Hoi verloskundigen, Mijn man en ik hebben twee prachtige zoons. Bij mijn eerste werden met 4-5 cm ontsluiting de vliezen gebroken, een uur later waarvan 5 minuten persen was hij geboren. Bij mijn tweede was afgesproken dat de vliezen heel laat pas gebroken zou worden om het wat te vertragen, mits de weeen sterk genoeg zouden zijn. Helaas was dat niet zo en werden met 4 cm mijn vliezen gebroken. 20 minuten en 1x persen later werd mijn tweede geboren, zonder vk erbij en dat terijl ik in het zkh was, zo snel ging het. Vanuit medisch opzicht is het perfect, ik beval snel, makkelijk en zonder knippen of scheuren. Voor mij is het echter heel pijnlijk en niet te bevatten, zo snel gaat het. Ik heb mijn tweede bevalling als onprettig ervaren en het gevoel van een glibberig lijfje dat op het bed plofte raak ik niet kwijt. Mijn man is er ook heel erg van geschrokken omdat Sam helemaal donkerblauw was, de navelstreng strak om zijn nek had, niet gelijk huilde en er dus niemand bij was. Hoewel ik graag nog een derde wil en ook een normale bevalling wil meemaken ben ik ook huiverig. Gaat het straks nog sneller?? In mijn dossier is genoteerd dat de vk vanaf de eerste wee blijft, maar toch ben ik bang voor herhaling en weer een (voor mijn gevoel) onafgemaakte bevalling. Of kan het ook nog zijn dat het toch langer duurt de volgende keer? Zijn er manieren om te vertragen? Dat zou echt heel fijn zijn namelijk! Groetjes Marieke
hoi Marieke ik kan me voorstellen dat je er een naar gevoel aan overhoudt, dat het zo snel ging en dat je alleen was toen Sam er uit kwam. Tja, de derde gaat wrs weer zo snel, en wrs worden je vliezen weer gebroken. Het is inderdaad belangrijk dat er vanaf het moment van vliezen breken iemand naast je staat en blijft staan om de baby op te vangen en jullie te steunen. Als je nog steeds een naar gevoel hebt over je tweede bevalling is het misschien goed om daar met iemand over te praten. Dat kan in het ziekenhuis waar je toen bent bevallen, met degene die toen dienst had (klinisch verloskundige of arts) of was je poliklinisch aan het bevallen met je eigen verloskundige? In dat geval zou ik daar nog eens afspreken. Door erover te praten leer je het ene plek geven en zal het je helpen in een keus voor een eventueel derde kindje. Succes en als je meer vragen hebt hoor ik het graag! Mirjam