprakelijkheid en dieren?

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 28 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Mijn zusje heeft al veel gedoe gehad laatste jaren (depressie en borderline). Ze heeft een paar jaar geleden door stomme pech haar 2 paarden moeten laten inslapen (ouderdom en koliek). Ze durfde toen een hele tijd er niet weer aan te beginnen, omdat ze het zo erg vond.

Nu heeft ze vorige maand een 2 jarige hengst gekocht en een 19 jarige ruin die ze samen in een weiland heeft gestaan en apart op stal. Ze huurt dat bij iemand anders.

Eergisteren heeft een andere paardenhouder haar 2 jarige (die vorige week gecastreerd is) zonder haar toestemming in de wei gezet met andere paarden. Hij is daar goed getrapt door een ander paard en heeft daarbij een zenuwbeschadiging opgelopen. Ze weten niet of hij daarvan kan herstellen!

Ik vind het zo ontzettend erg voor haar en ik weet niet om heel eerlijk te zijn niet wat ze gaat doen als dit niet goed afloopt.

En daarbij, vandaar dit topic, ze krijgt enorm hoge dierenartskosten. Ze heeft daar geld voor opzij gelegd, maar ik vraag me af óf die andere persoon daar niet voor op moet draaien. Normaal is de eigenaar van een paard aansprakelijk volgens mij, maar iemand anders heeft dus de paarden in de wei gezet.

Sorry voor het lange verhaal.

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb er geen verstand van maar als ze dit als schade meld bij haar verzekering dan zal deze iemand aansprakelijk stellen. Is er wel bekend welk paard het gedaan heeft? Ik denk dat de persoon die ongevraagd het paard in de wei gezet heeft aansprakelijk is.

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ja dat is wel bekend volgens mij, maar weet ik niet heel zeker. Ze is nogal overstuur, kwam niet zoveel uit.

4. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Dat is zo niet snel te zeggen.
    Wat staat er in het huurcontract? Is er met zekerheid te zeggen welk paard heeft geschopt? In hoeverre is kenbaar gemaakt dat deze 2-jarige niet in de gezamenlijke wei mocht? Wat is de toezichthoudende rol van de verhuurder?

Verder is aansprakelijkheid voor dieren geregeld in artikel 6:179BW. Hier kun je even op zoeken en over lezen zodat je weet hoe het zit omtrent de aansprakelijkheid.

suus1983 vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Wat hierin heel lastig is, is dat waarschijnlijk niemand heeft gezien wat er is gebeurd. Al had hij de paarden nooit zonder haar goedkeuring bij elkaar moeten zetten, maar ik verwacht dat dit een lastige zaak is. Is ze verzekerd?

suus1983 vindt dit leuk.
  6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Zal lastig worden. Je moet gezien hebben wel paard het gedaan heeft. Dan zou je zeggen dat die eigenaar aansprakelijk is. Maar goed, die eigenaar van dat paard kan er natuurlijk niks aan doen dat iemand zonder toestemming dat paard erbij gezet heeft ....
    En daarbij: met meerdere paarden bij elkaar is er gewoon een risico dat ze getrapt worden en gewond raken. Dat risico neem je wanneer je op een stal staat en ze naar buiten gaan.(ok, paard is nu zonder toestemming bij de rest gezet dus dat gaat nu niet helemaal op).

En diegene die hem buiten heeft gezet kan evt ook aansprakelijk gemaakt worden. Maar ja, ligt er helemaal aan wat de afspraken zijn. Is het vastgelegd dat paard niet naar buiten mocht? Wist diegene dat? Is diegene de eigenaar van stal? Wat staat er in het contract?
    Bij mijn paard staat er in het contract dat ze bij evt schade niet aansprakelijk gesteld kunnen worden. Al weet ik niet in hoeverre zoiets rechtsgeldig is wanneer ze je paard zo in de wei gooien....

Zal i.i.g lastig worden

suus1983 vindt dit leuk.
  7. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    In dit geval weet ik het niet, maar ik heb ooit een hond onder mijn auto gehad die los rende. Eigenaar was ergens ver weg op vakantie, en de oppas van de hond had hem los laten lopen.
    Helaas bleef de eigenaar wel verantwoordelijk en dus aansprakelijk en niet de oppas van de hond.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou deze vraag eens op bokt.nl stellen. Dat is een paarden forum en daar zitten er ook een paar die jurist zijn en hier meer vanaf weten.

PenK, suus1983 en Ysabella vinden dit leuk.
  9. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Eens met Damay, dit is een lastige.
    Eigenaar van het paard kan er niks aan doen, degene die het paard heeft verplaatst wist het waarschijnlijk niet. Hoe dan ook, paarden bij elkaar is altijd een risico.
    Zo heeft een kennis van mij recent haar paard verloren, dood getrapt door haar andere paard. Stonden altijd samen en ging altijd goed.
    Ze zou inderdaad haar vraagt op bokt.nl kunnen stellen.
    Uiteraard heel zuur voor haar, maar ik denk niet dat ze een sterke zaak heeft als er niks op papier staat en niemand heeft de exacte toedracht gezien.
    Het zou wel chique zijn als de eigenaar (en eventueel de verplaatser) iets zou meebetalen in de kosten.
    Dit zou ik uit schuldgevoel wel doen.
    Zo brak mijn paard los en ging aan de kletter op een smal pad, een vrouw zette bewust haar paard dwars in het pad in de hoop dat mijn paard zou stoppen maar mijn paard liep er keihard tegenaan en rende door, hoewel het niet slim van haar was heb ik wel mee betaald aan de dierenarts kosten.

suus1983 vindt dit leuk.
  10. PieterKonijn

PieterKonijn Fanatiek lid

24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Ik zou het Juridisch Loket even bellen! Die kunnen meestal goed advies geven over dit soort dingen. En anders haar rechtsbijstandsverzekering als ze die heeft.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit is wel heel dramatisch.
    Is er al contact geweest met de persoon die het paard in de wei heeft gezet?
    Ik vrees dat als hij ontkent je niet ver zal komen en zal het aan de welwillendheid van de andere partij liggen.
    Onze hond is afgelopen januari aangevallen door een loslopende hond en daarbij lelijk verwond. De eigenaar heeft alles vergoedt.
    Sterkte met alles.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Bedankt voor alle reacties!

Ik denk idd dat het lastig gaat worden en dat is ook niet het belangrijkste nu, maar toch.

Diegene die het paard met de andere paarden in de wei heeft gezet, wist dat mijn zusje dat niet wilde hebben. Dat hebben ze dag ervoor nog besproken. Ze helpt/werkt daar. Dat vind ik juist het lullige. Ze ontkent het niet.
    Ze staat er pas een maand, dus ik durf er ook niet heel veel over te zeggen verder.

Ach het geld lost ook niks op natuurlijk, maar vind het gewoon dubbel zuur. Ze heeft nadrukkelijk gezegd dat hij nog niet in die wel mocht en dat maakt het toch even anders dan wanneer er toestemming was of iemand het niet wist.

Ik zal eens gaan vragen op het bokt forum. Volgens mij is mijn zusje daar ook wel actief.

Hoop gewoon dat het weer goedkomt allemaal, maar ben er bang voor.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Die heeft ze niet, maar bellen met juridisch loket kan geen kwaad natuurlijk.

PieterKonijn vindt dit leuk.
  14. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    #14 Majo1983, 28 apr 2020
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
    Volgens mij wordt juridisch gezien een dier gezien als een zaak. Dus mij lijkt dat dit iets is wat op de WA verzekering kan worden verhaald van de ander.

Edit: vind dit topic op bokt en las dat in sommige gevallen dit op de wa verzekering kan worden verhaald. Een poging waard lijkt me. https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=1784298

15. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Het stukje over de hond wat ik hierboven noemde, viel idd ook onder de WA verzekering van de eigenaar. Althans de schade aan mijn auto, de dierenartskosten niet. En die kon hij ook niet verhalen op de oppas van de hond.

Deel Deze Pagina