POSITIEVE ervaringen met methyldopa bloeddrukverlager

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door katharina, 9 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. katharina

katharina Actief lid

13 mei 2013
    205
    0
    0
    Logopedist
    Maastricht
    Hoi meiden, de titel zegt het al! Ik ben op zoek naar mensen die tijdens de zwangerschap bij hoge bloeddruk en/of pre eclampsie iets positiefs kunnen zeggen over hun ervaring met methyldopa. Gewoon even een positieve boost omdat mijn dosis vanmiddag verhoogd is (ik heb ook een ander topic over mijn ziekenhuisopname, maar vond dit zo'n specifieke vraag dat ik eventjes een apart topic open). Dankjulliewel!

2. mamsam

mamsam Bekend lid

25 mrt 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    jups hierzo! heb van mezelf altijd een bloeddruk met onder druk tussen de 80 en de 85. rond de 12 weken ging ie bij mij al richting de 90 en waren ze aan het twijfelen. wel of geen meds. heb toen gezegd geef maar wel omdat ik in mijn vorige zwangerschap het kreeg rond jouw termijn en er allemaal alarmbellen gingen rinkelen die achteraf gezien nergens voor nodig waren. zit nu al de hele tijd op de zelfde dosering 3x250 mg. afgelopen controle was mn bloeddruk zelfs 110/70 hihihi. maar ik zou me niet druk maken over het verhogen van de dosis hoor, ze zijn bij mij juist erg verbaasd dat ik nog steeds op dezelfde dosis zit. nog een paar weekjes en dan zijn onze beebjes er ;)

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Met 32 weken opgenomen met pre-eclampsie. Achteraf vertelde mijn gyn dat hij bij wijze van spreke de handschoenen al aanhad om haar te halen. Toch poging gewaagd met methyldopa, al wel vrij snel een hoge dosering. Ik moest wel tot de bevalling in het ziekenhuis blijven.

Week later mocht ik naar huis! Wel met bedrust, maar ze hebben fiene met ruim 38 weken gehaald omdat ik er een beetje (erg) klaar mee was om om de dag naar het ziekenhuis te moeten en na 38wk het toch vaak wel wat gevaarlijker wordt.

Heb je nog last van bijwerkingen? Toen mijn dosering werd opgehoogd was ik een dag behoorlijk high.. Trok gelukkig vrij snel weer weg.

Heel veel succes de komende tijd, ik weet hoe spannend het is. Mocht je vragen hebben of gewoon even willen kletsen met een lotgenoot dan mag je me altijd pb'en!

4. katharina

katharina Actief lid

13 mei 2013
    205
    0
    0
    Logopedist
    Maastricht
    Hoihoi! Bedankt voor jullie reacties! Ja ik hoopte met name te horen dat de bijwerkingen jullie wel meevielen haha, dat vind ik
    Namelijk het meest akelig. En ik vind het moeilijk te onderscheiden welke symptomen (erg drukkend gevoel in mijn wattenhoofd bijvoorbeeld) nou door de medicatie en welke door de hoge bloeddruk komen.

5. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Wanneer hebben ze opgehoogd? Dat wattengevoel was bij mij echt een bijwerking.. Mijn man die zei achteraf dat ik er uit zag als een zombie.. Maar was met mij met een dag of twee echt veel beter.

Maar bij twijfel altijd bellen en vragen aan de verpleging! Lig je al alleen?

6. Liesbeth1982

Liesbeth1982 Actief lid

31 mei 2011
    144
    2
    18
    Vrouw
    Assistente bij Mondziekte-kaak en aangezichtschiru
    Huissen
    Ik gebruik het nu bijna twee maanden. Ben nu 16 weken zwanger. Mijn bloeddruk was altijd al veel te hoog maar had er geen last van. Meteen aan de metyldopa gezet en de bloeddruk is nu keurig!!! Ik merk niet veel van de bijverschijnselen. Alleen smorgens een uur na innemen van de eerste pil krijg ik wat zware benen. Maar dat is vaak snel weg.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mijn zusje slikt sinds een jaar of 4-5 Methyldopa ivm kinderwens. Zij heeft "standaard" een verhoogde bloeddruk. Ik weet de dosering niet, maar tijdens beide zwangerschappen kon ze volgens mij toe met de normale dosering.
    Helaas heeft ze bij de eerste wel zwaar HELPP gehad en is hun zoontje met 34+5 gehaald. Hun tweede zoontje is ingeleid met 38+1.

8. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Totaal geen last van bijwerkingen gehad!
    Prima pilletjes hoor! Heb de hoogste dosering er van gehad en daarna nig in combinatie met andere medicijnen...
    Prima gegaan

9. Kacheltje

Kacheltje Bekend lid

8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Ik heb op het laatst wel last gehad van bijwerkingen maar dat merkte ik eigenlijk pas toen ik na mijn bevalling ging afbouwen. Ik moet wel zeggen dat ik de hoogste dosis had. Ik slikte 12 x methyldopa en 2x labatolol op een dag. Toch werkt het goed en zijn er genoeg mensen die geen last hebben van bijwerkingen. Mijn zwangerschap zo van 26 weken tot 37 weken kunnen rekken.
    Nu ben ik weer zwanger en ben ik gestart met labatolol, maar dat is gewoon om uit te proberen eigenlijk. Ik had aldomet ( methyldopa ) ook goed gevonden

10. katharina

katharina Actief lid

13 mei 2013
    205
    0
    0
    Logopedist
    Maastricht
    Fijn om te horen dat de bijwerkingen jullie over het algemeen wel meevallen! Ik krijg nu 3 maal daags 500 mg, en lig nog in het ziekenhuis. Ik heb wel maar een milde vorm van PE hebben ze gezegd; mijn bloeddruk is sinds de ophoging naar 500 mg al 4 dagen onder controle nu. De eiwitten in mijn urine waren donderdag genormaliseerd. Ik heb nog last van dat drukkende gevoel in mijn hoofd, dufheid en slaperigheid. Ik heb ook nog last van hoofdpijn, maar heb soms het idee dat dit meer komt van het lange liggen en geen goede houding kunnen vinden in het ziekenhuisbed...

Deel Deze Pagina