Extra (kraam)zorg met bekkenklachten?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door nijntje op de mac, 21 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nijntje op de mac

nijntje op de mac Actief lid

20 jun 2009
    388
    0
    0
    Ik begin een beetje te stressen over de weken na de bevalling ivm mijn BI, mijn Fysio zegt dat ik de eerste tijd niet moet traplopen en dingen tillen en ik lees overal dat je de eerste dagen helemaal in bed moet blijven. Kan je dan ook extra zorg krijgen de eerste weken? Of is daar niks voor geregeld?

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi,

Of je vanwege bekkenklachten extra kraamzorg kunt krijgen is afhankelijk van je verzekering en je vk. Ik had ook bekkenklachten (geen bi) en kreeg van mijn vk niet op voorhand al extra uren. dit werd pas na de bevalling en tijdens het kraambed bekeken.
    Maar je zou alvast bij je verzekering en je vk kunnen informeren hoe of wat. Dan weet je al iets meer.

Thuiszorg is vaak moeilijk omdat ze kijken of je nog mantelzorg in huis of in de buurt hebt. Maar misschien kun je vooraf wel al informeren bij de gemeente of dit mogelijk is.

Vaak komt het toch neer op je partner of familieleden die je helpen.

Succes.

3. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Ik had na de bevalling ook heel erg veel last van mijn bi,
    ik heb toen 8u extra gekregen (dit is in de kraamweek besloten, dus niet op voorhand). Ik mocht pas na 3 dagen proberen trappen te lopen (1x per dag maar naar beneden, dus 1x trap op en 1x trap af), na 1 week had ik nog wel pijn, maar ongeveer evenveel als in de zwangerschap, dus nog net te doen. Nu is het gelukkig vrijwel over.

4. Jeal

Jeal Actief lid

2 mrt 2009
    305
    0
    0
    Ik ben momenteel 35 weken zwanger en veel last van bekkenklachten. Tijdens de intake van de kraamzorg heeft de betreffende kraamverzorgster gelijk al 10 uren extra toegekend (die worden verdeeld over de dagen). Tijdens de kraamperiode wordt opnieuw bekeken of hier meer uren bij komen.

Groetjes Jeal

5. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Mochten ze merken dat je tijdens de kraamtijd extra uren nodig hebt dan is dat zo geregeld.
    Wel zou ik tijdens de intake aangeven er veel last van te hebben, dan hebben hun het al op papier staan.
    Het beste is de eerste week zoveel mogelijk op bed te blijven met bekkenklachten (ik had BI bij de 2e), ik ben wel op en af van de trap gegaan ivm dat wij op zolder slapen en ik dus 1 lager moest om te kunnen douchen of naar de wc te gaan.
    Ik heb het alleen gedaan wanneer het echt nodig was.
    Moet er bij zeggen dat ik amper nog last had van mijn bekken toen mijn zoontje eenmaal geboren was.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    extra uren bovenop wat? de afgesproken uren tijdens het intake gesprek met kraamzorg? als je dat bedoelt dan worden de uren echt na de bevalling aangepast met goedkeuring van VK of gyn.

kraam zorg duurt nooit langer dan 10 dagen na de bevalling. ik heb maximum gekregen en dat was in totaal 68uren in 9 dagen en met de uren in het ziekenhuis was het bijelkaar 10 dagen.

als je een man hebt krijg je geen extra hulp na de kraamtijd.

je moet voor de kraamweek ook verzekerd zijn, want alleen eigen bijdrage van kraamzorg wanneer je zoveel uren krijgt is zo iets van 250. ik heb n goede verzekering en allees is betaald. wanneer je zwanger bent kun je overstappen.

'bekken klachten' in je vraag is voor mij niet duidelijk. het is normaal dat je bekken klachten hebt. maar BI is wel iets anders, je botten liggen dan ver van elkaar en je moet daarom je bekken niet belasten. maar dat is voor later. want met bi kun je eigenlijk voor de bevalling niet lopen(niet omdat pijn erg is maar omdat je benen een beetje los zitten, je kunt je benen niet optillen etc)

en welke trap moet je dan lopen? in je eigen huis?

ik hoop voor je dat jij het niet nodig zult hebben. want dan ben je echt heel slecht aan toe, en niet voor je baby kunt verzorgen.
    je moet echt ook met je verzekering hierover praten.

en maak je geen zorgen alles herstelt weer razend snel na de bevalling. en moeder zijn is echt een top gevoel!

dus geen extra zorg na de kraamtijd en dat is max 10 dagen na de bevalling.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    inderdaad kraamzorg is max 10 dagen en als je thuis bent kan je vk je uren herindiceren.

Ik wist van te voren dat ik een ks kreeg, had bekkenklachten en neurologische problemen die uitval in mijn been veroorzaken dus kreeg ik bij de intake al meteen meer uren toegewezen.
    Eenmaal thuis op dag 5 hebben we echt nog het maximaal aantal uur gekregen wat mogelijk was nl. 45.
    Toen ook nog onze kraamzuster van de vorige keer op de stoep stond waren we helemaal blij.
    Maar na de kraamtijd sta je er met een gezonde man ( of die nu fulltime werkt of niet) genoeg weer samen voor.
    Als je al hulp krijgt heb ( maar dan moet je eigenlijk nog je re-teen kunnen bewegen bij wijze van spreken) een flinke eigen bijdrage.
    Mijn man heeft eerst vakantie opgenomen en toen nog 2 uur zorgverlof per dag voor een aantal weken.
    Toen was ik weer zover op de been dat ik het overdag weer redde met twee kleintjes. De oudste is ook meer naar de opvang geweest in deze periode.

8. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook erge last van mijn bekken gehad. Ik kon me niet meer staand aankleden, niet lang lopen, draaien snachts was een ramp. Ik sliep met een voedingskussen tussen mijn benen en dan viel de pijn mee. Na de bevalling heb ik de dag erna nog last gehad bij slapen, de volgende dag al minder en na een paar dagen was de pijn bijna weg. Ik was zo verbaasd, want ik maakte me er ook erge zorge over. Nu, na 3 weken, heb ik soms bij het slapen nog even pijn, maar voor de rest niet meer. Dus misschien heb jij dat ook wel. Ik heb trouwens wel extra kraamzorg gekregen ( dus in totaal 10 dagen) omdat mijn borstvoeding niet liep en mijn dochter te veel was afgevallen. Er werd door mijn vk niet moeilijk over gedaan.

9. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik heb in totaal 56 uur kraamzorg gehad!
    maar dat komt ook doordat ik 15 uur luxe kraamzorg heb! in mijn aanvullende verzekering!

10. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Ik heb ook in de zwangerschap last van BI gekregen, maar de extra kraamzorg is pas in de kraamweek geherindiceerd. Na de bevalling had ik zoveel pijn in mijn bekken en kon haast niet staan of lopen. De eerste week heb ik op bed gelegen en kon dus ook niet voor mijn zoontje zorgen, heel frusterend. De tweede week kon ik heel even uit bed. Ik lees in verschillende verhalen dat de BI/bekkenpijn na de bevalling snel weer over was, maar ik heb er nog steeds last van en loop dus ook nog steeds bij de fysio. Staan kan ik niet zo lang, net als lopen of zitten. Ik hoop dat het snel beter word. Om even terug te komen op je vraag. Je kan het natuurlijk aangeven dat je last hebt van BI, maar het word pas bepaalt in je kraamweek hoe je er dan aan toe bent. En als je je maximale aantal uren kraamzorg hebt gehad zal je man/vriend of familie je moeten helpen. Mijn man heeft zorgverlof opgenomen want ik kon dus echt niet de zorg voor mijn zoontje op me nemen. In bad doen was al teveel. Ik hoop dat jij er niet zo veel last van mag ondervinden, sterkte.

Deel Deze Pagina