Depressieve mensen

Discussie in 'De lounge' gestart door MissT, 7 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bl0nd

Bl0nd Actief lid

16 dec 2009
    418
    0
    0
    Havo afmaken.
    Groesbeek, ons stekje.
    Ik ken je nichtje natuurlijk niet maar ik kan wel snappen hoe het voor jou voelt.

Ik zal je even kort wat vertellen. Misschien dat je daar wat aan hebt.

Mijn moeder is ook ernstig depressief geweest. Zij zat aan de medicatie (achteraf gezien bleken deze medicijnen helemaal niet goed voor haar, het verergerde alleen maar). Sliep veel, was lusteloos. Huilde veel. Soms liet zij ook zeker wat opmerkingen vallen ook ten opzichte van mij dat ze het niet meer aankon. Of bijvoorbeeld als er een stuk over iemand in de krant stond (maakt niet uit wie) dan begon ze ineens over die heeft zelfmoord gepleegd ofzo. Heel raar. In het begin denk je altijd; zoiets doet degene niet. Dit is niet zo, dit kan niet. Achteraf gezien wou ik dat ik er met iemand over heb gepraat. Mijn moeder heeft namelijk zelfmoord gepleegd, uiteindelijk. Dit is nu 4jaar geleden. Achteraf gezien had ik de 'signalen' moeten/kunnen herkennen. Maar zelfs als iemand nog zo hard om aandacht schreeuwt of juist niet is dat heel moeilijk.

Wat misschien helpt is erover lezen inderdaad, en misschien (ik weet niet hoe oud jouw nichtje is) maar ik heb zelf meegewerkt aan het boek; "Om alles wat er niet meer is" Dit is een boek over jongeren en zelfdoding. Hier staan verschillende verhalen (waaronder die van mij) in van jongeren die iemand zijn verloren door zelfdoding. Hoe ze ermee omgaan en wat er vooraf aan ging.

Probeer ook met haar te blijven praten, ook al lijkt het alsof je tegen de muur praat, misschien voelt ze zichzelf dan wel diep van binnen geneigd om op een gegeven moment ook met jou te willen praten! En misschien is de hulp van jouw ouders of die van haar inschakelen een mogelijkheid? Dan kunnen jullie er samen wat aan doen. Probeer discussies en ruzies met haar te vermijden. En probeer haar keer op keer weer de liefde te geven die ze nodig heeft.

Maar hoe dan ook, elk mens is anders en gaat anders om met depressiviteit en net zoals er wordt gezegd de een schreeuwt om aandacht en doet dit daadwerkelijk ook of juist niet. De ander is stil en laat alleen een opmerking vallen en doet het wel of ook juist niet. Ik ken jouw nichtje niet dus ik durf er ook niet over te oordelen. Maar misschien dat je wat hebt aan mijn verhaal.

Er is ook een soort van website, ik geloof dat die; storm in mijn hoofd heet ofzo. Ik zal het voor je opzoeken als je zou willen;)

Je mag me altijd pb-en als je zou willen.
    Heel veel sterkte!
    Liefs &kus.

Deel Deze Pagina