Depressief van dit weer

Discussie in 'De lounge' gestart door sidmick, 7 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Je hebt er blijkbaar wel overheen gelezen dat ts ook lichamelijk pijn heeft hierdoor. En ja het is moeilijk voor ons allemaal en iedereen krijgt mentaal een duw. Maar wat maakt dat jij je meer voelt om zeker te weten dat je zo'n reactie kan plaatsen. Ja dit is een openbaar forum en iedereen, ook jij, heeft een mening. Dat betekent echter niet dat je die mening zomaar moet neerkwakken en zeker al niet zo bot.

En nu even kort door de bocht en bot van mij. Kom je aandacht te kort in je eigen omgeving omdat mensen proberen te werken aan hun eigen welzijn? Kom je daarom hier om aandacht vragen met je botte opmerkingen omdat het in je eigen kring niet lukt? In dat geval heb jij een groter probleem dan ts.

Mim89, Sado, ellessinia en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    Hierom ben ik jarenlang panisch geweest voor sneeuw. Echt bang ben ik het niet meer maar leuk is anders.

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Als dat zo is dan kan een daglichtlamp misschien helpen TS.

Nougat en sidmick vinden dit leuk.
  4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    #84 Siepie85, 8 feb 2021
    Laatst bewerkt: 8 feb 2021
    @sidmick een suggestie want zoals je het beschrijft klinkt het idd als een seizoensgebonden stemmingsstoornis. Heb je weleens lichttherapie geprobeerd? Heel veel mensen met dit probleem die dit dan doen vanaf het intreden van de herfst hebben er dan echt beduidend minder last van. Misschien eens met de huisarts bespreken? Want je zo voelen en deze kou er nog bij lijkt me helemaal niet prettig!
    Heel veel sterkte!!

sidmick vindt dit leuk.
  5. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Als je je goed kunt afsluiten en houd van gezelligheid om je heen dan is dat prima toch. Er moet wel plek zijn voor mensen die er niet tegen kunnen vind ik.

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Psychologie van de koude grond. Ik voel mij niet meer dan een ander. Maar geef gewoon mijn mening. Soms kunnen mensen die vervelend vinden of bot. Tja het is een openbaar forum. Ik ben niet zo'n meehuiler of jaknikker en daar kunnen sommige mensen erg moeilijk tegen. En ik heb al eens eerder aangegeven een breed netwerk te hebben met voldoende aandacht. Daar heb ik geen forum voor nodig. Ik lees hier ook wel eens zaken waar ik anders over denk. Dan haal ik mijn schouders gewoon op. Dat zouden mensen ook kunnen doen als ze het niet met mij eens zijn. Ieder mens is nu eenmaal anders.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik gebruik nu al jaren zo’n daglichtlamp en kan dat écht aanraden. Voor mij voelde de winter toen ik die lamp niet gebruikte echt als 1 hele lange, donkere nacht waar geen eind aan leek te komen. Ik wilde gewoon echt alleen nog maar in bed liggen, alle verplichtingen voelden zooo zwaar, alles was te veel.
    Eenmaal met die lamp werd het gewoon weer dag voor mijn gevoel, kreeg ik weer lucht, ging het licht in mijn hoofd weer aan...
    Ik slik ook extra vit.D, op aanraden van de huisarts, dus mogelijk speelt dat ook een rol. Maar echt, door de winter kun je zo depressief worden: ik kan mijn gevoelens en gedrag dan toen ook echt niet anders bestempelen dan een depressie.
    Winter zal nooit mijn favoriete seizoen worden, maar ik vind het nu echt goed te doen en bv sneeuw vind ik ook echt mooi. Ik blijf ook altijd een beetje bang dat ik toch weer terug ga zakken in die depressieve gevoelens, maar ik heb er al jaren geen last meer van.

Nu met corona, lockdown etc - kan ik me helemaal voorstellen dat die context plús de winter allemaal te veel is. Hopelijk breekt straks snel de lente aan en komt er qua corona ook meer licht aan het einde van deze lange tunnel... Veel sterkte!!

Syane en NiVa0230 vinden dit leuk.
  8. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    @sidmick Hoe voel je je vandaag? Ik hoop dat je de fijne reacties en tips in dit topic kan lezen zonder al te veel te letten op die ene persoon die naar doet.

Syane, citroenrasp en Sado vinden dit leuk.
  9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar jij weet dat een depressie echt een ernstige ziekte is, hoe kun je dan zo praten over iemand met zulke heftige gevoelens? Dat heeft niet eens met (gebrek aan) inleving te maken, maar gewoon het glashard ontkennen van iemands emoties en gevoelens. Prima dat dit een openbaar forum is, maar wat schiet jij ermee op iemand zo weg te zetten én hoe helpt dat die ander? Soms moet je je afvragen of wat je denkt ook gezegd moet worden.

GossipGirlxoxo, Mim89, Elisje en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Ja iets van lichttherapie, ik ken meerdere mensen die hier baat bij hebben!
    Ze beginnen daar al in okt mee (dan wil niet zeggen dat je nu te laat bent!)
    Ik zou wel actie nemen als ik jou was, dit is ook geen doen.

Siepie85 vindt dit leuk.
  11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik ben ook geen meehuiler of jaknikker en ik heb een zeer sterke eigen mening maar dat geeft mij geen vrijbrief om ronduit gemeen en onbeschoft te zijn naar anderen toe. En jou eigenlijk ook niet echt. Een mening kan prima gegeven worden op een respectvolle manier. i.p.v. op die neerbuigende, betweterige toon van jou. Probeer het eens en je zult merken dat mensen dan ook wat eerder geneigd zullen zijn je serieus te nemen ook al verschilt hun mening heel erg van de jouwe. Wederzijds respect maakt communicatie een stuk prettiger.

GossipGirlxoxo, Mim89, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    @sidmick, zoals anderen al aangaven schijnt lichttherapie erg fijn te zijn wanneer je je neerslachtig voelt. Misschien de moeite waard om het eens te proberen. Weet niet hoe je ziet met je vitamine D gehalte maar die schijnt in de winter ook erg laag te zitten bij erg veel mensen. Dat kan ook voor somberheid zorgen. Sterkte iig!

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Dank jullie wel allemaal. Vandaag is niet veel beter dan gister. Maar het sneeuwt hier dan ook wederom, alles is veranderd in een ijsbaan, de boodschappen zijn gecancelled. Ik ga me eens verdiepen in lichttherapie. Ik doe echt mijn best mezelf iets vaker naar buiten te slepen (normaal loop ik iedere dag minimaal 1 uur maar nu al best een tijd niet ivm de vele regen, donker en kou, avondklok) maar dat gaat niet van harte, Ik zei vanmorgen tegen mijn man het lijkt wel alsof ik mijn ene been amper voor mijn andere krijg. Ik begreep dat morgen iig de zon weer gaat schijnen, ik denk dat dat een hele positieve bijdrage aan mijn humeur zal zijn.

Syane en Siepie85 vinden dit leuk.
  14. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.956
    1.293
    113
    Ik herken het wel deels. Ik moet ook veel moeite doen om naar buiten te gaan. Ik moest nu boodschappen doen dus moest ik er wel uit. Echt rot dat je je zo voelt. Ik hoop dat het snel beter mag gaan.

15. tantetoos

tantetoos Bekend lid

17 nov 2010
    619
    530
    93
    Die lamp klinkt goed! Dat idee ken ik eigenlijk helemaal niet...
    Mag ik vragen welke lamp je gebruikt? En hoe vaak gebruik je die dan?

Syane vindt dit leuk.
  16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Precies dit dus omschrijft helemaal hoe ik me voel

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    En in coronatijd voelt het wrs nog extra zo. Ik bedoel, ik ben echt een positief ingesteld mens. Heb veel energie. Maar ik sleep me nu ook door de dagen en het is 1 brei. Dus helemaal niet gek als je normaal al meer last hebt van kou en winterdip, dat dat nu extra is.

18. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Wat een hoop negatieve reacties op @Amberxx. Zelf vind ik persoonlijk dat meelopen daarin van anderen hier 'triester' dan haar opmerkingen.
    Ik vind haar reacties soms wat ongenuanceerd, maar vrijwel altijd een kern van waarheid hebben
    Erg jammer dat hier zo negatief wordt gereageerd en hopelijk zorgt het er niet voor dat ze voortaan niets meer durft te zeggen.

prjbt en Amberxx vinden dit leuk.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    ‘stel je niet zo aan’ zeggen tegen iemand met een depressie/depressieve gevoelens... logisch dat mensen daar over vallen. En als ze daardoor wat langer nadenkt voor ze wat op een forum knalt, alleen maar goed.

NiekeKris, Adje, Lisa280887 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    @sidmick slik je in de winter altijd vitamine D?
    Zo niet; zeker gaan doen!

Ieder jaar van september tm april.

Ik denk dat dat je echt kan helpen om je beter te voelen en je letterlijk beter door de herst en de winter kan slepen.

Deel Deze Pagina