mijn meissie is heel vaak ziek, vorige jaar heeft ze buisjes gekregen en zijn haar neusamandelen eruit gehaald. helaas blijf ze ziek, er is gebleken dat ze een stofje niet voldoende aanmaakt in haar afweer systeem. ze heeft al mega veel kuren gehad omdat ze steeds maar weer ontstekingen heeft (lympfklieren, oren, keel, blaas nierbekken) en altijd verhoging! elke dag komt haar temperatuur wel een keer boven de 38,5 uit en soms ineens boven de 41 waardoor ze al een paar keer een koortsstuip heeft gehad. ze is pas 2 jaar en 2 maanden oud, nu hopen de artsen (en wij natuurlijk ook) dat als de bacterie bron eruit zijn gehaald dat het een grote kans is dat ze niet meer zo vaak ziek zal zijn. dus worden haar keel amandelen eruit gehaald volgende week en opnieuw buisjes geplaatst. nu maak ik mij nogal zorgen om het herstel na de ingreep, ik ben zo benieuwd of de kindjes dan echt een week 'goed' ziek zijn? en of ze helemaal niet willen of kunnen eten! en wat kan je ze het beste te eten geven? hoe zijn ze direct na de narcose? ik weet dat ieder kind er anders op reageerd maar ben toch een beetje opzoek naar positive verhalen van kindjes met ongeveer de zelfde leeftijd. misschien maak ik me dan minder zorgen....
Mijn bij mijn beide zoontjes zijn de amandelen eruit gehaald toen ze rond de twee jaar waren. is bij beide goed verlopen. Ze lusten geen ijsjes dus dat was geen optie. Maar ik had frutapura koud staan en danoontjes en natuurlijk gewone limonade. Omdat slikken natuurlijk pijn deed wilden ze niet zo erg graag stukjes eten dus heb ik de eerste dagen na de operatie bambix pap gegeven en bijv. een 6 maanden potje van olvarit met koude yoghurt erbij. Dat ging prima. En natuurlijk moest ik best wel eens wat aandringen om er een hapje in te krijgen, maar goed...dat hoort erbij. Ik kreeg het advies van het ziekenhuis om flink paracetamol te geven (gewoon 3x per dag een zetpil) en daarnaast gaven wij brufen drank erbij (de eerste twee of drie dagen). Die combinatie werkte erg goed en daar knapten ze erg van op. Toen ze net uit de narcose kwamen, waren ze echt erg boos en helemaal overstuur. Ik ben met ze op schoot gaan zitten en nadat ze de tweede pijnstilling hadden gehad van de verpleegkundige knapten ze weer wat op. 's Middags wilden ze alweer naar de speelkamer toe. Drinken hebben ze allebei geweigerd de eerste dag, dus dat was onder dwang met een spuitje in de mond. Even vervelend maar voor hun eigen bestwil. Ze hadden snel door dat wat drinken de pijn verlichtte dus dat komt vanzelf wel weer goed. 's Avonds wilden ze wel weer wat yoghurt. Weet je, er staat gewoon een week voor en dat heb ik er ook echt voor uitgetrokken. Lekker beetje peuter tv kijken, op schoot op de bak lezen en dan knappen ze elke dag een beetje meer op. Mag ik vragen welke afwijking je kindje heeft aan het immuunsysteem? Mijn kinderen hebben beide te lage immunoglobulines G subklasse 2 en 4. Ze krijgen vaak de hele winter een onderhoudsdosering antibiotica. Ze zijn beide erg opgeknapt nadat de amandelen eruit waren. Ik hoop dat je dochter ook zo zal opknapen. Groetjes, Josie
Hier is Kylian er erg van opgeknapt, ik kreeg trouwens alleen paracetamol mee van het ziekenhuis (zetpillen van 380 gram). Vooral de eerste 2 dagen was het echt dwingend aanmoedigen tot het nemen van slokjes drinken en hapjes eten (ook al was het zacht) maar op dag 3 begon hij zelf weer te drinken en na een week was hij helemaal de oude. Groetjs Anita
Het is ons zo meegevallen! Wij kregen 3 zetpillen diclofenac mee, en daarnaast mochten we pcm geven. Dag van operatie en dag erna heeft ze alleen gedronken en ijs gegeten, 3e dag broodje zonder korst met wat bouillon. En ook wat fruitpuree. En zo bouwden we het uit, na 4 dagen na de operatie weer helemaal de oude, nou ja zelfs beter Ingreep zelf viel erg mee, ze moest wel 2x flink oud bloed spugen dat was even schrikken, maar ik heb het idee dat ze niet heel veel pijn heeft gehad. Het onder narcose brengen vond ik het naarste, daar heeft ze zich heel erg tegen verzet.
Hallo, Bij ons dochtertje zijn een half jaar geleden de keel- en neusamandelen verwijderd. Voor die tijd had ze om de paar weken hoge koorts. Na de operatie is ze eigenlijk niet meer ziek geweest, het heeft dus echt een positief effect gehad. We hebben onze dochter zo goed mogelijk geprobeerd voor te bereiden op de operatie, maar ze zag het van tevoren als één groot feestje. Maar toen ze uit de narcose kwam, was ze erg overstuur. Ze heeft veel pijn gehad, ondanks de pijnstilling. Eenmaal thuis klaagde ze veel over pijn aan haar oren, maar ons was verteld dat dit normaal was. Na twee dagen zijn we naar de huisarts gegaan, en ze bleek een flinke oorontsteking te hebben. Met antobioticum was dit snel verholpen. Daarna ging ze goed drinken en ook eten. Nu is het echt een heel ander kind, we zijn blij dat we dit hebben gedaan. De amandelen bleken zó groot te zijn, dat het geen wonder was dat ze daar zo'n last van had. Sterke en succes! Jeleu
badankt voor jullie positive reacties! wij hebben voor 5 dagen dicloflenac meegekregen en daarnaast mogen we paracetamol 500 mg zetpillen geven. ik weet wel bijna zeker dat ze geheel overstuur de narcose uitkomt! en daar zie ik vreselijk tegen op!! ze is behoorlijk sterk dus ben bang haar niet te kunnen houden. ik vind het moeilijke ervan dat ik het haar niet kan uitleggen, ik probeer het natuurlijk wel, maar wat snapt een kind van net 2 jaar oud? hoe zijn bij jullie de eerste nachten verlopen? mijn man heeft namelijk nachtdiest en heeft weining vrije dagen over om vrij te kunnen nemen (deze vrije dagen zijn allemaal opgegaan door het ziek zijn van haar) daarnaast heb ik ook nog een dochtertje van 5 weken oud die in de nacht nog voor voeding komt. zijn jullie kindjes heel erg in de weer geweest in de eerste nachten, want ik sta er een beetje alleen voor. @ josie: mijn dochtertje 'mist' de imuumglobumine A maar in hoevere dat blijvend is kunnen ze nog niet zeggen. ik heb me daar nog niet in verdiept, we hopen dat na het verwijderen van de amandelen dit stofje zich weer op peil kan houden. ik hoop niet dat ze de hele winter aan de AB kuur zit, ze is er namelijk gevoelig voor en krijg steeds terug kerende schimmelinfecties tussen de beentjes ervan...echt zo zielig!! en jou zoontjes? is dat blijvend dat ze de G variant te weinig aanmaken>? en wat houd dat precies in?
Fijn dat je voor de eerste dagen Diclofenac hebt gekregen. Dit kregen wij dus niet en Emiel heeft het de eerste dag op alleen paracetamol moeten doen. Wilde dus niet meer drinken en is toen opgenomen geweest. Nadat hij de Diclofenac heeft gekregen ging het goed. Wij hebben Emiel (was net 2 toen hij werd geopereerd) de eerste paar nachten bij ons in bed gehouden. Konden we hem goed in de gaten houden. Ik zou je kindje lekker bij je in bed leggen. Het gaf Emiel heel veel rust en hij heeft lekker geslapen. En al met al ik ook wel. Sterkte met en na de operatie. De eerste paar dagen is wat vervelend maar met een goede pijnstilling is het zeker te doen. En Emiel is er erg van opgeknapt. Hij was altijd ziek en nu nooit meer. En eten dat hij nu doet, hij kon het voorheen niet wegkrijgen omdat de amandelen zijn keelgaatje wel heel erg klein maakten.