In aansluiting op dit topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/319529-kapot-verdriet-mijn-vriend-nooit-meer-slikken.html heb ik goed nieuws! Ben helemaal blij!!! Mijn vriend moest vanmorgen naar het Medisch Centrum Leeuwarden naar de KNO-afdeling. Ze zouden met een cameraatje via zijn neus in zijn slokdarm/keelgebied gaan kijken. In december hebben ze daar nog een slikvideo gemaakt. Daar bleek uit dat er toch nog wat via zijn slokdarm in zijn luchtpijp terechtkwam, waardoor kans op longontsteking. Hij mocht/kon daardoor niks eten of drinken. Hij mocht alleen zijn speeksel weer doorslikken. (Dat mocht eerst ook helemaal niet. Liep hij constant rond met zo'n spuugbak.) In december had hij ook nog een PEG-sonde geplaatst gekregen. Dan was hij van zijn neussonde af namelijk. (PEG-sonde is een sonde via de buikwand naar de maag.) Het Medisch Centrum Leeuwarden was trouwens ingeschakeld, omdat het ziekenhuis in Assen lijnrecht tegenover de conclusie stond van het UMCG in Groningen. Groningen zei: het is neurologisch. Het slikken kan wel weer beter worden. Assen zei: het strottenklepje is beschadigd. Waarschijnlijk door de intubatie en dit zal nooit weer beter worden. Godzijdank blijkt dat het UMCG het toch goed heeft. Gelukkig. Nu dus ook niet de stress van het gedoe om een schadevergoeding en dergelijke. Mijn vriend mag weer eten en drinken! Eindelijk kunnen we straks weer samen genieten van het eten. Lekker samen aan tafel als gezinnetje zoals het hoort. Niet meer dat hij om de 3 uur via die sonde zichzelf voedsel moet toedienen. Dat hij moet toekijken als ik iets lekkers eet (en ik voel me dan bezwaard.) Ben helemaal blij! Wat een opluchting.
o wat goed zeg!!!! Ik heb je topic toen gevolgd en vond het echt vreselijk voor jullie. Wat zal het voor jullie bijzonder zijn om zoiets "simpels" weer samen te kunnen doen.
Oh meissie wat ben ik blij voor jullie!!!!!!! Goddank dat het toch goed is gekomen. Hoe is het verder met je man?
Wat goed zeg! Ik ben echt zo blij voor jullie! Ik weet niet of ik toen had gereageerd, maar het heeft me wel bezig gehouden, ik moest er steeds aan denken! Jeetje echt goed zeg!
Ik denk dat hij voorlopig nog aan de sondevoeding zit. Hij zal middels logopedie langzaam het slikken van voedsel en drinken wel weer gaan oefenen en opbouwen. Ik wil trouwens ook iedereen nog even bedanken voor de lieve reacties! Is voor ons een enorme steun geweest!
wat een ontzettend goed nieuws! nog een lange weg te gaan waarschijnljk, maar jullie weten dat het goed komt. echt super! BeHappy-man, zet em op!
Ow lieve lieve behappy en behappy man . Wat zijn wij ontzettend blij voor jullie gefeliciteerd met dit geweldige nieuws . Als manlief weer veel zelf kan eten zonder problemen , weten marnat en marnatman wel wat ze zouden doen . Als we jullie waren gingen we lekker uit eten zeiden we meteen toen we dit lazen. Dikke knuffel van ons . Oja nog bedankt voor je tijdschriften en kerstkaart .