Pcos. Beginnen of wachten?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Kapitein, Jun 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kapitein

Kapitein Actief lid

Aug 26, 2012
    231
    1
    18
    Brabant
    Hallo allemaal,

Ik wil graag even jullie mening vragen want ik zit met een dilemma.

Ik ben 23 en heb een geschikte situatie om een baby te krijgen (vriend, huis, vaste banen).
    Toch wilden wij nog twee jaar wachten want dan gaat mijn mirena spiraal eruit en dat leek ons het juiste moment. Zo konden we nog even sparen en genieten van de rust en elkaar.

Na lang rekken ben ik eindelijk naar de huisarts gegaan met het feit dat ik nog nooit een normale cyclus heb gehad en extreem veel overbeharing heb. (Ook heb ik overgewicht maar dat zag ik niet als reden om naar de huisarts te gaan)

Nu is dmv een inwendige echo gebleken dat ik PCOS heb.
    In eerste instantie was ik er erg nuchter over en dacht dat we over twee jaar wel zouden kijken hoe we dit gingen 'oplossen'

Nu begin in heel erg te twijfelen of we mijn spiraal er niet nu uit moeten laten halen en op de natuurlijke manier zwanger proberen te worden. We weten bijna zeker dat dat niet gaat lukken maar op die manier kan mijn lichaam ook even de tijd krijgen, weer gewoon een cyclus op te bouwen.

Ik wil ontzettend graag kinderen en wil hiermee voorkomen dat we 5 jaar verder zijn voordat hopelijk de eerste zich meld. Maar aan de andere kant maak ik mij zelf gek bij ieder prikkeltje, krampje of steek. En daar heb ik nog geen zin in. Mijn vriend zegt dat ik dat zelf in de hand heb en is er heel nuchter onder. Hij begint liever nu dan morgen.

Ik vind het zo'n lastige keuze. Ik ben bang dat het nog jaaaaren gaat duren als we nu niet beginnen. Dan kan ik mijzelf wel voor mijn kop slaan dat we niet eerder waren begonnen.

Hoe lang duurde het bij jou om zwanger te worden met pcos?
    Is het dames gelukt op de natuurlijke manier?

Dat is een lang verhaal maar zo heb ik hopelijk alles duidelijk uit kunnen leggen.

Graag hoor ik jullie mening. Als er vragen zijn hoor ik het wel ;)

2. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Hoi, wat ik zou doen nu je dit weet.

Ik zou die twee jaar benutten om je eetpatroon aan te passen. Via bepaalde sites en boeken kun je er veel over vinden. (bijv. the ultimate handbook for pcos van Coleta Harris vond ik super goed) Het heeft me een jaar gekost, maar ik merkte echt verbetering!
    Je zult zien dat twee jaar daar een goede tijd voor is. Als je lichaam dan na twee jaar in balans is, kun je gaan proberen. Ik was net 28 toen ik begon en ik wist niet dat ik pcos had. Ik ben nu zwanger en ik ben nog net 29. Mijn ervaring met vele andere pcos-ers op dit forum, dat je met de juiste hulp en aanpassingen heel ver komt en gewoon zwanger wordt. En heb je over twee jaar geen cyclus? Dan heb je door d epcos gelijk een evrwijzing voor de gyn, dus hoef je niet net als ik eerst een jaar aan te modderen. Je bent jong, dus geniet nog even. Wil je nu? prima natuurlijk, maar niet nu al straten omdat misschien....

3. Kapitein

Kapitein Actief lid

Aug 26, 2012
    231
    1
    18
    Brabant
    Bedankt babke boor je reactie. Gefeliciteerd dat je ondanks pcos lekker zwanger mag zijn! Ik lees inderdaad ook verhalen van vrouwen die met hulp zwanger worden. Gelukkig kan dat dus wel. Ik ben vooral benieuwd hoe lang dat duurde. Ik zal dat boek eens bekijken want dat ken ik nog niet. Bedankt voor de tip.

Ik ben inderdaad nog jong maar mijn vriend is alweer 29 en is bang dat het te lang gaat duren. Hij laat de beslissing trouwens helemaal aan mij over en steunt mij daar volledig in.
    Ben erg beniuwd wat andere dames nog te zeggen hebben.

4. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Als je wilt, moet je het lekker doen hoor, maar ik dacht dat je nu wilde uit angst voor een lange route er naartoe. Als je eenmaal de juiste methode hebt, ben je net zo vruchtbaar als elke vrouw zonder problemen. Ik dnek dat wij het zonder iui uiteindelijk ook wel geworden waren, maar ach, we mocht dus waarom niet.

Op de site van pcos-solutions staan een hoop praktscihe tips (in het nederlands) en wat ik ook een hele goede site vind is www.pcosdietsupport.com.
    Zorg dat je suikerspiegel zo min mogelijk piekt. De insuline zorgt voor testosteron wat weer voor die haren zorgt. Bij mij heeft D Chiro inositol ook heel erg geholpen. Veel bijwerkingen zijn weg gegeaan. Toen ik stopte met de nuva ring zat ik ineens onder de puisten. Met die d chiro inositol verdween dat als sneeuw voor de zon.

5. Lovare

Lovare Fanatiek lid

Oct 12, 2012
    2,201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Misschien eerst afvallen? Want met overgewicht (geen idee welk bmi) helpen ze je helaas niet binnen de gynaecologie...
    Dit zal denk ik met een spiraaltje makkelijker gaan omdat je hormoonbalans dan redelijk continu is. Als je het gewenste gewicht bereikt wordt vanzelf misschien ook je pcos minder en kan je makkelijker zwanger raken. Je word dan iig sneller geholpen door een gyn.

6. Kapitein

Kapitein Actief lid

Aug 26, 2012
    231
    1
    18
    Brabant
    Als is dit zo lees denk ik dat we inderdaad nog even wachten omdat ik nog niet het gevoel heb nu graag zwanger te willen worden. Ik wil ook graag wat meer informatie van mijn huisarts omtrent het insuline gedeelte. Ik lees daar veel over maar begrijp nog niet helemaal wat ik daar mee moet.

Afvallen zal zeker moeten denk ik omdat dat sowieso beter voelt tijdens een zwangerschap. Ik wist niet dat je niet geholpen word boven een bepaald BMI.

Mijn huisarts heeft mij sowieso bijna niks verteld en doet er heel erg nuchter over. Ze zei, met pcos kun je minder goed zwanger worden maar dat bekijken we tegen die tijd wel. Dat vind ik niet fijn omdat het voor mij toch best heftig nieuws was. Ik ga in ieder geval binnenkort met haar in gesprek over hoe nu verder.

Bedankt voor alle tips.

7. Parelbloesem

Parelbloesem Niet meer actief

Je kan eventueel ook zeggen, ik stop met de spiraal en doe het voorlopig even veilig om te kijken wat PCOS nou echt met je cyclus doet.

Maar het afvallen zal waarschijnlijk beter lukken met spiraal. Je moet dan je koolhydraten goed in de gaten houden met PCOS.
    Het BMI niv is overal anders wat ze hanteren. Ik heb een heel hoge BMI en ze hebben mij wel gewoon geholpen moest wel 10% van mijn lichaamsgewicht afvallen en dat is met moeite gelukt.

Insuline, dit hoeft niet voor iedere PCO'er te geleden, maar je kunt een insulineresistentie hebben:
    Wanneer het lichaam niet meer goed reageert op insuline is het er ongevoelig voor geworden, oftewel resistent. Iemand heeft dan insulineresistentie. Insuline is het hormoon dat de bloedsuiker verlaagt. Het houdt daarmee de bloedsuikerspiegel in balans. Zodra het lichaam niet meer goed reageert op insuline, blijft er te veel bloedsuiker ongebruikt in het bloed zitten en dat is ongezond.

Overigens heb ik PCO en juist een te lage suiker, snappen ze niks van in het ziekenhuis!!

Ik ben na bijna 27 maanden en ruim 18 maanden daarvan in de MMM (Medische Mallen Molen dus ziekenhuis) nu bijna 10 weken zwanger.

8. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

Nov 8, 2012
    1,961
    4
    38
    Female
    Hi,

Ik zou ook de spiraal er uit halen. Gun je lichaam de kans om zich te herstellen. Daarnaast is het inderdaad goed om je voedingspatroon wat aan te passen.
    In veel gevallen gaat PCO weg bij wat zwaardere mensen en dan heb je geen hulp van het ziekenhuis nodig.

Door gezond te eten (veel groenten en fruit, suikervrij, zuivelvrij en glutenvrij) val je af, kom je misschien van je PCO af en groeit je kindje straks in een gezond lichaam.

Over een jaar (of 2 jaar) kun je dan altijd nog kiezen voor een ziekenhuis traject.

Mogelijk gaan daarmee ook andere klachten zoals overbeharing, wat vaak samenhangt met PCO vanzelf weg of worden ze minder.

Ik ben ook een PCO-er, maar heb verder geen 'klachten'. Geen overgewicht, geen overbeharing, geen acné.

Ik heb een topic geopend een tijd terug over 'PCO zonder andere symptomen'. Daar schrijft ook iemand mee die spontaan is zwanger geraakt. Dus het kán wel.

Het kan bij iedereen met PCO, maar zoals mijn gynaecoloog zei: dan moet je héél veel geluk hebben.

Ik loop wel in het ziekenhuis, mede gezien mijn leeftijd. Volgende week ben ik 31...

Veel succes meid.

Als je tips wilt hebben over gezonde voeding dan stuur me even een privé bericht. Doe de opleiding natuurvoedingsadviseur dus ben er enigszins in thuis :)

9. mama lucy

mama lucy Fanatiek lid

Sep 12, 2012
    1,163
    0
    36
    Wij hebben exact hetzelfde meegemaakt en uiteindelijk ervoor gekozen om meteen te beginnen ipv nog een jaar te wachten. Zijn nu 11 maanden verder en helaas nog zonder resultaat kaar ben heel blij dus dat we toen die keuze hebben gemaakt. Maar als je twijfelt of je er al 100% klaar voor bent zou ik nog even wachten. Het kan natuurlijk ook meteen raak zijn, je weet nooit! :)

10. mama lucy

mama lucy Fanatiek lid

Sep 12, 2012
    1,163
    0
    36
    Ik heb trouwens niet veel kenmerkende symptomen voor pcos. Geen overbeharing en/of overgewicht. Alleen een erg onregelmatige (of geen) cyclus.

11. Kapitein

Kapitein Actief lid

Aug 26, 2012
    231
    1
    18
    Brabant
    Nou, de situatie is wat veranderd en de keus word waarschijnlijk voor ons bepaald. De laatste dagen val ik steeds bijna flauw en lijkt het of ik suiker te kort kom. Dat blijkt dus ook zo te zijn en er word maandag bloed geprikt en helemaal binnenste buiten gekeerd. De HA zei wel 6 keer dat ik wat te dik en en sowieso moet afvallen.

Dus of het diabetes is weet ik niet, maar in ieder geval is het niet goed en ga ik daar eerst aan werken. Pff ben al langer aan het sukkelen en ben heel blij dat er nu even goed naar mij gekeken word. Ook met betrekking tot de Pcos.

In ieder geval bedankt voor alle info en tips.
    We Zullen zien hoe dit verder gaat.

12. misscansu

misscansu Actief lid

Dec 10, 2012
    207
    2
    0
    thuis.
    -
    hai hai
    hier ook een pco'tje na al 2 jaar bezig onregelmatige menstruatie nou moest 10 kilo afvallen in 6 maanden is gelukt nu ben ik begonnen met de medicijnen nu even 10 dagen provera en dan over na clomid 50 mg 21ste dag even bloedprikken of het aanslaat. ik ben iemand die overgewicht heeft en ik geloof er best in dat het ook wel misschien ietje bietje te maken heeft want 2 jaar geen menstruatie gehad afgelopen maand zonder medicijnen van zelf ongesteld geworden. nu hopen hoe het verloopt met medicijnen veel succes meid. ik zal maar gaan beginnen met de behandeling het duurd wel altijd lang met dames met een pco

13. Parelbloesem

Parelbloesem Niet meer actief

Suiker gehalte kan komen door de PCOS, is vrij zeldzaam dat je een te lage suiker hebt bij PCOS, want de meeste hebben juist een te hoge ;)
    Maar ik ben het bewijs dat het wel kan en zo te zijn jij ook.
    Op dit moment ben ik zwanger en zelfs nu heb ik een suiker te kort, maar ja wil niet te veel suiker pakken dat is niet goed voor mijn over gewicht. Het is heel moeilijk die balans te vinden en afvallen met dat suiker te kort is vrij moeilijk, maar niet onmogelijk met een goede diëtiste...

Mijn suiker net na mijn lunch donderdag (hij moet tussen de 4.4 en 7.8 zijn) veel te laag dus, alleen merk ik het niet voor hij onder de 2 beland, mijn lichaam is hier van baby af aan gewend die lage suikers.

14. Kapitein

Kapitein Actief lid

Aug 26, 2012
    231
    1
    18
    Brabant
    Maandag bloedonderzoek dus we zullen het zien.
    Het is inderdaad en dat mijn suiker laag is want normaal is dit andersom.
    Ik voel me in ieder geval al dagen verschrikkelijk dus ik hoop dat ze iets vinden. Ook omdat ik nu veel suiker eet om bij te blijven. Dat is niet goed voor mijn gewicht. Hopelijk kan ik dan wel onder begeleiding afvallen.

Share This Page