overtijd wanneer inleiden?

Discussion in 'De bevalling' started by mausi, Apr 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,746
    646
    113
    Gelderland
    Ik ben vandaag uitgerekend, maar nog geen enkele teken van een naderende bevalling en heb ook niet het idee dat dit ineens gebeurd (al is dat afwachten natuurlijk). Al weken voorweeën, maar zet niet door.

Wie weet hoe het nu verder gaat? Met 41 weken moet of mag (?) je op controle in het ziekenhuis of??? En dan... Echt wachten tot je de 42 weken voorbij bent. Als het nog potdicht zit beval je dus pas met bijv. 42+3 ofzo? Of mag je ook eerder kiezen voor inleiden? Wie heeft ervaring?

2. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik werd ingeleid op de dag dat ik precies 42 weken was. Ben hiervoor ook verder niet in het ZH geweest. Vlos heeft in week 41 een afspraak gemaakt voor de week erop inleiden. Dus ik heb van te voren geen gesprek of onderzoek of zo in het ZH gehad. Alleen af en toe een echo. Hier was het beleid dat ze niet voor 42 inleiden. Zijn toch kunstingrepen en zolang er verder geen medische problemen zijn dan laten ze kind zolang mogelijk zitten.

3. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Hier ook precies op 42 weken van alles geprobeerd maar ik reageerde niet op de medicijnen en 72 uur later na elke 4 minuten weeën pas een baby op mijn buik. Was pittig maar zou het zo graag weer willen meemaken

4. Ranu

Ranu Actief lid

Aug 23, 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    #4 Ranu, Apr 21, 2013
    Last edited: Apr 21, 2013
    Ik was gister uitgerekend en zit ook nog steeds te wachten totdat er iets gebeurd. Komende week heb ik weer afspraak bij de vk. Ze gaf ook aan als ik dan nog niet ben bevallen, de optie te bespreken om ingeleid te worden, mits ik dit ook zou willen. Als ik hiervoor zou kiezen, dan moet ik idd eerst naar de ziekenhuis/gyn voor een onderzoek.

5. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,746
    646
    113
    Gelderland
    Bedankt voor de reacties.
    Ik ben benieuwd hoe de komende weken er uit gaan zien. Hoop zo gewoon spontaan re bevallen. Bij mijn eerste kindje met 38 wk al ingeleid, dus over tijd gaan is een nieuwe ervaring. Hoop alleen dat het inleiden geen tweede keer nodig is.

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Met 41 weken mag je kiezen maar dat geeft natuurlijk niet aan dat je inleidbaar bent. Je moet dan echt overwegen wat je wil. Ga je forceren of wacht je af.

Ik ben voorstander van afwachten. Hoeveel ellende ik ook heb in de zwangerschap.

Bij de eerste ingeleid met 41 weken en dat was drama kleine was er niet klaar voor en ik heb 48 uur weeen om te 3 min gehad.

De tweede af gewacht en met 42 spontaan bevallen dat was echt appeltje eitje. Deze keer ga ik ook afwachten als ik dan met 42 weken niet bevallen ben wil ik starten met inleiden.

7. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Ik had met 41 + 3 dagen een afspraak bij de gyn voor een hartfilmpje van de kleine + echo voor o.a. controle van de placenta. Als dit allemaal goed was mocht ik afwachten tot 42 weken. Uiteindelijk zijn op de ochtend van de afspraak spontaan de weeen begonnen.. en dus met 41 + 3 's avonds bevallen. Ik denk dat ik het ook afgewacht had tot 42 weken mochten de onderzoeken bij de gyn allemaal goed geweest zijn. Maar goed, heb daar dus niet over na hoeven denken ;-P

Succes!

8. Yunami

Yunami Bekend lid

Aug 25, 2012
    971
    0
    0
    Nederland
    Ik heb het toevallig laatst met mijn vk erover gehad en hier doen ze al inleiden vanaf 41 weken, tenzij je zelf niet wilt. Maar dit verschilt volgens mij per vk/gyn want heb ook andere verhalen gehoord.

9. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Bij mijn eerste 2 kinderen 'moest' je doorlopen tot 42 wkn.

Bij nr 1 een controle, echo en CTG gehad bij gyn op 41+2 wkn, inleiding ingepland voor 42 wkn, maar spontaan bevallen op 41+3 wkn.

Bij nr 2 controle, echo en CTG gehad bij gyn op 41+3 wkn, inleiding gepland voor 42 wkn, maar spontaan bevallen op 41+5 wkn.

Bij nr 3 kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat ik tegenwoordig al met 41 wkn ingeleid zou kunnen worden als ik dat wilde, en (zoals altijd) dat het met 42 wkn moest. Na 2 spontane bevallingen na 41 wkn zat ik niet te wachten op een inleiding, dus ik heb zelf gekozen om af te wachten tot 42 wkn. Had wederom een controle, echo en CTG afspraak bij gyn op 41+3 wkn, maar dit keer spontaan bevallen met 41 wkn :D.

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Ik ben met 40+5 ingeleid, hier laten ze je in het ziekenhuis niet langer dan 41 weken lopen ivm gevaar voor het kindje. Als je er echt op tegen bent maken ze een uitzondering maar ze hanteren het denk ik niet voor niets en daarnaast was ik er wel klaar mee

(Was al opgenomen bij 32 weken ivm vroegtijdige weeen )

11. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Na een week overtijd ga je hier voor een extra controle naar het zh. Ik ging bij 10 dagen overtijd pas (kwam toevallig zo uit). Had me wel vanaf week 40 al drie keer laten strippen (waarvan 1 keer succesvol daarvoor nog helemaal dicht).

In het zh gaven ze aan dat niemand eigenlijk weet of het nu beter is om af te wachten tot 42 weken of bij 41 weken al in te leiden. Dus dat je dat zelf mag aangeven. Ik zei daarop dat ik ingeleid wilde worden als dat zou lukken (dus als de baarmoedermond voldoende week was en ik ontsluiting had). Maar ik hoefde de keuze niet meer te maken. Bij de echo bleek dat mijn dochter nog maar heel weinig vruchtwater had.

Heb wel na 40 weken bij mijn vk om extra controles en strippogingen gevraagd. Die controles gaven me rust en het gaf me ook rust om te weten dat ik bijv. die eerste keer nog geen ontsluiting had, de baarmoedermond nog niet week was, ik genoeg vruchtwater had en alles er gezond uitzag...

Wachten is zooooooo moeilijk, volg je hart dat is het enige wat je kunt doen.

Veel succes!

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ben beide keren spontaan bevallen na 40 weken. Eerste met 40+6, tweede met 40+2. En ik vond dat precies op tijd. Nou ja, tweede had iets eerder mogen komen, ik heb van haar 2 weken voorweeën gehad en dat vond ik nogal irritant.

Ik had met 41 weken mogen kiezen voor een inleiding, maar dat was dan helemaal mijn keus geweest. Dus met 41 weken had ik naar het zkh gemogen voor een inleiding.
    De vk bood aan om anders bij 41+3 te (proberen te) strippen en bij 41+6 de vliezen te breken. Maar zo ver ben ik dus niet gekomen.

Ik hoop voor je dat je gewoon spontaan kunt bevallen, lijkt mij persoonlijk veel prettiger dan dat er ingegrepen moet worden.

13. mientjuh2

mientjuh2 Actief lid

Dec 19, 2010
    282
    44
    28
    NULL
    Overal en nergens
    Hier wordt er niet gewacht tot 42 weken.
    Als madam besluit te blijven zitten tot 40+1 wordt ik eerst gestript
    40+5 afspraak gyn en 41 weken exact ingeleid. Geen discussie over mogelijk ;)

14. geranium32

geranium32 Niet meer actief

Ik ben morgen een week over tijd, dus ik heb ook even meegelezen:D

Vanochtend is de vk hier aan huis geweest om te kijken of ze me kon strippen. Helaas staat mijn bmm daarvoor te ver naar achteren en dit is eigenlijk al 2 weken zo. Ik heb best al wat voorwerk gehad, maar dat heeft niets opgeleverd.

Hier is het beleid dat je met 41 weken mag worden ingeleid. Daarom heeft ze voor mij een afspraak gemaakt in het zh voor vanmiddag. Daar krijg ik een hele controle en naar aanleiding daarvan gaan we bespreken hoe nu verder.

De vk zei dat je in principe zelf de keuze kunt maken of je wel of niet wilt worden ingeleid. Aan de ene kant wil ik het liever niet, maar ik ben er op dit moment even behoorlijk klaar mee. M'n lichaam wil bijna niets meer, ik kan bijna niet meer lopen door al het vocht dat ik vasthoud dus het wordt gewoon steeds zwaarder. Dus waarschijnlijk kiezen we wel voor een inleiding, alleen wanneer moeten we nog bekijken.

15. Annekeruiter85

Annekeruiter85 Fanatiek lid

Aug 10, 2012
    1,165
    92
    48
    Morgen ben ik 40+2, inleiden doen ze bij ons sowieso bij 41 weken.
    Aangezien ik zelf het best zwaar heb ivm weinig eten binnen kunnen houden, gaan we morgen het inleiden al bespreken. Vorige week ook al besproken gehad, toen in overleg besloten te wachten tot 40 weken.
    Ergens weet ik dat het spontaan beginnen beter is, maar vanwege mijn energie niveau kies ik toch voor inleiden.. Dit is mijn 1e kindje

16. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Mij wilde ze inleiden als ik 38 weken zwanger was.
    Iedere week checkte ze of het verweekt was, want eerder leiden ze hier niet in als het niet nodig is.
    Op 41 weken en 2 dagen hebben ze weer gekeken, maar nog steeds was ik niet inleidbaar. De volgende dag, 41 weken en 3 dagen, begon de bevalling spontaan, en beviel ik in amper 5 uurtjes. Dus hier leiden ze je niet in als het niet verweekt is etc etc etc.

17. rums

rums Niet meer actief

Verloskundigepraktijk waar ik zit is het beleid wachten tot en met 42 weken.
    Ik ben op verzoek ingeleid de ene verloskundige stond hier meer open voor dan een andere. Uiteindelijk met 41+5 ingeleid.
    Mocht het me weer overkomen dan ga ik nog meer op mijn strepen staan mocht die ene verloskundige er weer zijn.

Share This Page