ik zal het even uitleggen. dit gebeurde afgl weekend afgelopen weekend hadden we een begrafenis van mijn overgroot oma. nu is mijn neef (26) straal lazerus en volgens mij ook stoned op die begrafenis gekomen, zijn zusje (22) is gewoon helemaal niet opkomen dagen. mijn andere nichtje (21) is ook niet geweest. dit vind ik al verdomd respectloos naar de rest van de nabestaande. nu is de relatie van mijn oom (de vader van de 26 en 22) en zijn vriendin voorbij (is de zoveelste al hoor) zij hebben nog een kindje van 4. hij heeft ze letterlijk midden in de nacht op straat gezet. nu wil hij zijn kind nog graag zien en probeert via de rechtbank te regelen dat hij zijn kind nog 2 dagen in de week kan zien maar nu komt het dat wil hij maar 4 maanden van de 12 want de andere 8 maanden heeft hij het druk met zijn werk en heeft geen tijd voor het kind nou ik plurde van me stoel ik was zo kwaad. ik heb staan trillen van woede. (het ergste vind ik ook nog dat mijn andere oom en tante de ouders van die van 22 dit steunen) ik ben zo klaar met die kant van de familie. het liefst spreek ik ze nooit meer. maar ja het is en blijft familie en als ik de band breek dit mijn oma en moeder best wel kwets maar ik heb de energie niet meer om me mond te houden en te doen alsof we een happy family zijn. en mocht ik een kindje krijgen wil ik niet dat hij/zij in zo een familie opgroeid wat zouden jullie doen in mijn geval?
Uhm... het ligt denk ik ook aan de redenen waarom iemand niet op de begrafenis aanwezig kon zijn. Ik had vorig jaar een verrekt goede reden om verstek te laten gaan op de begrafenis van mn opa.... was nl de dag er voor net bevallen. Je kunt toch ook gewoon de ooms, tantes, neven en nichten gaan negeren? En je oma en je moeder blijven zien? Het is jouw keuze. Al vind ik het ook behoorlijk not-done om strontlazarus en stoned op een begrafenis te komen. Het verhaal van de omgangsregeling van je oom.... er is geen rechter die het op die gronden gaat goedkeuren....
ik ben daar heel makkelijk in, ik zou mijn spaarzame energie niet meer steken in irritaties die door hun veroozaakt worden. dus ja ik zou het contact verbreken. Ik vind het een raar excuus om familiebanden te behouden, puur omdat het "familie" is. Met sommige mensen heb je gewoon niks of erger je je kapot aan (zoals in jouw geval), dan zou ik niet de schijn en de lieve vrede ophouden. Ondanks dat je oma en je ouders het misschien niet leuk zullen vinden, soms moet je gewoon ook even aan jezelf denken. je bent een grote meid met haar eigen keuzes, die ook gerespecteerd moeten worden Dat was mijn insteek eigenlijk ook, gewoon alleen het contact verbreken of beperken met de familieleden die je zo irriteren
Moeilijk...Ik snap dat je helemaal klaar bent met die mensen, maar aan de andere kant is het voor je opa en oma natuurlijk heel moeilijk als hun (klein)kinderen elkaar gaan negeren. Als ik jou was zou ik er ook voor kiezen om geen energie in deze familieleden te steken en ze gewoon te negeren. Als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld op verjaardag van opa en oma, gewoon zo min mogelijk van ze aantrekken en even op je kiezen bijten. Verder zou ik er geen energie aan verspillen en deze liever steken in een leuk contact met familie die wel normaal kan doen!
Ja, goed. Ik weet niet of je dagelijks contact hebt? Dat lees ik namelijk niet. Zoja, dan neem wat afstand en bemoei je verder niet met ze. Spreek alleen wat af als het nodig is. Verjaardagen/kerst ed. Laat het verder voor wat het is. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar jij bent de gene die hier een probleem mee heeft. Voor mij is het dan een kwestie van accepteren of "afstand" nemen.
Gewoon afstand nemen van die nicht en neef en oom, contact verbreken. Heb ik ook gedaan bij mijn oma en mijn 2 tantes. De '' normale '' tak van de familie zie en spreek ik ook gewoon nog wel maar die andere kant niet, geloof me dat kan gewoon hoor.
Ik ben daar ook erg makkelijk in geworden. Toen mijn twee tante's boven mijn opgebaarde oma stonden te ruzieen over de bloemen, heb ik het contact verbroken. In dat soort dingen heb ik helemaal geen zin meer. Dus ik zou adviseren hetzelfde te doen.
dat is een mooie reden om niet te gaan maar helaas dat excuus hadden ze niet. ze zijn het gewoon vergeten. maar toen er geld te halen was, stonden ze vooraan. ik heb gelukkig al weinig contact met ze eigenlijk alleen met kerst en verjaardagen en dat soort verplichte nummers. ik kan er gewoon niet meer tegen :x ze halen het bloed onder me nagels vandaan. ik sta me mannetje wel ik ben bijdehand genoeg maar het onrecht wat ze de mensen aandoen die ik lief heb,doet me best wel zeer. en dat is eigenlijk het gene wat me zo boos maakt ik heb ook een goed gesprek gehad met vl erover en hij is het ook met me eens. maja die definitieve knoop doorhakken vind ik ook niet makkelijk ik weet dat ik het moet doen anders word ik steeds meegezogen in alle gebeuren. en ik wil ook niet meer met hun geassocieerd worden ben al blij dat we niet dezelfde achternaam dragen pff maar afstand is idd het beste
Wat erg zeg allemaal, snap dat je daar klaar mee bent. Als je ze alleen op verjaardagen ziet proberen op andere tijd te komen als hen? Of anders ze gewoon negeren. Ik denk dat je de verhalen van hen sowieso wel te horen krijgt toch? Probeer dat naast je neer te leggen hoe moelijk ook. Sterkte!
gewoon negeren en als je elkaar op een verjaardag tegen komt het gewoon heel oppervlakkig houden. Ik heb met de meeste neven en nichten helemaal geen contact meer. De opas en omas zijn al langere tijd overleden en we hadden alleen contact op verjaardagen. Er is verder niets voorgevallen maar er is gewoon geen contact Dus niet heel close zijn met nichten en neven, oom en tante is heel normaal hoor
Ik zou er ook geen energie meer in steken. Nu heb ik sowieso geen contact met mijn kant van de familie ( alleen met mijn zusje en af en toe kom ik een tante tegen in de supermarkt ). Ooms en tantes is al jaren drama. die heeft ruzie met die etc. Mijn ouders en broertje heb ik sinds 3.5 geen contact meer mee ( af en toe wel lastig want komen elkaar nog wel eens tegen in het dorp ) Heb nooit zo'n familieband gehad,dus mis er ook niet zo veel aan. Heb er vooral veel rust door gekregen.
Je ziet ze toch alleen maar op feestjes of familiegelegenheden, dus ik zou het lekker zo laten als het is. Natuurlijk is het niet netjes zoals het gegaan is, maar dat is aan hun. Je kunt afstand doen van contact met ze, maar daar heb je alleen de rest van de familie maar mee te pakken en jezelf. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk wel op de feestjes blijven komen en dan zou dat betekenen dat jij daar niet naar toe kunt gaan. (als je ze nooit weer zou willen zien) Lijkt me ook niet de oplossing. Ik denk dus echt dat je dit moet laten rusten en je er niet mee moet gaan bemoeien. Dat is ook meer een taak voor je oma en je moeder dan voor jou om er iets van te gaan zeggen. Je zou het dus eens met je moeder kunnen bespreken wat je hiermee kunt en wat zij er van vind. Misschien zou zij ze er op aan kunnen spreken. Ik snap dus zeker wel je reactie, maar daarmee pak je de verkeerde personen. Dus idd mond dicht en je kunt ze op feestjes toch zoveel mogelijk negeren. Gewoon alleen even praten als zij naar je toekomen en het niet opzoeken. Ze hebben snel genoeg in de gaten dat je niet op een gezellig gesprek met ze zit te wachten als je dat doet.
Familie kun je niet kiezen is een bekend gezegde en dat klopt. Maar je kunt er wel voor kiezen om er niet mee om te gaan. In je prive wil je toch mensen hebben waar je je goed bij voelt.
Goh ,dit had ik zelf kunnen schrijven. Ik heb een tijdje geleden dezelfde beslissing genomen,en dat had ik veel eerder moeten doen. Het heeft me zoveel rust gegeven. Voor mij was de druppel dat ze aant ruzien gingen over omas huisraad ,terwijl de lieverd nog gewoon leeft Naar feestjes kun je nog gewoon ,lukt mij altijd prima om die personen te negeren en met de rest is het gewoon gezellig .(sorry voor de foutjes ,zit op foon )
ik vind dit van die vragen die je eigenlijk niet aan anderen kunt stellen. Het is te persoonlijk, jij hebt volgens mij allang iets besloten. Nu nog durven.
Je hoeft toch niet met familie te breken? Ik zie sommige ooms en tantes wel en andere niet meer. Als ik ze op een verjaardag zie geef ik ze een hand en verder niet. Bespreek verder geen belangrijke dingen, dat doe ik met andere ooms en tantes wel waar ik echt iets mee heb. Ik vind echter niet dat jij voor anderen mag en kan beslissen wat ze moeten doen. Als mensen niet op een begrafenis komen, is dat niet aan jou, zij maken hun eigen keuze. Dat jouw oom een "bijzondere" omgansregeling wil, ja dat is zijn keuze, daar kun je een boel van vinden maar je niet mee bemoeien. Als iemand bij jou komt voor advies, is het prima jouw mening te geven. Als ex hetver niet mee eens is zal dat voor defecter komen ws en ik denk dat geen enkele rechter zo'n omgansregeling zal goedkeuren. Je zo druk maken over zulke mensen/dingen kost zo veel energie. Zulke mensen laten zich ook niet sturen, jouw mening zal ze alleen maar boos maken.
Maar hoe verder wil je het contact dan verbreken? In welke zin? Je ziet ze nu al toch bijna nooit? Jij bent niet eens met bepaalde aspecten in hun leven (kan ik me zeker in vinden!), maar verder lees ik niet dat ze jou direct iets gedaan hebben. Dus lijkt me ook vreemd als je dan hele heisa gaat starten binnen de familie. Lijkt me voor je oma en ouders heel erg namelijk, want voor hun is het wel hele directe familie. Ik zou het contact gewoon laten afkoelen (nog verder dan het nu is), en verder geen energie in steken. Als je ze tegenkomt gewoon begroeten (ze zijn niet je aartsvijanden toch?) en het over koetjes en kalfjes hebben en zo. Zoiets? Als ik mijn persoonlijke mening mag geven, zou dit echt geen reden voor mij zijn om 'alle contacten' met mijn familie te breken. Ze zijn niet al te sociaal blijkt uit jouw verhaal, maar ze doen jou toch geen kwaad? Ideeën van je oom over een omgangsregeling zijn heel raar, en totaal niet uitvoerbaar, maar daar heb jij eigenlijk geen recht om iets van te vinden denk ik. Je zou het ook niet fijn vinden als jouw familie met jou wil 'breken' omdat ze niet eens zijn met jouw opvoedingswijze bij wijze van spreken.
Ja familie wil niet automatisch zeggen dat je dan alles maar moet pikken. Neem gewoon bewust afstand zou ik zeggen en zie elkaar gewoon alleen bij familie gelegenheden en doe dan gewoon normaal. Kwets jij niemand maar houd je wel afstand van het niet gewenste gedrag.
Ze hebben mij wel degelijk dingen aangedaan er is een hoop gebeurd de afgelopen 10 jaar dit is alleen van 1 weekend, en nee dit is niet persoonlijk naar mij gericht maar ik vind het zo oneerlijk. Er wordt hun het hand boven het hoofd gehouden terwijl zij het aanrichten en dat is wat mij zo kwaad maakt Ik zou nooit breken met me oma me ouders en broer. Ik heb ze wel uitgelegd hoe ik erover denk en dat begrijpen ze. Ik zie ze idd al niet veel maar elke verjaardag kerst moederdag e.d loopt uit de hand. Me oma die drinkt eerst een paar wijntjes om te ontspannen voor dat ze komen, ze krabt haar hele handen open van de spanning. Slaat nergens op. En ik kan dat gewoon niet negeren.