Ervaring niet-gecontracteerd ziekenhuis zorgverzekering

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Patatje1982, 12 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik weet sinds 2 weken dat ik zwanger ben van de tweede. Bij de eerste kreeg ik met 30 weken ernstige pre-eclampsie en ben ik direct opgenomen in het Radboud. Uiteindelijk is mijn dochter met 32+5 geboren. Gelukkig heeft ze er helemaal niets aan overgehouden.

Nu ben ik door de huisarts gelijk doorverwezen naar het Radboud voor controles en begeleiding. Ik ben verzekerd bij de Menzis en als ik op de site kijk, zie ik tot mij grote schrik dat ze geen voor 2016 contract hebben met het Radboud. Ik weet dat ik morgen met ze moet bellen om te vragen hoe dat zit, maar ik raak er nu een beetje van in paniek. De stap naar een tweede was al zo groot en nu lijkt het erop dat ik niet terecht kan bij mijn vaste gynacoloog?

Pfff, ik moet dit even van me afschrijven. Heeft iemand ervaring hiermee?

2. anglca

anglca Actief lid

14 okt 2015
    175
    0
    0
    Directiesecretaresse
    Heerlen
    Geplande zorg wordt dan maar voor een deel vergoedt. Dit houdt in dat je niet voor de controles daar terrecht kan. Balen voor je!

3. mamalap

mamalap Niet meer actief

Dan moet je menzis basis vrij nemen die vergoed ook niet gecontracteerde zorg. Je mag je zorgverzekering wijzigen midden in het jaar als je zwanger bent! Even bellen dus ;)

4. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Inderdaad zorgen voor een restitutie polis. Dan krijg je 100% van het marktconforme tarief. Dit betekent dat het wel zo kan zijn dat je iets bij moet betalen, omdat het niet inzichtelijk is wat volgens menzis het marktconforme tarief is en welk tarief het radboud ziekenhuis rekent.

Ook met je huidige verzekering kan je wel naar het radboud, maar volgens mij wordt dan slechts ongeveer 70-80% van het marktconforme tarief vergoedt. Dit betekent dus veel bijbetalen dan.

Weet niet of de regels in geval van zwangerschap met medische indicatie anders zijn. zorg rondom zwangerschap en bevalling mag bijvoorbeeld ook niet ten koste gaan van het eigen risico bijvoorbeeld.
    Morgen snel bellen met menzis. Eventueel met de financiële afdeling van het ziekenhuis.

5. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Idd polis proberen om te zetten en volgend jaar overstappen naar een andere verzekeraar. Ik zit bij VGZ en die hebben alle ziekenhuizen gecontracteerd.

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Vaak maken ze een uitzondering voor verloskundige zorg. Ik zou even bellen en bevestiging via de mail vragen.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Heel veel zorgverzekeraars bieden deze optie niet hoor.

Net even op de site van menzis gekeken en tussentijds wijzigen gezien deze situatie doen ze niet.

8. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Als het goed is zou het voor verloskundige zorg niet gelden inderdaad, maar ik heb bij Zilveren Kruis geprobeerd om mijn afspraken bij gyn bij niet gecontracteerd ziekenhuis te maken en dat mocht toch echt niet. Beetje misleidend, gezien ze op hun website zeggen "verloskundige zorg (zorg rond zwangerschap, bevalling en kraambed)" buiten de budget polis vallen. Als er op de website van Menzis ook zoiets staat zou je het nog hard kunnen proberen te spelen; op de website geven ze echter aan dat het 'zorg rond de zwangerschap' is.

9. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Ik heb gebeld en er is me verteld dat alle verloskundige zorg inderdaad gewoon vergoed wordt ook al heeft de Menzis geen contract met het Radboud. Ik moest me geen zorgen maken zei de mevrouw. Dat hoop ik dan maar ;). Ben al bezorgt genoeg, om mezelf en om de baby.

Tussentijds aanpassen doen ze helaas niet. Het is ook niet zo dat ik niets kan betalen, maar ik heb totaal geen idee wat de kosten überhaupt kunnen zijn. Ben in januari ook in het Radboud geweest voor een preconceptief consult en dat wordt ook gewoon vergoed. Voor alle gebeurtenissen in 2013 heb ik ook nooit een rekening gezien. Maar ik weet niet of ze toen wel of geen contract hadden.

Bedankt voor jullie reacties!

10. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Goed dat het gelukt is Patatje! Heb nu geen medische indicatie meer voor deze zwangerschap, maar mocht ik die weer krijgen dan ga ik er zelf ook nog eens goed achteraan.

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Gelukkig maar!!! :) en dan voor 2017 gewoon een verzekering met vrije zorgkeuze nemen, want je moet er toch niet aan denken dat je ineens een rekening van duizenden euro's krijgt!

Deel Deze Pagina