ons zorgstelsel en de toekomst

Discussie in 'De lounge' gestart door Sensea, 7 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sensea

Sensea Niet meer actief

om niet teveel offtopic te gaan start ik een nieuw onderwerp.

betalen voor gemiste afspraken bij een ha.

bij veel andere dingen is het allang. dan vind ik het soms wel lastig want met een kind weet je soms niet dat hij 24 uur later ziek zal zijn. net als bij de logo of fisio ofzo. je moet daar minimaal 24 uur van te voren afbellen.

en wat de huisarts zelf betreft. ik denk dat dat weer een beetje paniekvoetbal gaat worden zoals er al veel variaties geweest zijn bij de apotheken. manieren om kosten te drukken die uiteindelijk veeeel meer geld kosten en adminstratieve rompslomp met zich meebrengen waarvoor weer personeel moet komen. en zo kost zoiets uiteindelijk alleen maar geld.een mooi voorbeeld daarvan was de invoering van de knaak bij elk recept wat je haalde. (misschien voor sommige te lang geleden) dat grapje heeft alleen maar enorm veel geld en rompslomp met zich meegebracht. ik denk dat dit net zoiets wordt. assistentes krijgen weer meer werk bij met de rekeningen maken,terug zoeken en aanmaningen sturen.

nu vind ik betalen voor gemiste afspraken nog niet zo erg, maar waar ik me wel druk om maar voor de toekomst...

het feit bijv, dat ze nog maar halve dagen bereikbaar zijn tegenwoordig.na de middag krijg je gewoon een bandje en zoek het maar uit. ik had het er laatst met onze oude ha over ( komen hem weleens tegen in de buurtsuper ofzo). ik zeg wat moeten we volgens jullie doen als mijn kind om half 3 een gat in zijn hoofd valt. het is geen spoedeisende hulp want hij gaat niet dood. moeten we dan wachten tot 5 uur om naar de HAP te kunnen. de dokter neemt niet op. nee, dan moet je gewoon langskomen zegt ie. ik vind deze regel ook zo krom als wat. maar dat komt omdat het overal te druk is. nou, schiet mij maar lek. met halve dagen krijg je het toch druk???

zulk soort dingen vraag ik me dus weleens af waar we naartoe gaan in de toekomst.

of zorg en zorgpremies onbetaalbaar worden net als heel vroeger. en je dus weer een kloof tussen arm en rijk krijgt en wie wel of niet naar de dokter kan. we kregen vorige week een rekening van een operatie van mijn vriend. ff 170 euro lappen, ik bedoel voor een operatie?

ik ben soms best bang voor de toekomst hoor.

2. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ik kan me helemaal vinden in jouw verhaal..
    bij onze HA is het zelfs zo dat je alleen tussen 9.00 en 10.30 kunt bellen??? en dan tussen 15.00 en 15.30..
    en nog zitten ze eraan te denken om dat laatste half uurtje af te schaffen...
    ik ben bang dat we in de toekomst meer dan 200 euro aan de zorgverzekering moeten betalen, maar de HA nog maar een uurtje per dag kunnen bereiken!

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik ook hoor

ons zorgstelsel word alleen maar duurder en steeds meer komt op eigen schouders neer... vind ik jammer.. ja, ik snap dat de zorg duur is.. maar Nederland was een land waarin de zorg voor iedereen toegankelijk was.. maar langzamerhand word dat steeds minder.. steeds meer mensen die alleen al de gewone premie niet meer kunnen ophoesten en nee, dat is niet op te vangen met dat beetje tegemoetkoming in de zorgtoeslag.. tel daar dan nog de bedragen bij van het eigen risico..en dan moeten mensen al gaan kiezen welke rekening te willen betalen.
    en zorg is duur.. zowel de gewone gezondheidszorg als de tandarts.. maar bij sommige bedragen zet ik wel mijn ?? bij..
    voorbeeld:
    mijn zoon krijgt een beugel.. en moet om de 2 weken op controle.. deze controle duurt nog geen 3 min... voor ik mijn auto gekeerd heb staat die weer buiten.. het is mond open, even kijken, zeggen goed gepoetst.. en weer naar buiten
    elke controle kost mij bijna 50 euro... en het is lopende band werk daar.. stel 15 keer mond open in een uur.. dat is 15 keer 50 euro dat de tandarts ermee verdiend.. misschien zie ik het wel weer te simpel, maar er komt geen gereedschap of materiaal aan te pas... dus die 50 euro vind ik ver overdreven.. maar ik loop er wel lichtelijk op leeg

4. amarilys

amarilys Niet meer actief

was vorige week op tv 300.000 mensen hadden een betalingsregeling omdat ze premies niet kunnen betalen.
    Ik betaal hem trouw maar is natuurlijk wel duur.
    Ben benieuwd wat er gebeurd in de toekomst?
    Groetjes amarilys

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    En het gaat nog veel duurder worden, want de grote groep baby-boomers beginnen zolangzamerheid steeds meer chronische zorg nodig te hebben voor ouderdomskwalen. Terwijl er naar verhouding weinig mensen zijn die de zorg betalen.

Daarom moet ook alles efficienter. Minder tijd voor een babbeltje, meer direct zorg en wegwezen. Erg afstandelijk tegenover een patient.

Hier kun je de huisarts in principe van 8 tot 10 bellen voor een afspraak. tussen 10.30 en 11.00 met hem persoonlijk. De rest van de dag heeft hij afspraken. Grotendeels op de praktijk, dus dan is hij wel bereikbaar. Maar hij heeft ook een standaard middag voor visites (ziekenhuis en chronisch zieken), en regelmatig een scholingmiddag over werkoverleg met andere huisartsen. Gelukkig is er hier een spoednummer voor overdag.

Wat voor operatie was dat dan. 170 is het eigen risico waarschijnlijk? Ik ben blij dat mijn operatie eind 2009 helemaal vergoed is. incluus ligdagen was de rekening 3000+ euro. Dat ik maar 170 hoefde te betalen, vond ik erg fijn.

Al baalde ik nu dat ik door een valspositieve bloedtest ook een extra test moet doen a 200 euro, dus eigen risico direct verdwenen. Daar is niks aan te doen, en we kunnen het missen gelukkig. Maar het is wel naar als je niet zoveel te besteden hebt. Gelukkig heb je dan vaak wel weer zorgtoeslag..

Kijk ook eens naar Sicko van Michael Moore, over de zorg in de VS. Echt, dan is het hier nog niet zo slecht..

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het probleem is denk ik ook dat de verhoudingen scheef liggen.
    Mede door de vergrijzing zijn er steeds meer mensen afhankelijk van zorg en uitkering, en dat moet de werkende groep allemaal opvangen.

Gooi daar ook nog eens de crisis met hoge schulden bij op... tja, ik ben bang dat het nog wel eens heel zwaar kan gaan worden de komende jaren.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Ik hoop niet dat we hetzelfde stelsel als in Amerika krijgen.

Hoe het komt in de toekomst weet ik niet. Rooskleurig is het niet.

Ik kreeg toevallig een paar dagen terug een link van een bijeenkomst.
    Gezond in 2030 | VU Connected

Zit erover te denken om er naartoe te gaan.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Goede gezondheidszorg is belangrijk, en is veel waard (en mag dus wat kosten). Solidariteit vind ik ook belangrijk, dus wie het echt niet kan betalen moet worden ondersteund door de overheid (en dus door degenen die het wel kunnen betalen).
    Maar zolang we met z'n allen niet bereid zijn hier méér geld voor uit te geven, zal het steeds schraler worden, omdat we steeds meer zorg vragen. Ik heb er geen moeite mee, dat een fors deel van mijn inkomen naar de zorgverzekering gaat. Ik vind dat namelijk vele malen belangrijker dan vakantie, mijn mobieltje of mijn auto. Natuurlijk werkt dat anders voor mensen die op minimumniveau zitten, dat snap ik ook wel, maar van de meeste mensen snap ik niet dat ze zo weinig over hebben voor goede zorg.

Ik heb geen klachten over de bereikbaarheid van mijn huisarts. De hele ochtend en een flink deel van de middag kan ik de praktijk bellen. Soms krijg je een bandje dat je op een ander tijdstip moet bellen, maar als het spoed heeft kun je gelijk worden doorgezet.

Tandartsen en orthodontisten, daar heb ik wel m'n vraagtekens bij. Hoog tijd voor concurrentie, zou ik zeggen. Ze verdienen mij iets te makkelijk, iets te veel.

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

deepfreese. ik weet dat het in amerika erger is. ik hoop met recht dat het hier niet zo triest wordt, maar ben er wel bang voor.

het was een operatie aan vetbulten die opgestuurd zijn voor onderzoek.ze zijn zelfs niet allemaal weggehaald, alleen degene die hij het meeste stootte en last van had. de rest mocht niet ( zo erg is het dus al). maar ik heb begrepen dat het niet uitmaakt waar het voor is. dat je altijd een bijdrage moet betalen.

ik heb serieus al iemand in mijn fam die rond de 60 loopt gedeeltelijk afgekeurd is een deeltijdbaan heeft ( die veel te zwaar is voor hem met alle gevolgen vandien) en 2 kranteroutes loopt en nog zijn hoofd amper boven water kan houden. ( en die doet dus niks geks) het werk is veel te zwaar waardoor zijn gezondheid achteruit gaat en hij weigerd om nog maar een voet binnen te zetten bij een arts. dat kost al geld bij de deurklink zegt ie en dat is ook zo. gevolg is dat hij steeds meer gezondheidsproblemen krijgt open exceem heeft ( zalfje kost 30 euro) steeds meer gehoorproblemen krijgt omdat hij de medicatie niet meer wil nemen.en een grote paarse enge plek op zijn been heeft die soms jeukt en open gaat.

dat doet me erg veel pijn om dat allemaal aan te zien, maar ik vrees dat het straks voor veel mensen wel de realiteit wordt. ik probeer hem vaker wel wat toe te stoppen,en te bewegen naar een arts te gaan, maar ik ben ook geen bodemloze put en kan dus ook niet eindeloss blijven helpen. ons gezin heeft ook zijn medische kosten en 3 zorgpremies volgend jaar.

10. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ja lastig hoe de toekomst eruit zal zien. Ik werk al zo'n 18 jaar in de zorg en heb het zien veranderen... en helaas niet ten goede.
    De komende jaren zal het allemaal steeds slechter worden , dat merk je ook op de afdelingen van de ziekenhuizen.
    Ons laat gaat richting het ziektekostenstelsel zoals in America en iedereen weet hoe het er daar uit ziet.!
    Er zal de komende jaren steeds meer worden wegbezuinigd.. en dat gaat uiteindelijk ten kostte van de zorg.. met alle gevolgen van dien.

Wat de huisarts betreft die is hier ook bereikbaar van 8.30 tot 1130 ofzo en dan een uurtje in de middag. Als er tussendoor iets is zoals mijn kind die een gat in zijn hoofd valt, dan druk ik op dat het spoed is en krijg ik alsnog de assistent.
    En zou ik de huisarts niet te pakken krijgen dan zou ikd us wel naar de ehbo gaan.. moet toch geplakt worden zo'n wondje?

11. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    @blup dat is herkenbaar. Ik werk veel met chronisch zieken maar laten we het er maar op houden dat er bepaalde mensen zijn die alles vergoed krijgen en geregeld krijgen zelfs vakanties naar hun geboorteland op kosten van de patientenverenigingen en andere mensen amper droog brood hebben.. erg triest!

12. Bri

Bri Niet meer actief

SEH helpt je prima hoor, met een gat in het hoofd. Kan even duren, maar je kunt er wel terecht. We waren niet thuis dus huisarts zat niet in de buurt. Lijkt me niet dat je bij zomaar een huisarts kunt binnenlopen dus we zijn toen met ons bloedende jochie in de auto naar het zkh gestapt.

blup: dat is een heel schrijnende situatie die je beschrijft. Dat iemand er zo beroerd aan toe is, maar het eigen risico niet kan (wil?) betalen. Huisarts valt daar wel buiten, maar goed, dat medicijn moet dan toch betaald worden... Lijkt me naar om te zien, zo dichtbij.

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

limmeke@ wij betaalde inderdaad 6 jaar geleden ookal 65 euro voor zo'n anderhalve minuut controle elke maand.

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Tja de zorg wordt gewoon niet beter, en het zal de komende jaren ook zeker niet beter gaan worden. Ik merk het zelf ook dat het voorschrijven van duurdere medicatie op de lange baan wordt geschoven omdat ze het niet mogen voorschrijven :$, totdat het echt niet langer kan. Ik mocht vorige week dan toch ook eindelijk met andere medicatie beginnen omdat ze het toch wel wat te gek begonnen te vinden dat als mijn zoontje 'snachts huilde ik amper mijn bed uit kon komen en de deur open kon krijgen en dus 10 minuten onderweg was voor het oversteken naar zijn kamertje en dan helaas niet doordat we in 1 of andere villa wonen ;). Maar als ik dan kijk hoe overdreven of alle info folders zijn luxe geplastificeerd en cd en dvd met instructies en een boel reclame prut als pen, stickers, hoesje voor je ponsplaatje tja dan vraga ik me ook af kan het medicijn niet stukken goedkoper als ze gewoon een geprint blaadje geven het geleverd wordt door de apotheek ipv door een koeriersdienst aan huis, dus denk dat er wat dat betreft ook wel het een en ander kan veranderen. Mijn arts was hoopvol dat dat volgend jaar gata gebeuren want dan verloopt het patent van het medicijn maar dan nog is zulke poespas overdreven.
    Ach en laten we heel eerlijk zijn het kabinet dat we nu hebben heeft het niet zo op chronisch zieken en ouderen als ik lees wat de plannen zijn voor de komende tijd en hoeveel ze nog extra willen korten op voorzieningen voor chronisch zieken dan houd ik mijn hart vast, soms krijg ik bij dit kabinet het idee dat ze het liefst een natuurlijke selectie willen maken en alle ouderen, chronisch zieken uit de maatschappij willen verwijderen zodat de kosten dalen :(.

Mijn ha is voor spoed de hele dag bereikbaar en ook erg handig voor simpele vragen en herhaalrecepten gewoon per mail :D

15. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Vroeguh...
    Voor mijn beugel betaalden wij 30 gulden per bezoek. En kregen 15 daarvan vergoed van ziekenfonds. Ziekenfonds waar je toen nog heel weinig voor betaalde....

Toen ik op mezelf woonde betaalde ik 45 gulden toen ik boven een bepaalde leeftijd kwam net iets meer.... En toen kwam het nieuwe zorgstelsel. We begonnen met 100 euro en een no claim van 250 Ik betaal nu 140 voor mezelf. Ben elk jaar het eigen risico kwijt van nu 170. Heb geen recht op de tegemoetkoming zorgkosten wegens chronische ziekte omdat je daar wel heeeel veel medicijnen voor moet slikken.
    Ik twijfel al over wat ik komend jaar moet doen, ben in de ww beland en er is dus nog maar weinig ruimte hier.

Ik heb er zo'n hekel aan dat wij Amerika maar moeten volgen in alles, en dat is nou niet bepaald iets waar je trots op moet zijn, dat konden ze wel met ons ziekenfondsstelsel!!!

16. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Ik ben zelf geboren met een aangeboren hartafwijking en ik heb dus een uitgebreider pakket voor de zorg enzo. toch krijg ik zelf nog erg veel rekeningen die je dan ineens zelf op moet hoesten.....waar betaal je dan premie voor??? denk ik dan weleens.

17. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    abbo. dit vind ik een erg interessant topic.

(ik heb hierover niet echt een eigen mening, weet wel dat het idd. een beetje de verkeerde richting uitgaat)

18. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik maak door mijn handicap ookal jaren veel eigen kosten en dat wordt alleen maar erger. net of je er iets aan kunt doen ofzo.

als je nual ziet hoeveel mensen de zorgpremie niet kunnen ophoesten ook. end at ze dan dus gewoon doodleuk loonbeslag voor de premie willen gaan leggen als ze dat er allemaal door krijgen.
    ik weet ook nog heel goed hoe we van 45 gulden naar 45 euro gingen en in notime naar de 146 waar we nu zitten en waarvoor vraag je jezelf weleens af.

nee ik hoop echt niet dat we op amerika gaan lijken. ik vind veel dingen daar al vreselijk, maar het zorgstelsel is diepbedroevend.

19. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Ik zie het hier ook al voor me dat er veel mensen zijn die het straks niet meer kunnen betalen. Mensen zijn zo veel verder van huis. En de overheid roept maar bezuinigen bezuinigen.......tja. Je gaat steeds meer premie betalen en de pakketten worden steeds minder. Dan wordt dit niet meer vergoed en dan wordt dat niet meer vergoed. En die premie wordt maar hoger......

20. Bri

Bri Niet meer actief

Wat ik niet snap, is dat er zo wordt bezuinigd op preventieve maatregelen. Want iedere chronisch zieke kost een vermogen (en dat móéten we gewoon opbrengen, begrijp me niet verkeerd, ik wil chronisch zieken helemaal niet kwijt). En er zijn zo veel chronische aandoeningen die te voorkomen zijn, of waarvan verergering te vermijden is, door bijvoorbeeld een gezondere leefstijl.
    Denk aan diabetes, nierziekten, hartfalen, COPD. Zo veel gevallen hiervan zijn gerelateerd aan een verkeerde leefstijl (verkeerde voeding, roken, te weinig bewegen).

Het is zó kortzichtig om te korten op preventie.... Gelukkig begrijpen veel zorgverzekeraars dat híer de weg ligt om toekomstige kosten te beheersen, en ondersteunen zij programma´s om mensen te helpen met hun leefstijl. Natuurlijk is het uiteindelijk eigen verantwoordelijkheid, maar dan moet je mensen wel voorlichten en begeleiden om die verantwoordelijkheid te nemen.

Deel Deze Pagina