De kinderarts raadde me aan om in de laatste fles rijstebloem te gaan doen. Eva krijgt nu namelijk Nutrilon Pepti en drinkt nu al 5x200, maar begint nu ook af en toe 's nachts te komen. Dat houdt dan in dat ze 1200 krijgt, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Volgens de KA is het kiezen tussen twee kwaden: rijstebloem (met eventueel krampjes als gevolg, die ze al zo extreem heeft) of teveel voeding. Dan dus maar de rijstebloem. Ik ben echter wel een beetje huiverig, wat als de krampjes erger worden? Iemand hier ervaring mee? Wat voor rijstebloem is dit eigenlijk (merk bijv.) en gewoon in de super te koop? (had me er totaal nog niet over ingelezen, bijvoeding, omdat ik dacht dat dit nog lang niet aan de orde zou zijn) Waarschijnlijk heb ik een grotere speen nodig? (neem aan dat het indikt)
Kun je niet wat schuiven met flessen en s'nachts een kleiner flesje geven? Rijstebloem was hier altijd drama (blok op de maag vermoed ik).
Lastig, ik zou niet goed weten hoe eigenlijk. Ze redt het overdag net om de vier uur, maar ook echt net. Die flessen gaan bijna altijd leeg (soms weigert ze, maar ik ga ervan uit dat het met de pepti minder en minder gebeurt, des te langer we dit geven, nu een week). Wat voor drama kreeg je daarvan, je bedoelt meer krampjes? Daar zit ik zo niet op te wachten... Het gaat net iets beter.
Ja heel erg onrustig, denk wel krampen. Zat dan echt urenlang met ze op. Maar misschien hebben andere moeders betere ervaringen, misschien gewoon een keer ervaren.
Kan het zijn dat ze misschien haar zuigbehoefte niet kwijt kan? Dus dat de fles te snel leeg is? misschien dat een kleinere speen uitkomst bied? Ik heb destijds trouwens geen grotere speen op de fles gedaan voor de rijstebloem, hij had ivm reflux en dus indikken van de voeding al een maatje 2 dat ging prima. Hou in de gate dat je kindje ongeveer 20 minuten over een fles moet doen. Dan kunnen ze genoeg zuigbehoefte kwijt.
Dat zit wel goed, 15-20 minuten is ze met een fles bezig. Daarnaast heeft ze ook een fop, dus ik denk niet dat het te maken heeft met zuigbehoefte. Die fop probeer ik 's nachts ook altijd eerst, eerder viel ze dan wel weer in slaap, maar dat kan ik nu dus vergeten, echt honger dus...
Ik zie nu in je andere topic dat ze ook dikkere voeding krijg. Hou je er rekening mee dat als je rijstebloem in de fles doet er gewoon nutriton bij moet? Dit omdat de rijstebloem in het maagje weer dun word en dus weer omhoog kan komen Thans dat is wat mijn KA destijds zij.
Onze zoon reageerde heel heftig op rijstebloem. Wij hebben bewust gekozen voor rijstebloem van biobim omdat dit biologisch was en geen toevoegingen had, maar hij kon enkel nog gillen en krijsen... dus dat was absoluut geen succes. Kun je wellicht proberen de hoeveelheid proberen te verdelen over kleinere flessen. dat wil echt wel eens verschil maken. en wat je ook kunt doen is dezlefde hoeveelheid water maar een schepje voeding minder, dan kun je die 'overgebleven schepjes' in de nacht geven. Hier staat goed uitgelegd hoe de darmen werken en bij nog geen 4 maanden zijn de darmen zeker nog lek, en dus gaat alles nog door de darmwand heen en dat geeft veel buikpijn. Die Zes Maanden - De Groene Vrouw en deze als aanvulling Bijvoeding bij Flesvoeding
Een kindje met kea (ofwel kma) zijn de darmen niet zoals een 'gewoon kindje'. De darmen werken minder goed en laten hierdoor de koemelkeiwitten door de darmwand. (Even heel kort uitgelegd) Bijvoeding bij kindjes met kea wordt echt aangeraden pas met 6 maanden (of zelfs later) te beginnen. Dit is mij laatst nog verteld door een dietiste met ervaring met babys met kea. Dit omdat je met bijvoeding de darmen extra laat werken en de kans groter is op extra (levenslange) allergien. Bij een gezond kindje is het niet wenselijk om voor 4 maanden te starten, bij een kindje met kea dus al helemaal niet. Wat je nu doet kan gevolgen hebben voor de rest van zijn leven. Tevens werkt rijstebloem voor gezonde kindjes al erg op de darmen, waardoor ze vaak darmklachten krijgen. Ik zou eerder 170/5 gaan geven, dan kun je een extra fles geven.
in tegenstelling tot de andere reacties heb ik wel goede ervaring met rijstebloem. alle drie mijn kinderen waren hongerige babies. zelf de voeding voor hongerrige babies was niet genoeg. wij probeerden toen dat johanespitmeel op advies van cb nou was een drama. toen met drie maanden een schepje rijstebloem in de voeding gaan doen alleen laatste fles nou ze sliepen heel de nacht door. terwijl ze anders 1 tot 2 x snacht kwamen voor de fles. maar eentje heeft last gehad van krampjes maar of het door de rijstebloem kwam. ik weet niet. het is heel normaal dat babies tot vier maanden last krijgen van krampjes. daarna moet het gaan afnemen.. maar het belangrijkste is dat je zelf je gevoel volgt hierin. ieder kindje is anders. en als je arts het aanraad ... het lijkt mij dat hij wel zal weten waar hij over praat toch.. je kan altijd proberen. reageert de kleine niet goed stop je gelijk.. maar volg je gevoel... succes
Hmmm... Bedankt voor alle tips en links! Ik ga eerst 170/5 proberen, mocht dat niet werken dan de flessen verkleinen en vaker voeden. Als laatste optie toch maar de rijstebloem. Durf het risico niet nemen, zeker niet mocht er schade op de lange termijn kunnen ontstaan, maar ook niet gezien het 'gedonder' dat we al hebben gehad. Even rust in de tent.
Heb je al eens forte (hongerige babys) voeding geprobeerd? Dit heeft ons geholpen. Bij hebben dit gemengd met de standaard voeding. Twee schepjes forte en de rest standaard.
Ik heb ook positieve ervaring met rijstebloem hoor! Onze man kwam altijd moeilijk van zn ontlasting af maar toen we rijstebloem gaven, juist makkelijker! Weet niet of je bv geeft? Onze man is ook een erg hongerige baby en zat altijd aan de max qua voeding. we deden uiteindelijk forte voor hongerige baby's dit werkte ook goed voor hem. dan 2 schepjes forte en de rest gewoon standaard. kwestie van proberen.. succes ermee!
Ik zal waarschijnlijk weer wat kritiek krijgen, maar in België wordt helemaal geen drama gemaakt van die 1 liter. Dat bestaat hier gewoon niet. Mijn dochter kreeg neocate, nóg lichter verteerbaar dan pepti, en zij kreeg gewoon 5 keer 210ml. Rijstebloem was daarentegen geen optie. Wij hebben het 1 keer geprobeerd op 4,5 maand (veel later dan jij dus), en we hebben een hele nacht opgezeten met een krijsend kind. Zeker als je kindje last heeft van krampen en nog niet eens 4 maand is, zou ik dat risico niet willen nemen. Maar goed, dat is natuurlijk een keuze die jij moet maken.
Hier ook een kmakindje en rijstebloem ging echt goed hier! Verder werd hier iets gezegd over wachten tot 6 maanden of later. Maar volgens onze diëtiste is dat het oude protocol. Er zijn aanwijzingen dat juist het onthouden van allergenen voor een hedtigere reactie kan zorgen. Maar goed... Probeer beide opties eens een paar dagen. Dus iets verdund geven en als dat niet toereikend is, dan rijstebloem. Bij het overstappen werden hier ook echt flessen tot op druppel weggewerkt. Was na een weekje over en werd genormaliseerd. Succes!
Wou ik ook typen! In het buitenland hebben ze zo'n regel helemaal niet, en pepti is nog licht verteerbaar. Ik gaf Lynn vaak 1200, dat was alleen in n sprongetje, tussendoor dronk ze gewoon 800/900 per dag. En dan was het weer 3/4 weken 'raak' een extra fles. Als je dat niet wilt kan je nog 180 water en 5 schepjes poeder doen, en dat 6x
Ik heb ook hele goede ervaringen met rijstebloem. Ons zoontje was super hongerig en ik haalde soms net 2,5 uur tussen de flesjes dus hij kwam op veelste veel voeding uit. Cb adviseerde een klein theelepeltje. Ik had direct een ander kindje. Sliep rustiger en soms lukte 3,5 uur tussen de flessen. Ik zat in een andere situatie, mijn kindje was toen nog maar 3 weken oud! Maar ook bij ons zeiden ze: kiezen tussen 2 kwaden. Hij dronk namelijk soms 8 keer 135 ml! Ik heb maar bij 1 flesje, overdag, een theelepeltje erin gedaan. Dat was de fles waarna hij normaal al weer na 2 uur kwam. Verder heb ik alle flessen zonder gelaten. Hierdoor kwam ik weer op 7 flessen uit en heb ik heel lang de hoeveelheid niet hoeven te verhoge, pas toen de nachtvoeding eraf ging. Buiten dat had ik ineens een tevreden kindje. Ik ben later nog steeds wel eens over de liter gegaan, gewoon omdat ie zo'n honger had. En heb ook niet altijd alles volgestopt met rijstebloem om maar de baby te laten doorslapen of zo. Maar ik denk zelf dat een schepje rijstebloem geen kwaad kan. Ik zou wel het eerst sochtends een keer proberen om te kijken hoe erop gereageerd wordt.