Na mijn tweede bevalling vorige zomer heb ik extreem veel last gekregen van pms. Ik voel me gemiddeld 10 dagen goed om vervolgens 2 a 3 weken depressief en angstig te zijn, met een hele lijst aan lichamelijke klachten. Ik herken mezelf ècht niet meer terug dan! Omdat ik geen hormonen meer in mijn lijf wilde, heb ik in oktober een koperspiraal laten plaatsen. Opzich een ideale oplossing. Maar blijkbaar gaan mijn 'eigen' hormonen dus behoorlijk met me aan de haal... De hormoonschommelingen die ik nu ervaar lijken de problemen te veroorzaken. Daarom denk ik erover om over te gaan op de mirena. De hele maand een geleidelijke afgifte van hormonen, dat klinkt toch alsof mijn probleem hiermee minder zou kunnen worden? Echter op internet lees ik juist veel over pms/depressies door de mirena. Iemand ervaring of advies?
Ik kreeg dus echt ontzettend veel last van mirena. Erge moodswings en ook laag libido. Ben zelf ook erg gevoelig voor hormonen. Ik ben er nu over aan t nadenken om me te laten steraliseren na de bevalling straks.
@ Dens: Ik heb allerlei pillen geprobeerd omdat, ik enorm slecht tegen hormonen kan. Ik krijg dan down klachten en heb nergens zin in. Erg lastig met een gezin en een baan waar je gewoon door moet! Ik heb de Mirena geprobeerd als soort van 'laatste redmiddel'. Ik moet zeggen dat ik naast wat lichamelijke klachten nergens last van had. Mijn libido was/is torenhoog en ik heb vele malen minder last van stemmingswisselinfen, depressieve klachten en down gevoel. Ik zweer er dus bij!
Lastig zeg... het lijkt er dus op dat echt iedereen anders reageert op de mirena. Het wordt misschien dus maar gewoon uitproberen!
Ik zou het inderdaad gewoon uitproberen. Ik heb altijd begrepen dat eisprong de 'grootste' boosdoener is als het om pms gaat en dat beste oplossing daarvoor 'platleggen' van cyclus is. Ik heb sinds 2e bevalling ook pms, en na miskraam (voor ik zwanger werd van 3e) was het echt bar en boos. Ik was echt 'bang' voor mijn eigen hormonen... Om die reden na bevalling van 3e een mirena gekozen, ik hoopte dat ik een van die vrouwen was die nooit ongesteld werd met dit spiraal. Een tijdje bleef mijn cyclus weg tgv BV, maar na 9 maanden moest ik er toch aan geloven. Daar kwam pms, en menstruatie en na een tijdje gewoon regelmatig. Was teleurgesteld (om het zacht uit te drukken )... maar dacht dat ik het er maar mee moest doen . Uiteindelijk vanwege andere redenen mirena laten verwijderen en koperspiraal geplaatst. En... een beetje tot mijn verrassing bleek pms daarna een stuk beter te hebben te zijn! Blijkbaar had ik dus last van mijn eigen hormonen + hormonen van mirena, en ik voel me nu zonder mirena beter. Nog steeds verre van ideaal, maar beter . In ieder geval niet meer zo heftig als na miskraam, alsof het nu toch wat beter in balans is. Bij mij pakte het dus niet goed uit, dat mirena-avontuur...
Ik wil na mijn zwangerschap ook een hormoon spiraal omdat ik het zelfde ervaar als jij. Ik heb altijd wel de pil gebruikt maar altijd doorgeslikt. Inderdaad het 'stilleggen' van de cyclus was voor mij de oplossing. Hierdoor geen schommelingen in niveaus meer en ik voelde me veel beter.