Zoals mijn titel al zegt, gaat mijn vraag over kleuren. Wanneer zijn jullie gaan kleuren met je kindje? En hoe ging dat? Vanmiddag heb ik heel even aan tafel gezeten met mijn zoontje. Ik heb nu voor het uitproberen nog gewone kleurpotloden gebruikt, maar ik denk dat het handig is om van die "dikkertjes" (als ze zo heten ) te gaan halen. Die kan hij denk ik wat makkelijker vasthouden. Verder was een kwartiertje ook meer dan genoeg, maar dat vind ik eigenlijk ook niet meer dan logisch. Was al langer dan ik verwacht had. Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen. Alvast bedankt. Groetjes Mariska
Ik lees even mee! Heb voor de 'zak van Sint' idd van die 'Kortjakjes' gekocht, dus ik ben heel benieuwd!
Die van mij begon met ongeveer 11 maanden op papier te kleuren(nou ja krassen eerder) Inderdaad met dikke potloden, dan breken de punten ook niet zo snel van af.
Hier ook af en toe aan het kleuren (lees krassen). Paar minuten meestal. Maar goed, ze vind het wel leuk dus we doen het nu af en toe. Wat het trouwens ook goed doet hier is vingerverf.
Vanaf een jaar, maar hij vindt het (nog) niet zo heel leuk. Hij gooit ze meer door de kamer zeg maar haha
Vingerverf klinkt ook wel heel leuk. Maar hoe pak je dat dan aan? Met veel plastic ofzo? En dan een schort voor of gewoon in de luier en verder niets? Groetjes Mariska
Ik ging ook vanaf ca. 16 maanden met hem kleuren, met kleinduimpjes (krijtjes). Maar in het begin kon het hem nog niet echt boeien. Nu wel! Hij is nu 21 maanden en roept de hele dag dat hij wil tekenen, en gaat dan bij het laatje staan waar de tekenspullen in zitten. In plaats van in het wilde weg te krassen begint hij nu ook een soort van vormen te tekenen (vierkant, rondje), echt heel leuk om te zien.
Had ze in de romper in de kinderstoel gezet. De vingers in de potjes laten dopen en dan weer weg halen, papier erbij. Verder een vochtige handdoek erbij om na een kleur de vingers weer schoon te maken voor de volgende kleur. Dus gewoon er echt bij blijven. Wat gemorst werd meteen oppoetsen dan heb ik verder geen plastic nodig.
De eerste tekeningen van mijn zoontje zijn van toen hij 13 maanden was. Ik gebruik korte dikke waskrijtjes, kleinduimpjes. Daar krijg je sneller mooie gekleurde krabbels mee. Met potloden blijven de krabbels zo licht van kleur. Voor verven doe 4 kleurtjes vingerverf in 4 vakjes van een eierdoos en een kwast waar hij mee kan verven. Zeiltje op tafel, kliederschort aan, papier plak ik vast met plakband op de hoeken zodat het blijft liggen en 2 vaatdoeken in de aanslag. Eén voor de tafel en één voor de handjes van mijn zoontje als we klaar zijn.
Wat hij ook leuk vindt is verven met een grote knikker. Dat doe je met een deksel of bak met daarin een papier en een grote knikker. Op het papier doe je een dotje verf en door samen de deksel te bewegen rolt de knikker met de verf erop in het rond. Dit kun je herhalen met verschillende kleurtjes.
Vingerverf heb ik idd ook nog staan! Ooit de hand- en voetafdrukjes mee gemaakt ... Maarre, misschien een stomme vraag: eten jullie kindjes dat dan niet op? Mijn zoon stopt eigenlijk alles nog in zijn mond en zeker die dingen die er niet inhoren ... Heb er al wel zin in om met hem te gaan kleuren, leuk hoor!
Je moet het wel begeleiden. Als het per ongeluk toch gebeurt dat hij iets in zijn mond stopt. Kun je het met een vochtige doek afvegen. Als het goed is gebruik je kinderverf en wasco's en kan het niet zo'n kwaad.
Ik heb met Julia vanaf ongeveer een jaar proberen te kleuren/verven af en toe. Ze snapte het in het begin niet goed, alleen maar in d'r mond stoppen, maar inmiddels heeft ze door dat er een kleurtje op komt als ze het potlood goed gebruikt. Echt kleuren is het nog niet, maar er komt iets op het papier! Ik ga naar een speelgroep waar we regelmatig kleuren/knutselen. Als verven lukt, kan plakken ook --> zij doet de lijm, ik plak er iets op. Ook hebben we laatst dennenappels geverfd, touwtje er aan, hartstikke leuk! Zo kun je hele leuke "simpele" knutsels maken, voor opa's en oma's enzo!
En af en toe proeft ze ook nog wel verf/kleurtjes/lijm hoor, maar dat is allemaal kindvriendelijk en ze vindt het vies, dus doet het maar 1 keer
Hier is verven ook een super activiteit. Gewoon de potjes op tafel. Papier met schilderstape op tafel plakken( dan blijft het papier niet aan de klodders verf plakken)een verfschortje aan en kliederen maar. Vanmiddag heeft hij pasta penne zitten verven, die hebben we later aan een lintje geregen en is nu een mooie ketting voor oma.
Kleuren gaat idd het beste met dikke potloden. Wij hebben nu die van Lyra, die hebben ze o.a. bij van die winkeltjes met houten speelgoed. Ze zijn niet goedkoop, maar werken wel héél fijn. Mooie intense kleuren, en het grote voordeel: als je ze laat vallen breekt de stift niet. Sommige potloden kun je blíjven slijpen als ze eenmaal gevallen zijn omdat ze steeds weer breken als je bijna klaar bent, nou, Lyra potloden niet! De potloden hebben een driehoekige vorm, zijn dus erg makkelijk vast te houden door kleine handjes. Je kunt ze gewoon slijpen met een punteslijper met een groot gat. Je kunt een basissetje kopen met 12 kleurtjes, maar alle kleuren zijn ook los te krijgen, zowel in een lange als een korte versie (beide even dik). Laatst toen jongste jarig was, heeft ze weer een paar nieuwe kleurtjes gekregen, o.a. een nieuw lang rood potlood want van die kleur heeft ze al 2 kleine bijna versleten . Duidelijk haar lievelingskleur!
goeie vraag. wij hebben 2weken geleden keer met onze knul geprobeert te 'tekenen' Zag het al aankomen dat overal stift ofzo zou zitten. Dus bij hema van die speciale stiften gekocht die je heel makkelijk kan wegvegen van je laminaat vloer. Ik riep tegen manlief: leg er groot stuk papier ofzo onder. Hij vond het niet nodig en vervolgens dikke stift strepen op ons gloednieuwe laminaat! Manlief kreeg hartverzakking dus vertelde maar dat het speciale stiften zijn haha. Kan ook uit kleding gewassen worden dus erg handig. Back on topic, ik wacht nog even met 'tekenen' Hij vind het nog niet zo heel erg boeiend, gooien met de stiften is nog veels te leuk.
Hier hebben we Klein Duimpjes om mee te kleuren, maar hij vindt ze lekker hahaha. Dus van de week gaan we even dikke potloden halen. Vingerverven vond hij ook erg interessant. De oma's en opa hebben al mooie tekeningen gehad van ons ventje . Hij vindt het ook wel leuk om te doen. Hij blijft dan zo waar op schoot zitten en dat is iets vrij unieks.