Borstvoeding... De eerste tijd voor veel vrouwen een kwestie van doorzetten en echt niet altijd leuk. Naarmate de tijd verstrijkt wordt het steeds leuker en bijzonderder. Deel hier je eigen bijzondere borstvoedingsmoment - een hart onder de riem voor de vrouwen bij wie het nu nog even kwestie van doorzetten is. Borstvoeding op mijn werk - heerlijke onderbreking! Bijna acht maanden inmiddels, geef ik mijn dochtertje Liesbeth borstvoeding op verzoek. Na drie maanden moest ik weer aan het werk (fulltime) en aan de studie (parttime), dus mijn kolf is mijn grote vriend op dagen dat ik niet thuis ben. Nu drinkt Liesbeth overdag niet meer zo heel veel, en kan ik in principe uit met één keer kolven op het werk. Alternatief: Mijn man komt mijn dochter eventjes langsbrengen rond het middaguur. En wat is dat een heerlijkheid!! Het begint al op het moment dat mijn echtgenoot de trap van mijn kantoor oploopt. Liesbeth ziet mij staan, en begint te grijnzen van oor tot oor. Bovenaan de trap strekt ze haar armpjes, en kirrend slaat ze haar armen om mijn nek. We lopen naar de kolfkamer, en vol ongeduld hapt ze toe. Ze kijkt me diep in de ogen, en ik voel hoe ze ontspant. Mama-tanken noemen we dat. In datzelfde kamertje, waar ik maandenlang met mijn kolf in de weer was, zit ik nu mijn meisje te voeden. Halverwege valt ze vredig in slaap, om even later wakker te schieten en de tweede borst nog leeg te drinken. Hiervan krijgt ze een energieboost. We knuffelen nog wat, manlief gaat weer met dochter naar huis, en mama heeft ook weer energie en zin om er nog een productieve middag van te maken.
Wat super zeg!! Hier 's avonds op de bank. Dochter vraagt om 'bosje'. Vervolgens vraag ik welke ze wil (ze wil nl. kiezen ). Meestal wijst ze links aan en zegt 'die'. Na een paar minuten laat ze los en zegt ze 'op!' en wijst vervolgens naar de andere en zegt: 'deze'. Na een paar minuten is ook deze 'op!' en zegt ze 'slapen!'.
Mijn leukste moment was toch wel bij het babyzwemmen. Ik had mijn kindje op de grote aankleedtafel gezet tegen de muur aan met een speeltje. Ik stond tegen de tafel aan, en deed snel mijn bikinitop uit en bh aan.. maar dat lukte niet. Bij het zicht van de tepels had mijn kleine man een kruip sprintje genomen om even te drinken.. Ik schrok haha, hij keek me heel ondeugend aan met glimmertjes in zijn ogen naar boven, heel even sabbelen. Was ook meer voor het idee want hij liet al los voor ik een tsr kreeg maar glimlachte tevreden toen ik hem terug tegen de muur zette om me verder aan te kleden.
Terwijl mijn kindje Suf geboren werdt (te hoog billi gehalte) slecht dronk, de blaren op mn tepels stonden en het tot bloedens toe pijn deed is ze helemaal omgeslagen naar een super drinkster! Nooit gedacht dat ik er 100% voor zou gaan, voor haar geboorte had ik zo mn twijfels maar het moment dat ze op mn borst lag wist ik het: Ik GA borstvoeding geven! En terwijl de zusters in het ziekenhuis er per se flesjes kunstvoeding in wilde proppen heb ik mn poot stijd gehouden en heb ik nu een super gezond borst kindje! Elke dag is weer een heerlijk moment SUPER!
Na een enorme worsteling tussen de 8 weken en 4 maanden, waarbij iedere voeding een gevecht met huilen, krabben en vechten was, heb ik mijn zoontje weer aan de borst gekregen. Ik ben superblij dat ik doorgezet heb, want ik heb daarna tot 11,5 maand met heel veel plezier gevoed. (Toen werd ik voor een paar weken zwanger, en gaf mijn productie het op...) Iedere ochtend, avond en nacht voedde ik live, en ik heb onwijs genoten van dat warme lijfje tegen me aan! Wat was dát heerlijk wakker worden iedere ochtend! Toen het uiteindelijk stopte, heb ik ook echt even een traantje moeten laten! En nu heb ik het vooruitzicht dat ik over 3 maanden weer mag! Ik kan niet wachten, en wil het deze keer nog veel langer gaan volhouden! Ik werk inmiddels niet meer, en hoef dus nauwelijks meer te kolven, maar kan de hele dag aan de vraag van mijn kindje voldoen. Ik hoop dat we weer net zo'n goed team gaan vormen (maar dan het liefst zonder de strubbelingen in het begin!)
Na een zware nacht vol met weeën ben ik uiteindelijk met een secundaire keizersnee bevallen van onze prachtige kleine jongen. De eerste dag wou hij niet drinken, maar dat was nog niet erg, de eerste 24 uur heeft ie wel reserve werd me verteld. Maar de tweede dag kreeg hij ook niks binnen! Hij wou niet aan de borst, of de fles (met mijn afgekolfde melk). Zelfs niet met een cupje of een vingersonde... Toen werd hij dus 's middags opgenomen op de kinderafdeling omdat hij aan het infuus moest. Ook was zijn bloed te dik en werd hij geel. Ze konden geen oorzaak vinden waarom hij niet wou drinken. Waarschijnlijk had hij wat vruchtwater binnen gekregen en was hij gewoon wat misselijk. Die avond dronk hij gelukkig wel een klein beetje van mijn melk uit de fles! En tegelijkertijd kregen we het goede nieuws dat zijn bloed ook niet meer zo dik was en de geligheid viel toch ook wel mee! Die dag erna kreeg hij gelukkig genoeg melk binnen uit de fles. Het lukte mij uiteindelijk ook zelf om hem de fles te geven. Hij mocht ook van het infuus en de monitor af, maar moest nog wel even blijven. De volgende dag moest ik al op tijd naar de kinderafdeling want onze kleine man had honger! Dus ik kwam in de rolstoel aan met mijn flesje afgekolfde melk. Heel trots, ik had bijna 50 cc!!! De verpleegkundige vroeg me of ik niet liever even weer de borst wou proberen... Ik dacht, ach dat wordt toch niks en zei, doe eerst maar gewoon de fles. Ik wou gewoon hoe dan ook dat hij wat binnen kreeg! Maar ze bleef maar doordringen. Dus ik dacht, ok, vooruit, we proberen het wel. En... Hij hapte meteen aan en hij dronk!!! Ooh dat was zo'n ontzettend mooi moment! Ik was zoooo blij en trots dat het toch nog gelukt was na 4 dagen! En het gaat nog steeds goed! En we gaan het zo lang mogelijk volhouden, zeker weten!!!
@ mauzelino: wat goed van je kleine man! Wat zal je trots geweest zijn.. En weet je... na een tijdje is het geen volhouden meer, maar puur genieten!
Waar zal ik beginnen? De ochtendvoeding is heerlijk! Ons zoontje wordt naar mijn smaak iets te vroeg wakker. Maar als ik dan toch mijn bed uit moet, dan het liefst op deze manier: Ik wankel slaperig naar de slaapkamer van ons zoontje. Zodra ik hem uit bed pak, slaat hij zijn armpjes om me heen en kruipt dicht tegen me aan. Lekker wang tegen wang. We gaan terug naar ons grote bed en daar mag zoon lekker tegen mij aan liggen om te drinken. Als hij klaar is met drinken kruipt hij nog even naar zijn slapende papa om hem even een in zijn wang te prikken of aan zijn oor te trekken. En daarna wil hij meestal nog wel even slapen. (En ik dus ook! ) Maar de "stiekem" tussendoor slokjes zijn ook geweldig. In principe drinkt onze zoon nog 2x per dag. Maar soms heeft hij gewoon even een extra tankmomentje nodig. Dat koppie als hij ziet dat hij zomaar tussendoor mag drinken. Zo blij! Heerlijk hoor! En ik vind het ook zo fijn dan ik bv kan gebruiken als ultieme trooste bij doorkomende kiesjes. Als niks anders goed is, dan wordt hij toch altijd weer rustig van het drinken aan de borst.
Ja het is tegenwoordig hier ook alleen maar genieten! 's Ochtends drinkt ze haar ontbijt en 's avonds krijgt ze nog een lekkere warme snack voor het slapen gaan. Toen ze kleiner was kwamen er toch veel meer onzekerheden om de hoek kijken. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Nu is het alleen maar lief, gezellig en soms ook grappig! Dan duwt ze met 1 vinger op mijn kin mijn hoofd weg en ligt ze vervolgens dubbel van het lachen wanneer mijn hoofd 'terugschiet' in de positie aait ze me over mij kin, laat even los, zegt heeeeel lief 'mama' en drinkt dan weer verder Vallen we 's ochtends nog even samen in slaap wanneer het nog net te vroeg is om de dag te beginnen maar nog niet te vroeg om te ontbijten Als mama van een heerlijke dreumes die het liefste de hele dag aan het rondrennen is, altijd bezig is en volop de wereld ontdekt is het heerlijk om elke dag opnieuw weer samen te beginnen en samen af te sluiten! Niets mooiers dan dat kleine mensje wat volledig op mijn melk groter werd en nu nog elke dag heerlijk in mijn armen ligt!
Mooie verhalen Hier nooit de "bv-ellende" in de beginperiode gehad. Mijn meisje wist binnen een kwartier na de geboorte perfect te borst te vinden en dronk alsof ze er 9 maanden op gewacht had. Nooit een kloofje, ontsteking of spruw gehad. Maar natuurlijk wel af en toe onzekerheden over de productie/groei die elke mama wel eens heeft. Onze mooiste momenten: Het 'snoezelen' wat we tussen de 1-4 maanden zo'n twee keer per week 's avonds deden. Eerst samen douchen, en daarna heerlijk bloot tegen bloot onder het dekbed waar mijn meisje haar buikje voltankte. Tijdens het drinken viel ze heerlijk op mijn borst in slaap en zo lagen we dan een uur of drie, zij slapend en ik tv-kijkend, in bed. Als ze wakker werd kleedde ik haar aan, gad nog een late avondvoeding en daarna ging ze lekker in haar eigen bedje de nacht in. En wat mis ik ons snoezelen, ze word zo snel groot!!! Heel soms, als ze onustig is of weat ziekig is, doen we het nog wel maar dan duurt het een half uurtje en dan is ze het zat...Mijn kleine meisje word groot!
Ik ben 'nog maar' 3 maanden bezig maar ik geniet er zo enorm van! Hebben nu al een klein ritueeltje, 's ochtends wordt Silvijn meestal rond 6/7 uur wakker en neem ik hem lekker bij me in bed terwijl ik hem dan liggend voed. Gretig hapt ie dan toe om gelijk zn oogjes te sluiten en ik de rust in zn lijfje voel. Samen vallen we dan weer in slaap en tussendoor voel ik soms dat hij, na even geslapen te hebben, mn tepel weer vindt en nog wat slokjes neemt. Heerlijk! Ik hoop hier samen met hem nog héel lang van te kunnen genieten!
Wat een heerlijk topic, word helemaal blij en warm van alle mooie verhalen en momenten Mijn dochter is nu 8 maanden en ik geniet ook ontzettend van het bv-geven. De voedingen in bed zijn heerlijk; lekker warm (half)slapend tegen elkaar aan liggen. Dat zijn er meestal 2 tot 3: 1tje 's ochtends bij het wakker worden, een late avondvoeding en soms 's nachts nog eentje. De avondvoeding is ook heerlijk. Na het badderen en omkleden lekker samen op de bank. Tijdens het voeden zie ik haar oogjes langzaam dichtgaan en haar handje die in mijn nek ligt, voel ik steeds meer ontspannen en zachtjes naar beneden glijden. Daarna kan ik haar heerlijk in haar bedje leggen. Met de 2 tot 3 voedingen overdag is ze op dit moment erg eigenwijs en snel afgeleidt, maar dat zorgt ook vaak wel voor grappige momenten. Zodra mijn borst in zicht komt, begint ze luid te 'roepen' en druk met haar handjes te zwaaien. Eigenlijk heeft ze geen tijd om te drinken, en wil ze het liefst spelen en drinken tegelijk. Ze drinkt dan ook met van die ondeugende twinkeloogjes. En als ze dan klaar is, zo'n heerlijk tevreden lach en van die lieve geluiden.. En terwijl ik dit bericht aan het typen was, werd ze wakker voor een voeding en konden we samen weer even heerlijk genieten!
Leuk topic Hier vrees ik dat het einde in zicht is. Zoon heeft meestal geen geduld meer om te drinken, eigenlijk alleen nog 's ochtends vroeg en 's nachts als hij wakker wordt, en maar heel kort. Ik was al een tijdje bang dat het gewoon helemaal opgedroogd was, maar laatst was hij in een speelse bui en kneep hij loeihard in mijn tepel met z'n knuistje, en welden er toch maar mooi een paar druppels melk op Was toch wel blij dat te zien, want ik wil stiekem wel graag het jaar volmaken (in dec is hij jarig). Het is nog zo fijn, dat ene minuutje op de dag dat mijn al veel te grote dondersteen nog even rustig naast me ligt <3
Wat een mooie verhalen allemaal!!! Ik word er ook helemaal warm en blij van, om jullie ervaringen te lezen. De reden dat het voor mij nog steeds leuker wordt, is dat ik sinds kort zo duidelijk merk dat Liesbeth er echt van geniet. Ze weet wat ze wil, waar het vandaan komt, en kan daarna zo heerlijk tevreden zuchten
Leuke verhalen allemaal, heerlijk om te lezen Hier ook regelmatig lieve, leuke bv-momentjes. Gisteren moest ik nog zo om haar lachen: Ze was aan het drinken, maar papa was in de kamer aan het rommelen, dus ze laat los, lacht even naar papa en hapt weer aan... en dat nog een keer of 5. Tot ik het zat was, en zei "nou, zo gaat de borst weer weg hoor" En mn tshirt naar beneden deed. DL had echter niks in de gaten en draaide zich even later weer om om aan te happen. Dat koppie toen ze een hap stof in dr mond had "WTF is dit nou weer???"
het word 7 jaar later pas echt leuk Ik heb mijn oudste zoon borstvoeding gegeven en ben vanaf de eerste keer aanleggen gelijk verkeerd begeleid , niemand vertelde mij hoe het moest , ja de VK maar toen was ik op dat moment n beetje van d wap omdat net mama geworden was wij moesten n nachtje blijven en ik heb nog gevraagd aan de verpleegkundige waneer ik Dani moest aanleggen ze antwoorde n beetje verveeld dat ik dat wel zou merken uuuh okee nadat de opa's en oma's weg waren , ben ik in slaap gevallen Dani sliep ook lekker die heb ik tot 6 uur smorgens niet gehoord ben wel af en toe wakker geweest om zelf mn catheterzak leeg te maken .... toen kwam ik een verpleegkundige tegen die vroeg hoe het ging en uiteindelijk hoevaak Dani gevoed was uuuh nog niet sinds 21:00 vorige avond , de kaak viel haast 3 etages lager en ik kreeg n verwijtende preek over me heen . ja hallo weet ik veel nja toen maar begonnen met aanleggen wat achteraf helemaal verkeerd is voorgedaan waardoor ik 3 dagen later al de eerste ontsteking had zo ben ik nog 8 weken doorgegaan met kloven tot bloedens toe , kromme tenen en vast gekampte kaken toen was ik zat deHA was vond het prima en in overleg ben ik gestopt wel met spijt . Dani groeide er wel heeel goed op trouwens mijn jongste zoon Sen heb ik geen bv gegeven omdat ik bang was voor herhaling van bovenstaande ook met spijt achteraf maar de angst was groter dan de wens . ook toen bleek dat hij niet goed aankwam op kv Toen werd Ise 6 weken geleden geboren en had ik besloten toch weer n keer n poging te wagen , de kraamhulp heeft mij supergoed geholpen om in de kraamweek een Bo te voorkomen en ise deed het ook super ze was 2 dagen na der geboorte 20gram afgevallen en na 3 dagen al 40 over haar geboorte gewicht een week later 150gram boven haar geboorte gewicht en nu 6 weken later na spruw kloven en alle 2 ziek geweest te zijn gaat het nog steeds geweldig ze heeft een mooi ritme , s'middags gaat ze clusteren tussen 16 en 19:00 en dan slaapt ze tot 23:30 geef ik haar weer een voeding en dan wordt ze om 3 uur -half 4 week wakker en slapen we daarna weer door tot 6;30 heeeerlijk als ik dit had geweten .... had ik geen moment getwijfeld en alle 3 mn kindjes bv gegeven . Ons geniet momentje is trouwens de voeding laat in de avond dan kruipen we samen onder de deken , tv aan ise drinken en dan legt ze lief haar armpjes om mn borst heen , bang dat ze weglopen en waneer ze voldaan is gaat ze lachen (zijn wel stuipjes maar zooo lief \
oh en ik had ergens iets gelezen over 40dagen wachten , aanrommelen en kijken hoe het gaat en daarna besluiten wat je doet , nou die 40dagen ben ik voorbij en ik blijf bv geven misschien wel 40 weken weet ik veel we zien wel
Zoon krijgt nog minimaal 3x per dag boezeh. Het is het eerste wat hij zegt als hij wakker wordt: "mama boezeh!". Als hij stopt met drinken zegt hij vaak: "lekker mama!". En hij streelt mijn borsten en geeft ze kusjes.
Onze kleine is pas 2 weken maar ik vind BV geven nu al geweldig! Ons mannetje werd erg klein geboren en zijn glucosegehalte was te laag, we moesten in het ziekenhuis blijven en hij moest direct flesvoeding bij krijgen en na een aantal uur ook aan een infuus. Best een tegenvaller vond ik. Hij werd ook bij mij aangelegd maar hij deed niet echt wat, sabbelde half slapend wat op mijn tepel zonder echt te zuigen en er kwam niks uit. Ik ging kolven om de boel op gang te krijgen maar had blijkbaar een verkeerde maat borstschild en mijn tepels gingen eraan (wondjes). Niet zo'n fijn begin dus. De 3e nacht in het ziekenhuis was hij van het infuus af en mocht hij bij me slapen. Ik dacht mooi, nu heb ik rust en ga ik gewoon eens een en ander lekker zelf proberen. Dus toen ik hem zag wakker worden en smakken heb ik 'm bij me genomen en zelf geprobeerd aan te leggen. Ik dacht ik probeer eens de rugbyhouding, dat lijkt meer op hoe hij de fles krijgt, misschien helpt het (tot dan toe alleen madonnahouding geprobeerd). Dus baby onder de arm, met zijn open mondje richting tepel geschoven en zowaar - HAP! Hij had beet en hoe! Fanatieke blik ook ineens in zijn oogjes, hihi. Het deed verrekt zeer met die kapotte tepels maar het blijft een glorieus moment in mijn herinnering, vanaf dat moment heeft ie probleemloos gedronken en 2 dagen later hoefde hij al geen bijvoeding meer. De kraamverzorgster noemde hem een 'modelbaby' wat betreft het drinken aan de borst, ze had er amper omkijken naar. En onze kleine man is hard op weg een grote vent te worden want hij komt ontzettend goed aan. Kortom, ik ben erg gelukkig met hoe het loopt, ondanks de moeilijke start